• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-07-26 20:15:16 följande:
    Svärmor har bjudit på välkomstdrink med flädercider - har jag aldrig druckit förrut heller. Sedan blev det grillat m potatissallad och så en grönsallad full med melonbitar och bostongurka!?! kunde inte äta ens salladen alltså...
    Till efterrätt var det glass med kex, chokladsås och kladdkaka.

Hon har inte brytt sig för fem öre utan jag misstänker starkt att hon för att j-vlas inte ens försökt. Hon gör sig inte till för någon inte!
    Hon kunde väl ha frågat? Eller är det att begära för mycket?
    Men jisses... Så tråkigt sånt där är. Min svärmor har noll koll, och hon gör fel, men hon frågar iaf och försöker att göra nåt som är bättre än vanligt!

Och så grinas det när du inte äter eller? 
  • jeng

Jag har kramp precis överallt typ, eller ja, iaf i händerna och sen hela kroppen från höfterna och hela benen ochg ända ut i tårna!! Fy fasen, så här illa omstänningsbesvär har jag inte varit med om förut!! Men men, den som vill bli fin (och må bra) får lida pin (och va gla. hahaha)

• jeng

FASEN SÅ GÖTT!!!! Ytterligre 0.6 ner idag, 2 kg på 3 dagar och jag är under 65 igen, och bara 0.2 från min lägstavikt!! Och det är så skönt när vattnet försvinner, för jag får så mycket i mitt ansikte, så jag ser mycket smalare ut direkt när det försvinner

Ang krampen så har jag bara ätit 1 dl CF totalt + liite fetost och lite halloumi på 3 dagar, mycket mindre än jag brukar, så jag tror inte det är mjölkprodukterna. Det släppte som tur var under natten sen, men vi får väl se hur det blir idag! 

• jeng
    allabranickärtagna skrev 2011-07-27 01:03:16 följande:
    Vad är skillnaden mellan lchf och GI? Har inte läst hela tråden och vet inte om frågan besvarats tidigare =)
    Skillnden mellan GI fas 1 och LCHF är inte jättestor. Man äter lite mer kolhydrater och lite mindre fett på GI. GI fokuserar inte heller på "rena" produkter, även om det blir mer och mer vanligt att man förespråkar även det såklart. Sedan har ju GI fler faser, där GI fas 2 kan jämföras med LCHF för hälsa eller när man har nått sin målvikt, dvs ca 50-80 gram kolhydrater per dag. Men GI har ju även en fas 3, och där äter man massor kolhydrater, bara av rätt sort (fullkorn osv) och det är inte ens lågkolhydratkost, och alltså inte alls jämförbart med LCHF. Hoppas att det klarnar lite
  • jeng
    jagäraf skrev 2011-07-27 07:52:15 följande:
    Jippi, 0,6 kg ned idag igen från igår! Ungefär 2 kg minus på en vecka. Och bh-bandet in ett snäpp idag.

Jag vet att man inte "ska" väga sig varje dag men för mig funkar det bäst att göra så.

Jag har försökt föra in vad jag äter på matdagboken, började i förrgår visserligen men det verkar vara riktigt bra för mig. Får i mig fler kolisar än vad jag trodde och nu känner jag att jag nog ska kunna hålla koll bättre.

Känner mig så peppad! Jag har lovat tanterna på jobbet att komma tillbaka efter sommaren och vara smal igen. Nu är det bara 4 veckor kvar men smalare än när jag gick på sommarledigheten kommer jag att vara.
    Grattis till dig
    Jag väger mig också varje dag, men noterar vikten en gång i veckan i ett ark.  
  • jeng
    solouniko skrev 2011-07-27 09:02:38 följande:
    Känns bra det här. Började i lördags och har redan gått ner 3 kg
    Ja det är skönt när överflödsvätskan rinner av en!! Jag blir iaf mycket mindre svullen när den försvinner!
  • jeng

Jag väger mig också på kvällen. Då vet jag lite mer vad jag har att vänta mig på morgonen!!

• jeng
    jagäraf skrev 2011-07-27 12:13:43 följande:
    Sitter och för in min mat i matdagboken och undrar hur ni andra gör ang kalorier? Trots att jag ätit lchf i flera år så har jag inte riktigt fått kläm på det där. Jag vet att jag bör hålla mig under 20 kolhydrater per dag och att jag bör få i mig ca 150 gram fett men ska jag bry mig om kalorier? Eller kan jag bara strunta i hur många det blir?
    Jag räknar kalorier också, men det är viktigt att tänka på att kalorier inte funkar som man tiigare trott. Fettkalorier är inte lika tunga som kolhydratkalorier tex. Man vet att om man eldar upp fett så ger det 9 kalorier, medan kolhydrater ger typ 4. MEN I kroppen funkar det ju inte så. Vet du att du måste ligga på ca 1300 kcal för att gå ner i vikt med en lågkaloridiet med kolhydrater, så bör du kunna ligga iaf på 1600-1800 om du äter 70-75E% fett i kosten. 

Man brukar ju rekommendera ca 1.5 gram protein per kg kroppsvikt (målvikt) och på 60 kg blir det ju 90 gram protein. Då ska man äta ca 120-130 gram fett för att få rätt fördelning. Det här ger ju i sig en viss kalorimängd lixom, även om den spelar mindre roll.
  • jeng
    jagäraf skrev 2011-07-27 13:00:00 följande:
    Tack, då är det där med kalorier ungefär så som jag trott. Jag är 161 cm och väger i dagsläget 64,5 kg. Igår fick jag i mig 147 gram fett, då kanske det var lite i överkant? Men jag orkar inte vara sådär jättenoga utan tar mig till mina max 60 kg igen på den tid det tar. Jag vill absolut inte gå hungrig och känna det som att jag bantar för då lägger jag av direkt. Det vet jag av erfarenhet!
    Sålänge det går neråt så behöver du ju inte bry dig! Dremot är det ju bra om du för dagbok så att du vet ungefär var du ligger OM det tar stopp och du behöver korrigera nåt. Då har du ju nåt mer att gå efter så att säga! Min kropp är EXTREMT petig så jag får räkna på det mesta för att hålla mig inom rätt gränser för var jag gr ner i vikt. Däremot för hälsa, eller för att inte gå upp i vikt så är min kropp mer tolerant.
  • jeng

Hmm, kykling med majjo blir min lunch. orka äta sallad när man inte har nån som helst matlust!! Har försökt leta efter nåt annat, men jag hittar inget...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**