• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen,
    visst har du IBS? Du har inte bra en extra stressig eller jobbig period just nu så att din IBS har slagit till rejält då? Jag har ju perioder då jag inte heller gör annat än sitter på toa... Vet vilken pina det är...

Se till att äta snäll mat ett tag och se om det hjälper. Hur gick det med din operation? Skulle du äta LCHF fram till den? Annars kan du ju försöka lugna magen med mindre portioner av vitt bröd eller lite vit pasta, det brukar lugna min mage. Tomat (som du hade ätit idag och tänkte äta imorrn) paprika, kryddor, stekt mat, köttfärs osv sätter ofta rejäl fart på min mage! 

• jeng
    Dissan skrev 2011-08-10 21:55:55 följande:
    Nu har jag fått hem kokosfett så nu är jag en riktig lchf:are ;)
    Grattis!

• jeng
    Bordeaux skrev 2011-08-13 20:51:22 följande:
    75% fett
    20-25% proteiner
    <5% kolhydrater
    Alltså E%

Ett riktmärke är 1-1.5g proteiner per målviktskilo.

SIktar du på att väga 60kg så blir det 90g protein och tror det blir ca 120g fett fast jag är lite trött nu, men jag är säker på proteinet iaf
    Det stämmer!
  • jeng

Ecstacyofgold,
    Jag skrev just det här inlägget i en annan tråd där någon frågade om den vikten man går upp så fort man petar på kolhydrater. Klistrar in det här nedan. Vill tillägga att jag INTE tycker att man ska köra på en fuskdag i veckan, eftersom det kan sätta kroppen ur balans i 2-3 dagar efteråt, och jobbet man gör kan vara ogjort, samtidigt som man skickarblandade signaler till kroppen och aldrig riktigt ger den chansen att ställa om sig till optimal fettförbränning. Man håller också sötsuget igång, och när man väl har läst på vad kolhydraterna (insulinet) gör med kroppen, varför vill man utsätta sig för det på regelbunden basis då?

Jaja, här kommer inlägget:
    Dels så går du upp vatten (kolhydrater binder vatten) och du får mer mat i tarmsystemet, så därför går du upp vikt som ju inte har nåt att göra med din viktuppgång/nedgång egentligen. Dessutom är du mer känslig för kolhydrater när du äter strikt! Det innebär att du drar igång insulinet lättare och därmed kan fettinlagringen bli högre än normalt. När du går över till en senare fas så ökar man kolhydraterna lite i taget, och ökar med bra sorters kolhydrater först. Då hittar man sin gräns för vad man tål, och man vänjer kroppen i och med att man ökar lite i taget. Då återgår insulinutsöndringen till en mer normal nivå, så du får inte den här extrahöga utsöndringen som du kan få vid enstaka större fusk.

När jag själv går från strikt kost till fusk-kost (alltså längre period, tex som under semestern) då går jag initialt upp 1-2 kg vatten och slagg och sen håller sig vikten på konstant nivå igen, såvida jag inte äter extremkorkat och extremt mycket för då går jag ju såklart upp i vikt med tiden, men absolut inte i den takten! 

• jeng

Ronnbat,
    Jag lider med dig!! Jag har det själv rejält jobbigt personligt just nu och jag vet hur lätt man roffar åt sig allt det där man inte borde... Se det inte som ett misslyckande utan som något helt naturligt!! Det är bara att kämpa på så gott man orkar och tänka att varje sak man gör rätt är bättre än att göra allt fel! Livet går vidare, och det kommer att finnas mer tid på andra sidan av den här jobbiga perioden!!

Jag finns här och stöttar dig om du behöver det!! KRAM! 

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-08-15 05:06:00 följande:
    Mer protein, och man äter mindre mättat fett. Mer olja och vad jag förstått det som tar man inte hänsyn till omega3/6 balansen. 
    Omega 6 är inflammatoriskt enl LCHF och många inkl mig själv vitnar om att bli helt värkfria när man äter lchf och mättat fett rikt på omega3.

Enl LCHF så blir överskottsprotein till glukos..glukos=blodsckerhöjning= fettinlagring   
    Jag vill bara flika in att visst är LCHF fortfarande striktare på de här bitarna, och också generösare just vad gäller tex smör osv. Men i nya atkins har det ändå blivit en rejäl utveckling inom just det här, så skillnaderna har minskat drastiskt!
  • jeng

Jag ställde mig på vågen igår! Det hade återgått ner till 64.1 som är min lägstevikt hittils (fick det typ i onsdags, men var ju borta och åt andras mat i 4 dagar förra veckan!) och glad i hågen ställde jag mig och mätte fett% i kroppen också. Sist jag mätte var det 32% och idag var det 27!!!!!!!!!!!! Oj, vilken förändring!!!

Idag drar jobbet igång och det är skönt att vara tillbaka till sina gamla rutiner, göra lite vuxengrejer istället för att vara konstant barnvakt till understimulerade barn Och dessutom så har jag ingen kyl att gå och rycka i konstant!  

• jeng
    Annanym skrev 2011-08-15 12:46:46 följande:
    Tack raring! Ja, du får gärna peppa på mig om du orkar. Jag försöker återgälda om du vill det.

Förresten, har du koll på var Denebola och Linda har tagit vägen?
    Tack!

Linda vet jag kämpar med sitt eget och finns nog mest på facebook. Denebola har nog tagit semesterledigt för henne var längesen jag såg till. Vet att hon också dyker upp på facebook då och då!
  • jeng

Stora feta LCHF-gruppen är en sluten grupp, där "ursprungsinnevånarna" från den här gruppen har valt att samlas för att kunna diskutera annat, inte bara LCHF. Just den gruppen är det alltså svårt att komma in i som ny medlem. Men den andra TIPStråden tycker jag är jättebra!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**