• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

ThePointOfItAll skrev 2011-08-30 19:10:43 följande:
    very low calorie diet, (camebridge/slanka) shakes.
    Huga! Varför äta på det sättet om man provat/känner till LCHF? Jag tycker det verkar vara rena självplågeriet!
  • Loreena

Idag åkte vi ut till Björlanda gård och köpte närproducerat kött från glada, gräsbetande highland cattle. Köttet var gott, extra nyttigt (innehåller Omega 3 eftersom att djuren föds upp på gräs) och det kändes bra att veta att djuren haft det bra och var köttet kommer ifrån. :)

Annars så börjar jag känna mig lite vissen nu när hösten är på ingång så jag var till Apoteket idag och köpte hem D-vitamin. Jag ska äta 2000-4000 IE/dag (motsvarar en kvart i solen typ) och se om det hjälper mot min höst/vinterdepp som annars brukar komma som ett brev på posten.

• Loreena
    Golddigga skrev 2011-08-31 20:26:31 följande:
    Snälla hjälp  mig med frukosten!!! Spyr på ägg snart och brödet som jag bakat är inte bra... finns det nån musli eller flingor som är ok enligt lchf?? Vill inte gå mer i vikt utan för orolig ibs mage...

Flingor måste ju vara mycket bättre än bröd?? Om jag ska återgå till vanlig frukost??
    Turkisk yoghurt + keso med bär eller kanel kanske? Jag tycker att det blir lite som risgrynsgröt om man blandar. :)
    Annars så kan du ju göra egna musliblandningar av nötter och frön som du rostar i ugnen.
  • Loreena

LCHFpannakaka med vispgrädde och hallon är gott som lyxfrukost på helgen. :)

Mitt pannkaksrecept

1 tsk fiberhusk
    1/2 dl vatten
    1/dl vispgrädde
    2 ägg
    1/2 dl mandelmjöl

smör till stekning :)

stek små pannkakor i mitten av stekpannan i mycket smör, vänd när de är helt torra ovanpå - eller ännu bättre - använd ett plättjärn!

• Loreena

Musli

1 dl linfrön
    1 dl sesamfrön (oskalade)
    1 dl solrosfrön
    1 dl pumpafrön
    ½ dl krossade nötter
    ½ dl rostade mandelflarn

2 msk kanel
    1 tsk Vaniljpulver
    ½ dl olja (jag föredrar kokosnötsolja)
    1 dl vatten

Rör ihop i en skål och låt stå en tio minuter.
    Rosta i ugn på 200° i tio minuter eller tills den fått en gyllene färg.

Blir lite som Crunch-musli... typ som start fast inte lika sött!

• Loreena

Gör en burk med musli så kan u ha den länge ju. :) Du behöver ju inte rosta ny musli varje morgon utan den håller sig säkert några veckor om du har en tätslutande burk.

• Loreena

Annars kanske en lchf-smoothie?

2 portioner:

1 dl. hallon
    1 dl. grädde
    1 dl. turkisk yoghurt eller creme fraiche
    1 dl. vatten

Mixa ihop. Gärna med ekologisk vanilj
    lite sötningsmedel kan användas av de som tål det

• Loreena

wolverina
    Jag tycker att mandelmjölet ger lite extra konsistens...
    Det går att göra äggplättar annars på 1 dl vispgrädde och 4 ägg. det har jag inte provat, men jag tror det blir lite mer omelettigt.

Det finns de som använder kokosflingor istället för mandelmjöl i pannkaka också, som de mixar med mixerstaven, det har jag inte provat men det låter gott!

Jag köpte mandelmjöl från LCHF-butiken (googla) annars kan man mala eget mjöl med nötkvarn eller banka med en hammare med nötterna i en påse (det har jag inte provat, men jag har hört om folk som gör så)

• Loreena
    wolverina skrev 2011-08-31 21:00:37 följande:
    Tack för hjälpen! :) Ska testa det där med kokosflingorna om jag inte hinner få fatt i mandelmjölet snart. Jag trodde dock att det var för konsistensen man använde husk? *nybörjare på lchfbakning*
    fiber husk gör så att smeten håller ihop bättre, men det ger inget direkt tuggmotstånd
  • Loreena
    jema skrev 2011-08-31 23:48:56 följande:
    Skulle vilja äta LCHF igen. Gick ner i vikt och blev fri från värk när jag provade förra året.  Men jag får inte tiden att räcka till och tycker att det är besvärligt att modifiera alla recept utifrån allergier och så... Det tar rätt mycket tid att tänka om och lära nytt. Jag vill dessutom göra mat vi kan äta hela familjen.

Hur gjorde ni för att komma igång?
    Det viktigaste är att ha tänkt igenom lite vad man ska handla innan man åker till affären. Jag tycker att det är enklare att handla lchf faktiskt. Sedan äter man ju bara av det man har hemma... inte alls svårt tycker jag! :D Det går ju snabbare att laga mat tom. när man slipper vänta på potatis, ris eller pasta!

Köp hem:

Fisk, kyckling, kött, köttfärs, bacon, skaldjur
    Lök, tomater, paprika, sallad, champinjoner, gärna färska örter, blomkål, vitkål, broccoli
    Krossade tomater, oliver, majonäs, beasås
    Creme fraiche, grädde, turkisk yoghurt
    ÄGG!
    Hallon, mörk choklad, kaffe och te kanske lite nötter
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**