• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det är mer kolhydrater per 100g frysta björnbär eller hallon än vad det är i färska. För blåbär pch jordgubbar är det tvärt om.
    Hur kan det bli mer kolhydrater om man fryser hallon och björnbär, men färre om man fryser blåbär och jordgubbar?
    Livsmedelsverkets sida...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Turboplingen skrev 2011-05-10 10:06:24 följande:
    Jag måste fråga er ang smör till smörgåsar och som man steker i..
    Startade igår med LCHF metoden, och kollade på det vi använder.
    Vi har milda både till smörgås (ja inte jag nu) och sen flytande till att steka i.
    Är det margarin? Hittar ingenstanns där det står..
    För det är väl bregott man ska ha till mackor m.m?

Vad använder ni?

Gjorde korvstroganoff igår, de andra fick pasta och jag gjorde gräddstuvad vitkål.
    Tyckte det såg och lät äckligt men det va ju gott!!
    Brukar ni ha matlagningsgrädde i erat eller tar ni riktig grädde?
    Milda är margarin.
    Jag använder vanligt smör att steka i eller kokosfett. På kex/smörgås har jag bregott eller bara philadelphiaost.
    Jag använder bara ren grädde 40%.
  • Mandel
    Ellish skrev 2011-05-10 12:05:34 följande:
    Googlat lite och läst lite i tråden men hittar inget om Soyaprodukter tex Soyamjölk och dyl. Någon som vet om det är bra eller inte?
    Brukar vara mycket kolhydrater i soyaprodukter. Det är en böna.
  • Mandel
    yena89 skrev 2011-05-10 21:17:22 följande:
    Ja men då måste man ta fram paketet, låta det stå, och sen öppna pappret och det blir kladdigt och det tar tid...enklare o bara ta fram flaskan o öppna locket o spruta på
    Ska man vara lat så ska man
    Har du aldrig sett en smörbytta? Rymmer lagom ett smörpaket på 500g och går utmärkt att ta stekspaden och karva loss en stor klick med och sedan när man är klar sätter man på locket och in med det i kylen igen.
    Mycket kladd innan jag kom på att jag hade en sådan...
  • Mandel
    yena89 skrev 2011-05-10 21:58:18 följande:
    Men jag vill ha min flaska o trycka på Gråter xD
    Skärp till dig människa! Nu köper du dig en smörbytta. Det duger åt mig så då duger det åt dig med. Sluta vara en sådan överklasssnobb!
    Spruta hit och spruta dit. Det är ingen p-rulle som ska spelas in, det är matvaror som ska stekas.
  • Mandel
    yena89 skrev 2011-05-10 21:45:10 följande:
    OT fråga.
    Om man har oskyddat sex söndag natten mot måndag ca kl 2.00 och nu fick ägglossning...Är risken stor att bli med barn då? :/ Det var så länge sen jag läste på om detta..För visst tar det ändå nån dag för dom att komma fram till livmodern?
    Kanske dags för ett dagenefterpiller... Vet dock inte hur länge efteråt som de verkar.
  • Mandel
    mamman i skogen skrev 2011-05-10 23:45:10 följande:
    Stod en bra stund och funderade i solen utanför huvudentren och ganska intressat att titta på folklivet..alla skyndar hit och dit och i varenda näve finns det ngt ätbart eller drickbart..korv, haburgare en hel del glassätare i solen, snacks godis läskburkar i händerna på var och varannan människa..
    Tanken som slog mig var att vi är fan inte så mycket sämre än amerikanerna vi äter oss till döds vi har vanor som vi lagt oss till med som leder till att vi blir fetare och fetare..undra när ngn kommer dra i handbromsen och reagera..Hur som helst kände jag mig nöjd trots attjag var hungrig att jag inte faller för dessa frestelser till snabb tillfredställelse längre det behovet är borta och jag kommer inte låta det ta över igen.
    Själv så har jag nästan alltid skämts över att äta glass, godis och "skräpmat" på stan bland folk. Förstår inte hur folk - och då gärna väl överviktiga, kan springa omkring med mat i näven och bekräfta folks fördomar om att tjocka/överviktiga bara äter hela tiden... Äter inte godis offentligt (på stan, äter kanske lite hemma hos folk) ens som smal.
    Är man kraftigt överviktig så borde man kanske inte stoppa en snickers i munnen hur hungrig man än är, men det är en annan femma.

Jag däremot är mer för att kolla på folk i affären när jag handlar mat. Hur personen ser ut och sedan gissa innehållet i kundvagnen och oj vad ofta jag har rätt!
  • Mandel

Min "tanttidning" Allas har LCHF-recept denna vecka med!!!
    Jag är imopnerad.

• Mandel

Igår bröt jag makens "bakförbud" som han belade mig med i helgen.
    Det blev en rabarberpaj och en rabarberkaka igår. Idag råkade det bli småkakor med "rabarbersylt" på, 2 rabarberpajer, en omgång chokladbollar och så en sats rabarbermuffins. Inget enligt LCHF.
    Vem ska äta allt? Får nog skicka med de anställda i morgon. Eller åka på en liten eftermiddagsturné runt om i kommunen där de jobbar och ge dem en liten fikapåse

Jag vill till VM i plöjning som är här i närheten i morgon, men se dit ville inte äldsta sonen alls åka!?!
    Jag som har räknat med detta länge. I flera månader. Jag och barnen skulle göra något kul, kanske att han kunde slutat skolan lite tidigare. Och så vill han inte...

• Mandel
    Bordeaux skrev 2011-05-12 21:15:45 följande:
    Har ni rabarber i trädgården kanske
    Bli kompis med en pensionär och smuggla in kakorka på ett boende och berätta sen hur det gick
    Du kan inte bestämma över sonen?
    Bestämmer jag över sonen så kan det bli mest jobbigt för mig. Att tjata omkring på honom när han inte vill är ingen bra idé.
    Det är mycket att titta på och ett stort område att gå omkring på. Han kommer bara gnälla att han inte orkar och hur mycket sulky lillbrorsan minsann har fått åka medans han själv bara får gå och gå... Tyvärr.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**