• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vi upplever inte att matkostnaderna har ökat iom LCHF. Vi handlar för ca 6000:- i månaden, då är vi två vuxna som äter LCHF och har två barn varav den ena är väldigt allergisk vilket kräver många dyra speciallivsmedel. Tror varken vi har ökat eller minskat sedan vi började med LCHF.

• Allrona
    lerumstessan skrev 2011-11-22 16:07:14 följande:
    Jag vet också att man ska minska på grönsakerna och tillsätta mer fett men hur då?? Man ska ju helst inte äta för mycket grädde, creme fraiche och majonäs heller ju! Ska man bara klicka på smör på maten då eller? Åh börjar tycka detta är krångligt och det trodde jag att jag skulle slippa med denna livsstil......
    Kryddsmör till köttet är en bra fettkälla
  • Allrona
    Hoppet 3 skrev 2011-11-22 20:26:30 följande:
    Var köper du kryddsmör?
    Hittar bara vitlök och  dillsmör i affären ,
    Eller är de de smöret du menar? =D 
    Gör eget! Blandar bara smör och de kryddor jag vill ha, in i frysen i folie och så har man kryddsmör till några måltider. Supergott är att blanda vitlök, rödlök och sambal i smöret, om man gillar vitlök alltså Att blanda färska kryddor är också supergott, lite vad man har hemma.
  • Allrona

Rednose - förstår att du har svårt att äta med tanke på vad som ev väntar imorgon. Håller tummarna för att det ändå gått bra!

• Allrona

Sigrid - sådär kände jag också ett tag, så sjukt less på kokt ägg. Nu steker jag ägg istället och hyvlar ost och lägger på så att osten smälter över det stekta ägget. Det är mums!

• Allrona

Jag äter alltid frukost, lunch och middag men det är för att jag vet att jag lätt får migrän om jag blir hungrig mellan målen. Däremot har jag de senast dagarna blivit totalt osugen på mat, igår åt jag pyttelite både till lunch och middag men blev inte hungrig mellan målen och inte på kvällen heller. Jag blir numer väldigt lätt mätt, behövs inte alls mycket mat för att jag ska bli mätt. Idag var vi ute och åt med jobbet, kött, potatis och sås. Alla andra åt upp på sina tallrikar, på min tallrik låg 7(!) potatisar kvar. Jag var ju prottmätt ändå så inte behövde jag alla de potatisarna! Smakade lite på en potatis men kände att den var helt onödig till maten, det är ju ändå köttet och såsen som är det goda

• Allrona

Samie - det finns en glögg utan tillsatt socker på systemet. Kommer dock inte ihåg vilja sötningsmedel som var i! Själv sippade jag på en glögg idag och känner att det är ok så länge man inte dricker mycket. Men så kör ju jag ganska liberal lchf också

• Allrona
    Mina småtroll skrev 2011-11-30 12:15:02 följande:
    Är det nån som vet om det är okej med tuggummi? Det står ju på innehållsförteckningen att den innehåller massor med kolhydrater (runt 70 gr om jag inte minns fel). Men de är ju samtidigt sockerfria! Iaf den sorten jag brukade köpa, extra.
    Det är sötningsmedel i dem.

Nån som vet?  
    Det är mycket kolhydrater per gram i tuggummi. Jag har ett paket läckerol tuggummi framför mig nu, det innehåller 64 gram kolhydrater per 100 gram MEN ett tuggummi innehåller bara 1,1 gram kolhydrater. Alltså känner jag att det är ok att ta ett tuggummi ibland. (Dessutom tror jag inte man får i sig alla kolhydrater eftersom man inte sväljer tuggummit men det är jag inte säker på )
  • Allrona
    LinneaEleonora skrev 2011-11-30 21:04:25 följande:
    Hej.

Jag har varit LCHF:are i snart ett år och dragit med mig min far på den resan.
    Min pappa har gått ner ca 40 kilo sedan han började och väger nu 124 kilo så han har en bit kvar tills han är normal-viktig.  I veckan som var nu så var jag med honom på sjukhuset på information om att göra en gastric bypass operation. Han har inte fått besked om han kommer få göra den eller inte och har nog inte själv bestämt sig för vad han vill. 
    Jag vill inte att han ska göra ingreppet och tycker att han är jätteduktig som kämpar på. Han har känt att hans viktnedgång har börjat plana senaste tiden och trodde att han hade gått upp men när han fick väga sig så hade han gått ner åtta kilo sedan sist.

Hur ska jag lyckas motivera honom? Han tycker att det är enformigt och tråkigt med LCHF och vill kunna äta bröd, pasta och potatis. Jag har sagt att jag stöttar honom oavsett vad han väljer men att jag tror att han kommer att ångra sig om han gör operationen. Han har väldigt ont i ett av sina knän och kan inte gå ut och gå så lätt och jag tror att om han bara kunde börja motionera lite så skulle han snart förlora sina sista kilon också.

Någon som har något tips till hur han skulle kunna göra för att komma igång igen och tycka att det är roligt? Han har väldigt dålig ekonomi och kan inte riktigt unna sig något som är både gott och nyttigt. 
    40 kilo! Grymt bra jobbat!!! Försök få honom att välja ett år till på LCHF och efter det fundera över en operation. Även fast det är ett rutiningrepp för läkarna är det ett stort ingrepp på kroppen. Det kan säkert kännas som en ekel lösning men jag har sett mer än en person som har gått ner massor av en gbp och sen upp igen sakta men säkert. Det enda som hjälper för hela livet är en kostförändring som din pappa ju redan har startat och klarat det riktigt bra.

Angående att det är enformigt med LCHF så är det ju vad man gör det till. Det finns massor med mat man kan äta men man hamnar lätt i samma spår och kör samma rätter om och om igen. Precis samma som när man äter "vanlig" mat! För att komma ur spåret, leta recept på nätet. Det finns hur mycket bloggar som helst om LCHF och de flesta lägger ut riktigt bra recept! Igår åt vi tex kålpudding med brunsås, en riktigt billig och god måltid! Det finns ju olika sorters bröd man kan äta med LCHF också, de är oftast superenkla och går snabbt att göra! Annars har vi just nu snöat in väldigt på cole slaw sallad som är både billigt och nyttigt tillbehör till maten.

Men om det är så att han är riktigt, riktigt sugen på pasta och bröd. Säg åt honom att ta en helg där han får äta allt han vill. Sen på måndagen är det tillbaka till LCHF. Så gjorde jag när jag hade gått ett par veckor och var så sugen på godis, eller ja allt jag tänkte på var godis Jag bestämde en helg när jag skulle få äta allt godis, åkte till affären och köpte allt jag var sugen på och vräkte. Sen återgick jag till LCHF på måndagen och efter det har jag inte varit sugen igen!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**