• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Asiatisk mat i allmänhet, speciellt importerad sådan, är proppad med socker och tillsatser. Ingen höjdare om man ska gå ut och äta alltså! Knäppt att de specialanpassar maten med extra mycket socker för att vi ska gilla det :-P

Min svärmor är Thai, och även när hon vet vad jag inte äter, och försöker göra maten ren så hamnar det massa skit i tack vare asiatiska buljonger och kryddor som är proppade med både det ena och andra (som man "måste" ha). Detsamma gäller min andra svärmor som är Srilankes.

• jeng
    StockholmMotala skrev 2011-08-06 10:48:07 följande:
    Jag skrev ner allt jag åt under en dag och in i matdagboken. 36 g kolhydrater!! Inte konstigt att det inte händer nåt! Och ändå har jag stramat åt jättemycket mejeri. Äter inte ty , cf längre som jag gjorde innan..
    Så nu har jag börjat med en ny taktik.. Jag skrev i går in vad jag ska äta idag och kommer inte att äta nåt mer än det.. Men fasen vad mycket kolhydrater det är i det mesta tycker jag, som man tror är hur bra som helst för en.

I dag kommer jag landa på 7 gram kolhydrater, 164 g fett och 64 g proteiner.. Låter inte det snett ? Eller är det ok för viktminskning?

Vad kan jag annars äta för att få upp kolhydraterna lite och ner med fettet?
    När ni skriver 80 fett 80 protein och 20 kolhydrater vad menar ni då i mängd?
    Och E% nånting, vad är det?
    80/80/20 är i gram. Det är en extremvariant av LCHF och dit bör man inte gå förrän man har testat allt annat och suttit fast på riktigt långa platåer! Inget för dig att bry dig om just nu alltså Kul att du har hittat ett stort fel i din kost som är lätt att korrigera! Vill du ha lite mer kolhydrater så kan du lägga till grönsallad, det får du i rätt stora mängder för väldigt få kolhydrater!

E%  är andel i procent av total energi. Man brukar säga att man ska äta ca 0-5 E% kolhydrater, 75 E% fett och 25 E% protein, och det är ju en annan sak än att säga att man ska äta 75 % fett, eftersom 75% fett skulle vara i gram, medan 75 E% är i kalorier. Fett ger ju dubbelt så mycket kalorier som protein eller kolhydrater så du ska alltså inte äta så mycket fett som det kanske först ser ut som.

En bra dagsfördelning är ca 0-20 gram kolhydrater, 90 gram protein och 120 gram fett. 
  • jeng
    Bumpen1 skrev 2011-08-06 10:53:30 följande:
    Men ett tips är yakiniku med sallad till istället för ris. (strimlad entrecote som finns på sushi hak och på Kina rest.) Det måste väl vara helt okej eller?
    sålänge det inte är traditionellt kryddat med buljoner och färdiga kryddmixer, och sålänge köttet inte är mörat vilket väldigt ofta är fallet på kinamat.

Jag har ätit bara kött och sallad flera ggr och farit ur ketosen varenda gång med besked!! Men visst finns det undantag! 
  • jeng

På asiatisk restaurang alltså!! En köttbit med sallad på vanlig restaurang brukar ju vara rätt så safe!

• jeng
    rednose skrev 2011-08-06 11:55:32 följande:
    Idag gjorde jag min äggmjölkslatte på hela ägg istället för bara på äggulan. Tankar om det? 
    Smakade nog lika tror jag och än är jag inte hungrig, var 4 timmar sen jag drack den.
    Hade i två tsk kokosolja oxå.

Varför bör man hålla nere proteinet, ni som tycker det?

Jag funderar lite på att köra äggmjölkslatte som stående frulle, proteinshaken från igår som lunch och så middag med sambon typ kött, fisk eller fågel med lite grönsaker... 
    Överskottsprotein blir till glukos i kroppen. Men det är bara ca 30% av proteinet som faktiskt blir glukos, det mesta försvinner i omvandlingen. Oftast handlar det dock om rätt stora mängder. Jag brukar rekommendera 1.5 gram per kilo målvikt eller ca 90 gram, och där är man oftast helt safe. 
  • jeng
    StockholmMotala skrev 2011-08-06 20:44:52 följande:
    Tack Jucea för ditt pedagogiska svar och dina tips! Trevlig kväll!
    Detsamma!
  • jeng
    Annanym skrev 2011-08-06 21:01:54 följande:
    Yes, det brukar svulla på sig rätt omgående. Och försvinna nästan lika snabbt med lite strikta rutiner. Hoppas på en massa pepp och inspiration i tråden, den brukar vara så bra på det!
    Ja, den är fortfarande oerhört inspirerande!! Välkommen tillbaka!!
  • jeng
    Annanym skrev 2011-08-06 21:53:36 följande:
    Tack baby! Jag har inte läst igenom tråden, men fått uppfattningen att du rullar på bra neråt i vikt? Grattis!
    Det gick bra innan sommaren, hittde MITT sätt, och kom under 65 äntligen!!! Sen tog jag 4 veckors semester då jag åt skit and lots of it!!

Började om för 2 veckor sen men utan att räkna, men inget hände där förutom att vattnet försvann, så nu är jag igång med min striktare regim igen och trivs jättebra med det! Nu ska de sista bort!!
  • jeng

Ischokladen klarar sig ju i rumstemp ett bra tag innan den börjar flyta iväg! Min iaf!

Jag är inte helt "ren" i min kost, och jag äter Atkins färdiga produkter (shaker och barer). De innehåller ju sötningsmedel och en hel del "konstigheter" men som nödproviant i handväskan kan jag verkligen rekommendera dom! Mina favoriter är barerna chocholate decadence och chocolate brownie, och shakerna dricker jag de färdiga som hade kaffe eller chokladsmak. Barerna är så söta och godisaktiga att de är perfekta till en kopp kaffe!

• jeng
    Postis skrev 2011-08-07 22:22:46 följande:
    Men står det inte på avin att du kan ringa posten och be att lantbrevbäraren ska ta med det ut följande dag?
    VI kör ju mest med sms-avi, men vi har aldrig annars fått nån avi här där det står att man kan ringa och få utkört. Dessutom är vi ju aldrig hemma när de kör nu för tiden, men ändå. Förr vet jag att vi gjorde så då vi bodde på landet, och även nu kommer våra företags postpaket ofta med postbilen.
    Vi försöker lösa problemet genom att beställa paketen till jobbet istället. Då kommer de om inte annat till närmaste utlämningsställe där som är betydligt smidigare än att köra 1.5 mil eller vad vi nu har till närmsta ställe hemifrån.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**