• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ojoj, nu har jag också tagit mig igenom alla de sidor jag har missat sista dagarna! Hoppas att ni har det bra allihopa!!Jag har bra dagar och sämre dagar, och med maten mest sämre just nu Det är ingen katastrof, men men... Jag gillar inte att byxorna sitter tajtare och mina finnar börjar dyka upp igen! Jag har ju inte lagt på mig nån direkt fettvikt, men svullen mage och ett par kg vatten gör ju sitt!

Håller på o läser Olas "Gå ner i vikt" och får tillbaka lite inspiration! Alltid nåt...

• jeng

Verkar som att vi ska åka iväg på semestern redan imorrn istället för på måndag. Så det blir 2 tunga veckor utan internet.... Vet inte vad jag kommer göra... Gå under antar jag!! Blir att packa ett par böcker istället för dator då.... :-P

• jeng

Hej.
    Jag checkar in från en camping 1.5 mil från Legoland, och konstaterar att här finns trådlöst internet.

Konstaterar också att nu efter 2-3 dagar på smörgåsar av olika slag, så mår jag bättre än på länge... Så sjukt! Håller mig ju till vitt bröd och saker som jag vet att jag tål, men plötsligt ihop med brödet så reagerar jag inte alls på samma vis på massa annat som jag har smakat av eller "tvingats" äta i brist på annat...

Det här gr ju verkligen mot det jag vill och önskar...

Kan dock meddela att jag är fet som en valross om magen, helt svullen, så det ser ut i ansiktet som jag har gått upp 10 kg, och ringen sitter tvärfast.... 

• jeng

Yena, grattis till byxorna! Nu blir jag superavis! Jag måste ju ha vrldens mest korkade kropp som väger 65 kg och fortfarande drar ett par strl större än ni som ännu inte hunnit lika långt som jag!! aja... Om 1.5 vecka är vi hemma igen och kan ta till hårdhandskarna!  

• jeng

Jisses vad mycket det var att läsa igenom. Helt slut....

Hemma nu iaf, en unge full med vattkoppor och en som kräks att vi stoppar i honom... Men semestern har varit jättekul iaf

Vågen var inte så hemsk som jag hade föreställt mig så jag känner mig rätt ok! 

• jeng
    Kasihi skrev 2011-07-10 16:39:11 följande:
    SKIT! Jag mår inte bra, trodde helt att det är pga den hudinfektion jag åkt på som behandlas med bredspektra antibiotika 3 ggr om dagen. Men nu påpekade en vän att det kan vara LCHF som inte är bra för mig, att det kan ge mig lågt blodsocker och att min enorma trötthet, irritation mm har med det att göra. Jag vill inte sluta LCHF,
    har för första ggn i mitt liv hittat ett sätt att bryta mitt sockersug. Mådde ju bra innan hudinfektionen kom. Men blir
    ju rädd nu att det kanske är blodsockret. Vad gör jag???? HJÄLP???  
    Kroppen håller ett konstant blodsocker runt 5 även om du inte äter kolhydrater. du får alltså inte lågt blodsocker av att inte äta kolhydrater, däremot får du ett STABILT blodsocker. Visst kan man få omställningsbesvär av lågkolhydratkost, men det är ju övergående.
  • jeng
    Runi skrev 2011-07-11 09:01:32 följande:
    Hade väg/mät dag i dag. Har gått ner 5 kg på 2 veckor men så har jag mens nu också och har nog aldrig känt mig så här svullen innan. Garanterat för att jag alltid var lite svullen förut när jag åt kolhydrater. Tog mina mått och just magen har gått upp lite men min mage ser ut som en ballong för tillfället :P

Fuskade två dagar av de här två veckorna också (min misslyckade möhippa med MYCKET vin och dagen efter med cola och chilicheese). Annars har det gått riktigt bra :) Känner mig mycket piggare :) Det enda problemet jag har haft är väl att jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat.

Hur fungerar det med LCHF och "svält"? Har läst på så många ställen att kroppen kan ställa in sig på svält om man ligger under 1200 kcal om dagen (räknar inte egentligen men skriver ner allt i matdagboken för att hålla koll på kolhydraterna). I går låg jag på 800 kcal och då tryckte jag i mig lite ost och ölkorv för att öka till 1000 iaf. Jag har legat mellan 700-1300 under de här 2 veckorna. Är så himla mätt men vill inte riskera att kroppen tror att jag svälter.  

Vill tillägga också att den här tråden är helt underbar för oss nybörjare :D Har hittat massa bra recept, tips och info :) 
    Grattis till viktminskningen!
    Risken för att kroppen går i svält är mkt liten vid LCHF eftersom du skickar förbräningssignaler till kroppen när du håller nere kolhydraterna. Kroppen får ju också allt det den behöver så därför finns ingen mening med att signalera något annat! MEN Sådär lågt på kalorier ska du inte ligga tycker jag. 80/80/20 är en extremvariant av LCHF och där landar man på ca 1100-1200 kcal och det anses vara något man tar till om inget annat funkar, det är för lågt alltså, i princip! Men visst under de första veckorna kan man ju antingen ligga jättehögt för att man får lov att äta så feta livsmedel med mycket kalorier, eller så får man lite avsmak för det feta och hamnar för lågt istället. Men hamnar du sådär lågt så har du varken fått i dig det du behöver, eller håller rätt fördelning gissar jag på! Så kämpa vidare  
  • jeng

Vi gjorde hemgjord pizza i förrgår kväll. Jag bad maken handla och bland annat färdigriven ost. Vad tror ni han kommer hem med??? Jo, nån påse som inte ens heter OST utan "pizzamix" och som visar sig innehålla 29% OST..... HALLÅ????? Är det ens tillåtet? Nu gör dom alltså även ostprodukter av margarinäckelskitblandningar?? Jag blev förbannad, dels på maken som inte ens kan ids och läsa, men också på att det ens får ligga i ostdisken!

• jeng
    3småttingar skrev 2011-07-12 22:00:36 följande:
    Hej alla! Några snabba frågor från en nybörjare.

Kan man äta alla livsmedel bara det är mindre kolhydrater än 5/100g? Köpta majonäs, eriks såser osv?

Köttbullar? Köttfärs? Gräddfil?

Måste man äta mycket fett, alltså om man är nöjd & mätt, måste man ändå försöka trycka i sig grädde bara för att dieten bara funkar med mycket fett?

Supertacksam!!
    En stor del av LCHF är ju att man ska äta "rena" livsmedel. Dvs undvika tillsatser osv. 
    Dessutom bör man också följa Skaldemans ratio, samt totalintaget av kolhydrater bör ligga på ca 20 gram för viktnedgång (högre för hälsa, ca 50 gram är då helt ok).

Skaldemans ratio säger att mängden fett i produkten ska vara större än mängden protein plus mängden kolhydrater. Det utesluter tex röd mjölk, som annars är ok enligt 5/100-regeln. Enkelt sagt kan man säga att mättnaden/effekten av tex röd mjölk är för dålig i förhållande till den höga kolhydrathalten.

Sedan är det som sagt så att även totalintaget av kolhydrater är viktigt. Följer man bara 5/100 så kan man lätt få i sig mycket kolhydrater per dag ändå!

Ang fettet så bör man följa fördelningen 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater. Det är ju ingen exakt siffra, men dieten bygger ju på att du ger kroppen det fett den behöver så att den fungerar som den ska och vågar släppa på sitt sparade fett. Och nej, grädde är ingen höjdare, för mycket kolhydrater! Behöver du öka på fettet så satsa på ost, kokosfett, smör osv  
  • jeng
    Labolinas skrev 2011-07-13 07:39:24 följande:
    Jag inhandlade LCHF-pasta för ett tag sedan, men har inte testat den än. Är det ok att äta näd man är gravid? Såg att det fanns en del mysko (i min mening) ingredienter i den. Nån som vet?

Jag är iaf stolt över mig själv, har inte trillat dit på kolhydrater nått nämnvärt, trots att jag mår illa & inte är i toppform just nu  
    Vill du ha "pasta" enligt LCHF så får du köpa shiratakinudlar. Den sk LCHF-pastan är bluff. Dock är den kanske bättre än vanlig pasta, så påläst är jag inte. Så det är kanske ett alternativ för dig som kanske inte äter jättestrikt nu?!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**