• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Var och fyllde upp kyl igår så idag blir det nya friska tag! Motionen består av att kasta snö från mina OS-kälka-backar som befinner sig på min pyttetomt. Så jag vet vad jag har att göra framöver. Skrattande

Yena och Helene: Vilken kraschlandningsvecka det blev för vår del! Men nu hoppar vi på tåget igen och rockar järnet! Vassen hägrar!

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    Knasis skrev 2011-03-22 07:00:14 följande:
    Vad äta för att få igång magen?? Är helt förstoppad ju... Har inte varit på stora toan sen i lördags..
    Upplever du det som ett problem att du känner av det negativt? Eller sitter det i skallen att man "ska"?
  • MrsMurphy

Det var vattenkilon! Wiiihoooo! Back on track!

*skuttar runt som en överviktig Snurre Sprätt på speed*

• MrsMurphy

God morgon gott folk!

Veckans invägning avklarad. Inget revolutionerande, uppgången på 2 kilo från förra veckan har försvunnit och en ytterligare nedgång på 0,5. Känns bra igen att man är back in track.

Jag har ett problem. För närvarande känner jag mig inte "smart" , jag vet inte om jag fått omställningsbesvär av något slag efter förra veckan... Har väldigt svårt att koncentrera mig och fokusera för tillfället. Kan jag äta för lite fett? Kan det ge sådana här symptom?

Till saken är att jag ska föreställas tentaplugga nu. Om en vecka har jag en salstenta då jag ska sitta med full fokus och räkna/analysera finansiell planering och analys i 5 timmar. I dagsläget kan jag nog inte ens behålla skärpan i en halvtimme. Detta är inget jag upplevt som problem tidigare så nu känner jag mig stressad. Dessutom högskoleprovet på lördag. Jag måste få fason på hjärnan, nu!

• MrsMurphy
    Linda1976 skrev 2011-03-25 07:22:45 följande:
    Lättja: Hur länge har du lchf:at? Du kanske skulle vara liiiite mer liberal, typ köra 30-35 gram/dag under tentaperioden. Annars låter det som omställningsbesvär, helt klart. 
    Jag har hållt på i ca 2 månader nu. När jag började så hade jag inga överdrivna besvär utöver äckelkänslor för mat. Så jag har inte riktigt haft känningar av något överdrivet negativt. Förra veckan var ju semesterveckan då jag inte hade full kontroll över mat, dock så försökte jag ändå vara strikt. Pizza slank ner, blev en hel del vinpimplande också iofs, men inga överdrivna mängder. Jag hade svårt att tänka under den veckan också men jag klassade det som pga semester, halvbakis etc.

Men denna vecka har det inte släppt. Jag har gröt i skallen.

Övningar jag gjorde för en månad sen och klarade av så känner jag mig i dagsläget som ett frågetecken i stället. Polletten vill inte riktigt trilla ner.

Som sagt, jag är dum i skallen. Jag tror också att jag borde öka lite för tillfället. Men nu är jag tom i skallen på vad exakt det skulle vara för att bli lite mer klar i skallen under pluggtimmarna... Obestämd *kocko-kocko*
  • MrsMurphy
    P28 skrev 2011-03-25 09:10:56 följande:
    Lättja; Jag känner igen mig i din känsla av att inte kunna fokusera! Varje gång efter att jag har fuskat så får jag en gröt-liknande känsla i hjärnan, det känns nästan som om det "blåser" i hjärnan (det lät ju bra...!). Men det brukar gå över på två-tre dagar. Vad pluggar du?
    Jag har ju inte fuskat under veckan, men jag tror att jag äter för lite dessutom. Ingen form av matlust. Ska skärpa mig och ösa på lite mer fett.

Jag läser på ekonomprogrammet på högskola, just nu avnjuter jag Finansiell planering och analys. Grötar ner sig i bokslut, nyckeltals, måltal etc. Inte det helt ultimata stället att gröta ihop skallen när man sitter med sida ut/in med siffror.

Helene306: Jag har en 2-åring och en 3,5-åring som ständigt har varit sjuka så jag känner mig som effektiviseringens urmoder. Har aldrig haft stora problem med att sätta mig och beta av för att hinna, för jag vet att tiden kraschar jämt. Jag studsade in i väggen för några år sen så jag har blivit manisk på att organisera för jag pallar inte stress. Tungan ute Med andra ord ingen bra idé att jag blir stressad av att jag inte kan tänka.

Jag brukar studsa ut på tomten och gymnastisera lite mellan varven. I dagsläget är det att kasta snö som ligger som fokus och jag skuttar ut och hivar några lass då och då för lite frisk luft.

Jag ska köra mer fett och ett experiment med ett äpple nu tänkte jag. Ska se hur skallen reagerar av att sitta och mumsa på några skivor under tiden. Passar på... Först ut i snödrivan med frisk luft, sen mumsa äpple och  se vad som händer.
  • MrsMurphy
    helene306 skrev 2011-03-25 11:22:25 följande:
    Lättja: Skönt att höra att du blivit effektiv! Jag hoppas på att bli detsamma, jag måste verkligen det för att fixa all litteratur, slutpraktik och apjobbig hemtenta. Min kompis som allt fastnar för och har lätt för att skriva tyckte hemtentar var jättetuff. Säger hon att den är jobbig, då är det jobbigt. Jag har bävat men klarar andra så klarar fanken jag också
    Jag får min motivation just pga barn, skulle inte de finnas i bilden så skulle jag antagligen ha väldigt svårt att fokusera. Jag har varken tid eller lust att slösa bort tid så att jag måste sabba kvällar och helger med familj och mys. Så självklart kommer du fixa det! Skrattande
  • MrsMurphy
    P28 skrev 2011-03-25 10:41:57 följande:
    Att ösa på med mer fett är nog lösningen skulle jag tro!

Jag är snart klar med min ekonomie kandidatexamen på Handelshögskolan, så även jag har haft min beskärda del av finansiell analys, dock måste jag erkänna att det inte är min favoritdel. Men behöver du hjälp så inboxa mig bara!

Måste säga att det är fantastiskt att du klarar av det med småbarn! Glad
    Som sagt, utan småbarn så skulle nog inte motivationen finnas!

Jo, jag får ta mig i kragen och få ordning och reda på torpet.

Jag hade en fantastiskt plan att jag skulle sitta med lite äppelskivor i några timmar och avnjuta succesivt tillsammans med dessa fond/nyemissioner och teckningsrättens värde. Tror det tog max 3 minuter Obestämd, dessutom märkte jag inte ens att jag mulåt. Men skallen klarnade upp faktiskt tror jag. Jag får skärpa till den riktiga kosten och tillföra lite mer kolhydrater den närmaste veckan. Som sagt så tror jag att jag äter för lite och med för lite fett. Men är verkligen inte hungrig så jag tänker inte på det.

Får se hur mycket hjälp jag ylar efter under veckan! När paniken klubbar mig, iofs så är dessa mina starka ämnen för jag gillar dessa analyser och beräkningar.
  • MrsMurphy
    Kaya skrev 2011-03-25 11:59:14 följande:
    Hmmm... jag tror inte jag tänker läsa Skaldeman, men...

... det jag har allra svårast med när det gäller LCHF är helt klart detta att grönsaker är något som ska ransoneras eller helst undvikas. Frukt självklart, bär okej då, rotfrukter är en helt annan sak. Men broccoli, blomkål, lök, paprika, tomat...?! Jag tror inte att jag nånsin kommer att vilja följa en diet där den typen av grönsaker måste uteslutas - även om min kropp helt plötsligt skulle förvandlas till den hårda fitnesskropp jag ständigt strävar efter skulle det ändå inte vara värt det.

Nånstans i mig är det något som skaver om fläsksvålar (oavsett hur de luktar), bacon (även icke ekologisk) och bearnaisesås (även icke hemlagad) i alla lägen räknas som BÄTTRE eller NYTTIGARE än grönsaker!?

Hmmm...

Detta känner jag är grunden för min personliga lilla variant av LCHF. Mejeriprodukter unnar jag mig för att det är gott och tillåter variation, men grönsaker kommer jag att fortsätta tillåta mig både för att det är gott, fräscht, ger variation OCH för att jag inte kan tro på att NÅGON skulle kunna sabotera varken viktnedgång eller hälsoeffekter på grund av för mycket broccoli!

Vad tror ni?

K
    Jag är på din linje! För mig är det en självklarhet att ha det på tallriken. Skulle grönsaker vara helt uteslutet så hade jag helt enkelt aldrig börjat med detta.

Frukt klassar jag som godis. Nu har jag tillåtit mig min första frukt för att se reaktion. Finns LCHF:are som tycker att en frukt om dagen är ok. Jag känner att detta inte är ett rent "gift", problemet handlar ju tycker jag om blodsockret där och hanteringen av detta. Men nu sitter jag och mår apa. *suck*
  • MrsMurphy

För mig så är det midjan som ryker. Som mest så hade 17cm åkt, nu har jag dock återfått 3 av dem från förra veckan. Bröst 5, häck 5, lår 2. 7,2 kg på 2 månader. Så jag kan skriva under på att det inte är en jämn fördelning som ryker.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**