• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Och finfina siffror på vågen imorse med!! Det är inte långt kvar nu!!

• jeng
    memba skrev 2011-08-16 12:54:27 följande:
    Vad går ni efter egentligen? Jag hinner inte stå och läsa på allt när jag åker och handlar med 2 barn ...

Ska det vara 5g/100g kolisar som max på det man köper, eller bör man kolla innehållsförteckning på alla såser etc?

Eller kör ni max 20g kolisar per dag och räknar?

Någon som köper färdiga såser, och vilka?

Rökt fisk funkar väl?

Tack tack!
    Jag lusläser ALLT! MEN sen nästa gång så köper man ju samma sak lixom, så det blir ju inte sådär petigt i all framtid!
    Jag kör på så få kolhydrater som möjligt, men jag äter ändå de grönsaker jag vill ha. Kan ibland hamna på 5 gram och ibland på 25, men oftast är det runt 10.
    Jag äter tex lök och paprika trots att det är mer än 5/100, och dessutom har jag ju tomatpure osv hemma som är högre, men man använder ju så lite så det blir ju väldigt få gram i portionen.
    Jag kan INTE bara köra på 5/100 och tro att jag ska må bra eller gå ner i vikt, funkar absolut inte för mig. Så det gäller att prova sig fram. 

Lallerstedts bea är bra. mindre än 0.5 gram är det i en bra beasås, det finns ett par olika. ica har också, sen finns det vitlökssås osv. det är bland de färdiga lite dyrare burkarna i köttdisken man hittar de bra såserna. Eftersom du visade dig i GI-tråden så passar jag bara på att tillägga här att lallerstedts är en fullfet produkt, och om du vill öka på kolhydraterna lite och gå ner till en medelfet produkt så kanske tex rydbergs röda såspåsar är bättre lämpade. 

Rökt fisk är perfekt! 
  • jeng

Nej,
    Kaya valde att hoppa av trådarna på obestämd tid! Jag tror hon saknade sin vanliga kost och ork för mycket!  

• jeng
    memba skrev 2011-08-17 14:17:06 följande:
    Nutriletts bantningsdryck, är det godkänt?
    Nej, läs själv på förpackningen så är det ganska tydligt att de innehåller alldeles för mycket socker.
    Vill du ha nånting så är det tex Low-Carb proteindryck som gäller, eller Atkins. Men de innehåller massa annat skräp som många vill rensa bort ur sina liv! Jag dricker dock Atkins själv. 
  • jeng
    JAndersson skrev 2011-08-17 17:37:58 följande:
    Kanon Jucea att du länkar denna! Klart man ska få fråga grejer om man är osäker. Men ibland kommer det lite väl simpla frågor här. *Menar inget illa, och inget påhopp på nån*
    Ja, jag har absolut inget emot att svara på frågor! Men däremot tycker jag att eget ansvar är viktigt när man gör en stor förändring i sitt liv, och det gäller att vara väl påläst! Inte minst för hälsans skull! Och det är ju som sagt inget illa menat mot någon, utan det är ju av omtanke!
  • jeng
    memba skrev 2011-08-17 18:36:48 följande:
    Tar åt mig litegrann, No harm feelings!

Jag har läst och läst och läst på nätet, men inte alla ger samma info ... Det jag inte hittat på nätet, det frågar jag här! Jag läste också på endel innan start, men som skrivet, på många sidor förklaras mer eller mindre hur man ska äta, eller vad man ska äta, men sen tycker jag att viss info är lite missvisande ... Sen verkar det vara så olika, vissa äter mjölkprodukter, andra inte, vissa räknar kolhydrater, andra inte .. Men jag får väl se vad vågen säger, eller ?! Den pekar iallafall nedåt
    Det är lite det som är problemet med att läsa på nätet. Det blir lite fakta här och lite där, men ganska få ställen som drar hela historien från början till slut! På så vis är böcker bra, de måste ju få med hela historien innan de tar slut!

Om du gillar mitt infoblad så kan du gå in på min blogg. Där har jag påbörjat en "bok" om lågkolhydratkost som du kan läsa gratis. Tänk bara på att läsa bakifrån och framåt eftersom det äldsta inlägget är det första kapitlet i boken. kolhydratjakten.blogspot.com 
  • jeng
    Johanna200 skrev 2011-08-17 20:07:38 följande:
    Hej i tråden!
    Har smugit runt här i 3 månader nu och tänkte att det var dags att ge mig till kännaGlad 
    Har kört LCHF i tre månader och använt tråden som inspiration och pepp, samt fått svar på en del frågetecken.
    Jag har under denna tid gått ner ca 20 kg ( med några små fuskdagar) men har en del kilo kvar. Mår verkligen toppen och trivs med min nya livsstil!

Dock har jag en fråga nu som någon kanske kan svara på. Jag har fått extremt svårt att äta frukost, både tidsmässigt ( har tre barn som ska fixas i ordning) och blir inte hungrig förrän typ kl 14 på dagarna då jag brukar äta lunch. Min "frukost" består nu i kaffe med kokosfett. Alla säger ju att frukost är superviktigt för att få igång förbränningen, borde jag alltså försöka att få i mig nått mer eller räcker kokosfettet som kalorikälla till frulle? Någon som vet?

Om du inte är hungrig så ska det ju räcka!
    Beror det på tidsbrist så är äggmuffins (omelett i muffinsform) ett kanonbra alternativ som går bra att göra i förväg och sen bara slänga in i micron när man vill ha! 
  • jeng
    Van01 skrev 2011-08-17 20:28:35 följande:
    Jucea- vart köper du low-carb proteinshake och atkins?
    Atkins köper jag på Atkins hemsida se.atkins.com men mitt ica maxi har ett par av atkins barer, men shakerna har de slutat med. low carb går att köpa på många fler ställen, tex mitt ica maxi.
  • jeng
    BeccaStina skrev 2011-08-17 21:07:14 följande:
    ni som har hållt på ett tag hur är det med lök, majs, paprika och tomater.. får man äta det?
    inte majs. det är ett spannmål och inte en grönsak. minimajs är en annan sak däremot.
    lök, paprika och tomat kan man äta med måtta. vill man äta för hälsan så är det fritt fram! en fylld paprika är gott tex med tacofärs och sen bara grönsallad till. tomat kan du ha i en grönsallad, men ät inte bara tomater för då blir det oftast lite i överkant. samma med lök, det går ju bra att ha i maten, men inte som huvudingrediens. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**