**Den stora feta LCHF-tråden**

Har hittat en liten negativ sak med lchf, det är under semesterresan... I vanliga fall innebär semester glass, fika på stan, smaska godis på hotellrummet osv. Men nu!?! Finns vare sig lchf fikabröd eller glass att köpa ute och släpa med sig hemifrån blir besvärligt.
Ber man visgrädde är det oftast någon sötad spraygrädde...
Är man borta i flera dagar och bor på hotell så är det även svårt med ostar och liknande. Stannar man vid en mack för att tanka eller gå på toa så har man tur om det finns en tub mjukost att köpa och klämma rätt in i munnen. Annars får man gå hungrig.
70% choklad kan finnas ibland, men aldrig 86-90%.
Små matbutiker har sällan fullt sortiment av naturgodis så även "bra" nötter är svårt att hitta.
Lite gnäll så här på morgonkvisten...
Jag är bjuden på bröllop och vet inte hur jag ska göra med maten. Hur skulle ni göra?
Äta det som bjuds och må skit dagen efter pga för mycket kolhydrater? Missa släktutflykten m tillhörande picknick dagen efter pga illamående...
Sitta och peta i maten och äta det som verkar okej ur LCHF-synpunkt? Alltså inget bubbel, ingen efterrätt, ingen tårta osv. Ofint att peta i maten...
Eller säga till att ni vill ha "specialmat"? Vara besvärlig...
Jag vill inte vara till besvär- ett stort problem jag har... Jag är ju inte allergisk utan det är ju bara en "nyck" jag har att äta denna kost.
Brudparet vet att jag äter LCHF, men jag har fått intrycket av att de förväntar sig att jag ska äta allt ändå på deras bröllop.
HJÄLP! Hur ska jag göra???
Idag ska vi till svärföräldrarna och grilla. Ska bli intressant. Har aldrig blivit bjuden på grillat hos dem på de 18 år som maken och jag varit tillsammans. Vi äter där jul och så svärfars födelsedag då är det är fläskfilé m hasselbackspotatis som gäller. Julmat på julen så klart
Skillnaden mellan dem och mina föräldrar är att min mamma är van vid att folk är allergiska/diabetes/dieter och fixar enkla saker så att alla kan äta sig mätta utifrån det som de kan äta.
Svärmor däremot ägnade en hel frukostrast åt att tjafsa om att jag åt ägg och bacon till frukost, så jag tror inte att hon kommer lägga ned någon energi på att försöka ordna något som jag kan äta trots att vi lera gånger diskuterat vad jag äter och inte äter. Svärfar har nog fortfarande inte förstått vad jag äter och inte äter, men det räknar jag inte med heller.
Får väl stoppa ost i handväskan och ta med mig en burka majo. Några fettrika alternativ lär inte finnas då det är fettskräck som råder i det huset (hos svärmor) medans socker i form av kakor, bullar, glass osv är helt okej.
En parentes men de äter smörgås till frukost, en macka till maten på lunchen, smörgås och bullar till eftermiddagsfikat och så smörgås till kvällsmat... Konstigt att svärmor bakar bröd ofta?
Dagens träningspass: Klaffsa omkring på en massa leråkrar iklädd gummistövlar och grävandes en massa potatis för att ta prover på = genomsvett.
Svärmor har bjudit på välkomstdrink med flädercider - har jag aldrig druckit förrut heller. Sedan blev det grillat m potatissallad och så en grönsallad full med melonbitar och bostongurka!?! kunde inte äta ens salladen alltså...
Till efterrätt var det glass med kex, chokladsås och kladdkaka.
Hon har inte brytt sig för fem öre utan jag misstänker starkt att hon för att j-vlas inte ens försökt. Hon gör sig inte till för någon inte!
Hon kunde väl ha frågat? Eller är det att begära för mycket?
Hur sjutton blir jag av med mina stora/grova/fläskiga ben?
Har en stussvidd på 92cm som är helt ok, men sätter jag måttbandet precis under skinkorna så ligger jag på runt 91cm runt båda låren. Varje lår är minst 58cm på bredaste stället och mina vader ligger runt 36cm.
Hur sjutton får man smalare ben? Är även fläskig ovanför knät och har fläskiga knän.
De flesta byxor i storlek 36 sitter som korvskinn runt benen och är alldeles för stora i midjan- bak i ryggen....
Är nöjd med överkroppen ned till stussen, men sedan bär det utför. Finns det några bra övningar för slankare ben eller får jag stå mitt kast som gammal fotbollsspelare?
Inte så roligt att behöva gå i tunikor för att dölja allt rynkat tyg i midjan på byxor/kjolar för att kunna ha byxor/kjolar som sitter snyggt över låren...