Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ollebulle86: gjorde dina bountys idag, eller gör, står i frysen nu. Igen! =)
    Smeten som kokas blev inge tjock tycker jag. Blir den det för dig? Hade dom i frysen i 30min, skulle rulla bollar o då gick dom sönder. Fick trycka bollar! Satti in dom i frysen igen. Har jag gjort nåt fel då? =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi

Lät smeten stå en timma i frysen. Det översta gick o rulla, men de under gick inte alls. "tryckte" då till bollar. hehe.

• LokesMammi
    Gladskit skrev 2012-07-28 22:20:15 följande:
    Jag har gjort enligt det här receptet:

1dl sukrin
    50g kokosfett
    1dl grädde
    1dl kokosmjölk (med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt)
    200g riven kokos
    100g mörk choklad, minst 70%

Smält sukrin och kokosfett i en kastrull.
    Tillsätt kokosmjölk, grädde och kokos och låt det sjuda.
    Rör samman allt (utom chokladen) och låt sedan smeten stå minst 1h i kylen och svalna.
    Forma degen till 12-14 bitar.
    Sätt in bitarna i frysen och låt vila 1h igen.
    Smält chokladen försiktig i micro eller i vattenbad.
    Doppa kokosbitarna i chokladen.
    Ställ in i frysen för att bitarna ska kallna. Förvaras sedan i frys.

Jag tyckte de blev supergoda, med en mjuk och krämig kokos-smak.
    Dessutom var det kul att ha något att bjuda på som är helt ok ur LCHF-synpunkt.
    Dock blev det inga fina bitar direkt, jag gjorde dem mer som korvar, så kunde man dela dem med kniv vid servering. Det blir rätt mastigt så man behöver inga stora bitar direkt.
    De höll sig fräscha länge i kylen också!
    åh, ska testa denna också. =)
  • LokesMammi

Jag märker ingen skillnad av kollisar. Kanske för att jag inte är 100% strikt. Men det smakar konstigt o jag blir proppmätt direkt. :/ Tog en äppelpaj med vaniljsås på ett fik, jävlar vad jag blev äckligt mätt! Blä! Inte värt det....

• LokesMammi
    Ellaria skrev 2012-07-30 22:20:10 följande:
    Man vet att man går på LCHF när man...

Tycker att finncrisp är godare än kladdkaka...
  • LokesMammi
    spökplumpen skrev 2012-07-31 11:00:09 följande:
    Jag testade att gå tillbaka till lchf en månad när jag ammade första sonen. Min mjölk sinade och jag fick sen spendera 1,5 månad med att pumpa för att få tillbaka tillräcklig mängd. Så med andra barnet väntade jag tills jag hade ammat färdig. Jag bytte istället ut tomma kolhydrater mot bra alternativ, tex matvete istället för ris/pasta/potatis. Och naturligtvis skippa socker. Bröd åt jag det grövsta jag kunde hitta, som en barkbit typ och jag saknar fortfarande att få äta sånt bröd. När han var färdigammad började jag plocka bort kolhydraterna och efter ett tag gick jag över till lchf. Jag tappade vikt under hela resan, men behövde under amningen kolhydraterna.
    aha, ok. då vet jag det. hade tänkt o börja på lchf efter nästa barn när den titttat ut. men då ska jag inte göra det då, när den dan kommer! =)
  • LokesMammi
    Babybel skrev 2012-07-31 13:36:38 följande:
    Satt och funderade lite idag över min lunch. Jag åt rester från en entrecoté-stek med lite tzatziki (lohmanders, typ helt utan kolisar) och lite persiljesmör. Jag tog ganska mycket kött (kanske 300-400g) men måttligt av det andra. Men kan man verkligen ta för mycket kött som innehåller noll kolhydrater? Klart man inte ska ta 2 kg, men rent utifrån kalorier så är ju kött ganska magert. Så man borde väl inte direkt pajja dieten så om man tar mycket kött? Vad tror ni?
    bara för att man "kan" äta ska man inte äta "för mkt". Ät tills du blir mätt! =) Med fet sås så krävs det inte mkt kött. det har jag märkt! =)
  • LokesMammi
    skånetös78 skrev 2012-08-01 08:56:45 följande:
    Är lite dålig på att skriva men följer tråden och läser varje dag! Verkar gå fint för många nu och det är jättekul att läsa!
    Jag är idag inne på minus 19kg sen start och ett normalt bmi. En underbar känsla och jag är SÅ lycklig. Min målvikt är 1 kg bort nu men såhär kommer jag fortsätta äta hela livet men i en mer liberal form. Kommer lägga till lite mer mejerier och lite frukt och se hur det påverkar vikten och sötsugen, kommer dock vara väldigt väldigt försiktig och laborera väldigt lugnt för att se hur kroppen reagerar. 
    Bra jobbat. Jag har gått ner runt 20kg (+/- några kilon) o jag började 9april. Jag tänker inte vara lika strikt sen när jag gått ner mina kilon, men tänker fortsätta tänka lchf tänket o äta mindre kolhydrater. Tänkte på min son som vill äta det jag äter o det får han inte (han har massa allergier) o när han blir tillräckligt stor sen o ser att jag inte äter allt på bordet så vill han inte heller ha..........  :/
  • LokesMammi
    stjierna skrev 2012-08-01 16:19:23 följande:
    Det där med att barnen ser att man äter annorlunda har vi skött som så att vi gjort samma mat till oss som barnen, men barnen får pasta/ris/potatis/dylikt till, medans vi äter grönsaker i olika former till. Om någon frågar så säger vi bara att vi tycker grönsaker är godare än pasta/ris/potatis, samma som dom tycker mer om köttfärssås än blodkorv. Någon gång har vi sagt att vi är allergiska och drar paraleller till när äldsta fick en allergisk reaktion av kräftor. Då är det inga frågor mer :)
    Ja, så kan man också göra. Fast jag gillar inte grönsaker. Så det kommer o bli kul när sonen säger att han inte heller vill ha =) Men brukar äta dom frysta med majs ärtor o paprika blandning. Men blomkål o broccoli o sånt tjafs, ne hualigen! =) hehe
  • LokesMammi
    Annette 799 skrev 2012-08-01 16:30:35 följande:
    Blomkålsmos som är så gott!!!
    Skulle så gärna vilja tycka om det, men det går inte. Klarar inte ens av lukten. Tror jag föråt mig av blomkål o broccoli när jag var liten.  Tom mamma lessna när jag var liten. hehe
    stjierna skrev 2012-08-01 16:30:47 följande:
    LokesMammi: nej, då är det ju såklart lite svårare ;)
    Ja, så får se hur det går om några år! =) Kanske kan lägga upp men inte äta o slänga när han inte ser. hehe
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**