-
-
Jag har inte provat själv, men jag har hört att rostbröd bakat på kokosmjöl är en höjdare om man är ute efter ett vitt bröd. :)Golddigga skrev 2011-08-22 08:51:19 följande:
Gjorde pones i lördags då jag ölskar bröd och dessa skulle vara nästintill som vanligt bröd, MEN dom var blöta inuti?? Inte allt så goda, kunde faktiskt inte äta dom till min stora blesvikelse. Gjorde dom på ett ägg och ½dl grädde och gräddade i ugn i 20 min.
Finns det torrare bröd?? Eller kan jag ta bort nån ingrediens??
Här finns några varianter av bröd:
www.alltforforaldrar.se/56kilo/kategori/recept/bakat/ -
Om du inte äter några stora mängder så är det bra med blandade rostade nötter. Du kan även äta jordnötter om du äter lchf bara du inte vräker i dig. Mandlar innehåller ganska lite kolhydrater. Cashewnötter ligger ganska högt.Golddigga skrev 2011-08-22 17:07:01 följande:vad för nötter är ok?? måste ha lite mellis på jobbet..
Här kan du läsa och jämföra:
"Nötter
Nötter är en bra källa till fett och andra näringsämnen. Alla nötter är dock inte bra att äta för den som äter LCHF.
Bra nötter att äta är:
Paranötter - lite kolhydrater(3,4%) Macadamianötter - mycket bra fett. Omkring 10% kolhydrater Hasselnötter - innehåller mycket E-vitamin. Innehåller 3,4% kolhydrater Sötmandel - innehåller mycket E-vitamin, järn, zink och kalcium. De innehåller ca 6 % kolhydrater
Tänk på att:
Jordnötter inte är en nöt utan en ärtväxt. Den har ett relativt högt kolhydratinnehåll (drygt 10%) Cashewnötter innehåller relativt mycket kolhydrater (18,8%) Hämtat från:
www.alltomlchf.se/maten/notter/ -
Hallon :) Alla kolhydrater bryts ner till socker i magen. Men om jag skulle svara så skulle jag säga - Välj det du tycker är godast och ät med måtta. :)Pussilago skrev 2011-08-22 19:25:10 följande:Hallon vs Blåbär
Köpte två paket frysta bär:
Hallon kolis 5,5 g/100 g varav sockerarter 4,1 g
Blåbär kolis 12 g/100 g varav sockerarter 0,6 g
Vilka är bäst att äta enligt lchf egentligen? -
När jag och min sambo träffades vägde han 61 kg till sina 180 cm och var underviktig. Efter två år tillsammans med mig, med god lagad mat, pannkaksfrukostar och en hel del fika så vägde han 71 kg - Nöjd över viktuppgången men besvärad av en putande, svullen mage.
Efter 7 veckor med "LCHF-light" - han äter min mat, har bytt Billys och pannkaka mot omeletter, dricker tyvärr fortfarande en hel del cola och äter pommes, men äter betydligt mindre skräp än tidigare och varvar colan med mineralvatten. Nu väger han 67 kg, putmagen är borta, uppblåstheten lika så, men musklerna är kvar :) -
En kompis till mig sa att hon inte förstår hur jag orkar "hålla på med någon diet" nu när jag är föräldraledig. Vad jag minns när jag var hemma hos henne sist så bestod hennes frukost av Pauluns torra, äckliga dinkelmusli till med blaskig lättfil till. (Är inte det diet om nåt?) Fy säger jag!! När man kan äta ljuvligt goda gräddiga omeletter till frukost med goda ingredienser så att det blir som att äta paj.... Mmm :)
Nä! Det är inte alls jobbigt att "gå på diet" när jag är föräldraledig! Jag har mycket mer ork med både mig själv och sonen när jag äter såhär! :D -
Hur gjorde du moset? Jag kokade blomkål mjukt (ca 25 min), hällde av vattnet, mixade med lite vispgrädde, saltade och pepprade. Det blev jättegott! :D3småttingar skrev 2011-08-23 10:02:10 följande:Jag gjorde blomkålsmos igår och misslyckades totalt! Hehe. Men fetaostbiffarna var goda.. Tips på vad man kan ha till? Istället för moset hehe
Smörstekta champinjoner, lök och paprika är supergott till! :) Alla former av ovanjordgrönsaker är ju toppen! Grönsaker i ugnen tycker jag är gott för jag gillar varma grönsaker... Annars kanske en grekisk sallad skulle passa till dina biffar? -
Veckor med LCHF: ca 7FasterK skrev 2011-08-23 13:10:23 följande:Jag är väldigt nyfiken på hur det går för LCHF:arna här i tråden. Någon som vill berätta - längd, vikt före, vikt nu. Hur länge man kört.
Längd: 168 cm
Startvikt: 62,5
Nuvarande vikt: 57
Hälsovinster: Finare hy, ett jämt och glatt humör, lugn och platt mage, bättre sömn, mindre hungrig, ingen pms, mycket mindre mensvärk, håret känns tjockare uppe på huvudet -
Grattis till viktnedgången och hälsovinsterna! Fantastiskt bra!!Aroma skrev 2011-08-23 20:20:43 följande:Startvikt 100 kg, längd 157, bmi 40. startade 6/3 och väger nu 82.5. min målvikt är mellan 55-60 kg.
Jag har nästan helt blivit av med min återkommande ihärdiga migrän som jag haft sedan jag var 11, är nu 30 år.
Ingen magkatarr, inget blödande tandkött,, ingen dålig mage eller gaser (vadå det har väl alla?? trodde jag ja!!) är pigg,, nyförälskad i min man som gått ner 22,2 kg;o) och som fått mer ork i livet...
Jag har inte kännt av något graviditets illamående som jag gjort mina 2 tidigare graviditeter, jag har inte karpaltunnelsyndrom som jag har haft dom andra gångerna (domade och värkande händer) ingen halsbränna . Jag bara längtar till som ett år eller så för att se hur den här kosten har förvandlat vår familj till det bättre.. -
Det silvriga är härdat, det ska du inte äta! Härdade fetter och margariner är inte bra! Köp ekologiskt kallpressat kokosfett på hälsokosten ist, med eller utan kokossmak, det väljer du själv. :)BeccaStina skrev 2011-08-23 21:33:09 följande:vad för sorts cocosfett använder ni? min sambo köpte hem de silvriga paketet men det är ju bara mättat fett, jag har även letat på ica men inte hittat något annat. har inte använt det jag har hemma ännu utan vill se efter med er först.