• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-07-13 00:49:55 följande:
    En sak är klar i alla fall...

Maskindiskmedel.... är INTE bra att äta... vilket min 1-åring fick erfara och vi har ikväll åkt ambulans, blivit snudd på inlagda för att sedan bli hemskickade pigga och krya....

Så nu kan jag det....
    Usch då!!
    Vad skönt att det gick bra!!!

Min pojk har också varit på maskindiskmedlet en gång, men vi har som tur är såna där tabletter som ligger i påsar, så det var bara påsen han smakade på. 
  • jeng
    Labolinas skrev 2011-07-13 09:46:06 följande:
    Å nej, googlade på nudlarna och de är gjorda på Jamsrot som bör undvikas under graviditet
    Näää, vad trist! Det hade jag ingen aning om, jag har ätit mina fibertabletter som är gjorda på samma grej när jag var gravid, hoppsan...
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-07-13 12:30:19 följande:
    Har du ätit dessa nudlar? har dom samma konstistens som tex vanliga glasnudlar eller är dom "slemmiga?" Vore skoj att prova om man blir sugen på thaimat och någon pasta, typ carbonara!
    Jag är storkonsument!!
    Dom är som Yena säger lite gummiaktiga, lite "gnissliga" när man tuggar. Jag har ätit riktiga nudlar med samma konsistens men vet inte vad de heter, jag brukar kalla dom soppnudlar eftersom jag tycker dom lämpar sig bra i soppa då dom inte sväller. Alltså de riktiga nudlarna som de här liknar!

Man kokar ner dom i såsen för att ge smak, men jag brukar koka dom i vatten med buljong, salt och en hel del chilipulver och då tar dom smak av det så att man kan äta dom mer rena, dvs utan sås! 
  • jeng
    poiuy skrev 2011-07-13 17:07:28 följande:
    Jag har ätit LCHF i tre dagar nu. Har haft konstant huvudvärk, helt matt i hela kroppen, ingen energi över huvud taget, magknip i omgångar... Tur att jag är ledig och kan stanna kvar i sängen större delen av dagen för jag orkar knappt ta mig utanför dörren. Min sambo som också har börjat samtidigt som mig, svimmade på jobbet imorse och känner sig ungefär som jag gör.

Ska det verkligen vara så här? Jag har läst på om övergångssymptomen men trodde nog inte att det skulle vara riktigt så här illa... Börjar bli lite jobbigt.
    Har ni det så jobbigt, så öka upp till ca 50 gram per dag poch kör det i ett par veckor innan ni trappar ner mot 20 gram igen! Är kroppen van vid mycket kolhydrater så kan den ha jättesvårt att förstå, speciellt om man ätit fettsnål kost tidigare! Orkar ni så håll ut i ett par dagar till för då bör det ha vänt! Funkar det inte så öka ett tag som sagt!

Tänk dig att det är samma sak för dig som när någon tar droger från en drogberoende eller alkoholen från en alkoholist! När du tänker på hur dåligt du mår av att byta till naturlig mat, så tänk positivt och fundera över hur mycket skit man har stoppat i kroppen alltför länge...
  • jeng

NI som vill äta finncrisp, har ni testat att göra fröknäcke? Det finns flera olika recept som cirkulerar här i tråden. jag gör ett på sesambrödsreceptet men utan fiberhusken, och sen gör jag ett med hela frön (så att min mage får hjälp, men jag slipper ta upp alla kalorier/proteiner i fröna). Förstår inte varför finncrisp skulle vara så himla exceptionellt...???

• jeng

Helene.
    vad gött att det äntligen har lossat för dig, både i vikten och i att du verkar ha hittat ditt sätt nu! 

• jeng

Vad underbart att läsa om er som har hittat tillbaka till rätt spår! Jag blir sporrad att ta tag i allt jag med, men jag vet att det får vänta en stund nu. Har Hexebergs bok här på sängbordet, är det någon som har läst den?

• jeng
    Van01 skrev 2011-07-16 12:42:52 följande:
    Är det någon som vet skillnaden mellan lchf och atkins?
    LCHF, Atkins fas 1 och GI fas 1 är väldigt likt. Förr tillät inte Atkins grönsaker alls vad jag vet, men de har tänkt om nu och är mycket mer lika LCHF. Skillnaden är väl egentligen att Atkins har fler faser, eller iaf uttalade faser än vad LCHF har, lite mer likt GI. Sedan är ju LCHF också en diet som fokuserar på renheten i maten, och det gör inte Atkins på samma vis. Den nya Atkins-boken är helt suverän och passar jättebra för LCHF:are som inte vil äta strikt resten av livet utan vill veta mer om hur man bäst inför nya livsmedel och hittar sin balans av kolhydrater!!
  • jeng
    rednose skrev 2011-07-16 19:42:22 följande:
    Teskedsmamman - räknar man med att hålla vikten efter man kört så där "hårt"?
    Hoppet vad gäller intag av mat på lågkolhydratkost är ofta ganska stort mellan att hålla en vikt och att gå ner i vikt. Alltså, man brukar kunna öka på rätt mycket (av rätt saker) utan att för den delen börja gå upp i vikt. Sedan bara för att man håller hårt på sina siffror så betyder det ju inte att man gör det tillfälligt. Att hålla rätt fördelning kan man ju lika gärna fortsätta med när man har nått sin målvikt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**