• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-08-26 07:59:46 följande:
    Blir galen på det här snart.

Har inte rört mig alls på flera veckor nu. Hade gått ner till 80,3 precis innan semester, lägstavikt för mig. Gick upp 4,5 kg under semester och gick ner till 82,5 första veckan på lchf igen.
    Nu har jag stått stilla på de där jäkla 82,5 i en månad och då har jag ändå skurit ner på kollisarna till ca 15 gram per dag.
    Senaste veckan ( 4 dagar ) har jag tagit bort ännu fler så jag legat på 5-10 om dagen och senaste två dagarna har jag även tagit bort mjölkprodukterna helt, utom ca 1 dl grädde i middagen ( varav jag äter ca hälften ).
    Och vad har hänt, jag har gått UPP 3 hg!!

Det första som hänt på en månad och då går jag upp istället. Fan
    Registrerar du intaget så du vet hur din fördelning ligger till?
    Du kanske är en av de vars kropp har glömt bort vad man ska ha fettet till. Jag äter tillräckligt med fett för att få vara mätt, men inte så mycket som på normal LCHF. Dvs stramar automatiskt åt kalorierna lite, och det har gjort susen för mig! Stod ju still på riktig LCHF i 8 månader innan jag provade min egen variant. Det går väl mer mot GI eller Atkins kanske, sättet jag äter på nu....
  • jeng
    jagäraf skrev 2011-08-26 09:10:15 följande:
    Hmmm, undrar om jag skulle testa en sådan version också. Gick ju ned 10 kg med GI och med lchf står jag still eller med minsta fusk upp. Fast min kropp älskar lchf, jag har aldrig mått så bra fysiskt som nu. Och jag vill inte ha tillbaka hungerskänslorna som jag får om jag inte äter lchf. Men jag vill ju gå ned igen! Dilemma!
    Jag ser till att hålla balansen så att jag får hälsofördelarna och slipper gå hungrig! Ibland äter jag lite mer kolhydrater, men då ser jag till att de kommer från grönsaker som medför andra nyttigheter till kroppen. Jag håller mig ifrån bröd och såna produkter, äter inte rotfrukter eller potatis heller. För min del fungerar det jättebra! LCHF verkade tycka att min trivselvikt var 69 kg, vilket jag ju inte höll med om Jag har mycket hälsoproblem tex IBS, halsbränna, dyspepsi, psykisk ohälsa osv, och allt det fungerar mycket bättre även med min variant. Min IBS och dyspepsi fungerar till och med BÄTTRE nu när jag har ökat på grönsakerna och minskat lite på fettet!
  • jeng
    Faile skrev 2011-08-26 09:19:26 följande:
    Jag har ju gått ner 12 kg ( om man räknar till lägstavikten jag kom ner till före sem ) på bara 5 månader så det gick ju snabbt. De sista två kilona där tog dock nästan 2 månader att komma ner till och nu är det alltså nada.

Har ju hela tiden sagt att man inte ska laga nåt som inte är trasigt, körde alltså vanlig lchf ( 20gram ) tills det tog stopp. Så nu kanske det är dags för mig att börja laga då....

Usch, gillade just det att jag inte behövde räkna och tänka så mycket. Men får nog börja labba lite med intaget nu ja.
    Ja, fast om du ändrar lite på grundreglerna så behöver du egentligen inte räkna så mycket. Lite beror det också på hur rent du vill äta, men jag väljer tex en lätt CF istället för den fetaste. Jag tar absolut inte den kolhydratladdade tillsatsladdade minifraichen! Jag undviker de fetaste såserna till vardags och brukar istället äta mycket sallader där jag tillför fettet genom halloumi eller fetaost. Ibland äter jag kött och grönsaker och brukar göra sås på lätt CF eller så tar jag en matlagningsgrädde (bra sort!) istället för vispgrädde. Jag försöker hålla mig till ca 90 gram protein, och ett fettE% på ca 50-60 istället för 75. 
  • jeng
    Faile skrev 2011-08-26 10:01:01 följande:
    Har funderat på hur jag åt förut och hur jag äter nu och inser att jag blivit lite för bekväm med fettet.
    Förut åt jag lchf-knäcke väldigt mycket och som godis tex halloumi på kvällen.
    Nu tuggar jag vanliga oststavar i tid och otid ( doppade i bea dessutom ) för har inte haft orken att göra knäcke tex. Klart det blir skillnad i fettintag att äta oststavar till frukost o lunch, istället för knäcke och en köttfärsbiff tex.

Så jag gör nog så att jag ökar på kollisarna till kanske 10-15 och proteinet lite också, men minskar fettet genom att ta bort oststavarna och bean. Får helt enkelt börja laga mat igen alltså
    Jamen då så, då verkar du ju redan veta var problemet ligger! Jag tycker det låter som en bra plan!
  • jeng
    Loreena skrev 2011-08-26 15:14:42 följande:
    Jucea
    Varför betalar du för att industrin ska blanda ut din creme fraiche och grädde med vatten, när du kan göra det själv istället? Använd tex. 1 dl fullfet creme fraiche i maten istället för 2 dl, späd med 1 dl vatten och red med en äggula eller någon annan lchfvänlig redning. Då får du ett magrare resultat, utan att betala extra för det.

Om du ska göra kall sås kan du ju använda kesella eller turkisk yoghurt istället för creme fraiche.
    Jadu, till att börja med så går det kanske 1 burk CF i månaden här, så köpte jag en vanlig burk skulle jag bara få slänga hälften om jag spädde ut det. :-P

jag får mitt fett från fetaost eller halloumi, lite smör som jag steker i och det fett som finns naturligt i andra livsmedel. det är tillräckligt för 60-65E% så man behöver absolut inte ösa på med feta produkter för att få bra fördelning!
  • jeng
    tessimessa skrev 2011-08-30 21:17:10 följande:
    Hej alla!

Jag har precis börjat med LCHF för att försöka gå ner några kilo i vikt så jag är nybörjare kan man säga..!
    Tänkte slänga ut en fråga till er härinne, vad är skillnaden mellan LCHF och LCHF för kvinnor?
    Är det något särskilt man ska tänka på som kvinna? Har sett en del kokböcker speciellt inriktade på kvinnor och funderar på att köpa en... Men min man följer också dieten här hemma så jag vill ju att det ska funka för båda... Glad
    Kvinnor vill ha mer variation, mer grönsaker och mer puttenutt ofta, medan killar oftare ser mat som bränsle och dessutom har lättare att äta feta produkter dag ut och dag in. Jag säger inte att det är så i alla fall, men det är det författarna själva går ut och säger, och nånting ligger det ju helt klart i det!
    Vissa av böckerna som har text och inte bara recept kan prata lite extra om kvinnliga hormoner, barnafödsel, klimakteriet, mensen och gud vet vad allt som påverkar kroppen och viktnedgången osv. Sedan har ju tjejer ofta en annan syn och ett annat förhållande till vikt än killar har så det har en del med det att göra också i de jag har läst. men självklart funkar recepten till killar också
  • jeng

Kul med en debatt kring dagens artiklar. Även om jag tycker det är totalt idiotiskt och innehåller så många faktafel så man blir gråtfärdig så är väl alltid en debatt välkommen. Det jag tycker är jäkligt tråkigt är dock att folk som aldrig någonsin visat sig i den här tråden (som är till för oss som äter LCHF/lågkolhydratkost att utbyta recept, peppning osv) kommer in och börjar grina och klaga och påpeka än det ena än det andra. Jag tycker helt enkelt inte att det är rätt forum! Diskussionsforum javisst, men skapa en egen tråd och skapa din debatt där vettja??!!

Om vi nu ändå ska diskutera så är min åsikt i debatten denna:
    Ska vi slopa forskningsresultat bara för att de är sponsrade?
    Isåfall får vi ju lägga ner hela livsmedelsverket och allt de någonsin stått för, med tanke på att livsmedelsforskning är en enda stor sponsringsfest.

Dessutom - Forskning kostar pengar! Större delen av våra stora forskningsprojekt är privatfinansierade! Det är väl inte heller så konstigt att den forskning som passar bra ihop med ens agenda är den man sponsrar, lustigt vore det väl annars. Om KELLOGS och Coca Cola gick ifrån sponsringen av kolhydrat-fördels-forskningen och plötsligt la sina miljarder på forskning som visar på hur farligt och ohälsosamt det är med kolhydrater, speciellt raffinerat socker av den typ som finns i deras produkter??!! Varför är det ok att coca-cola sponsrar forskning, men inte köttindustrin?

Ang det här tjaffset med "köttdieter" så är de ju helt fel ute. Äter man mer kött än man gjorde tidigare så har man troligtivs missförstått något, om det inte är så att man åt för liten portion tidigare. Visst finns det proteinbaserade dieter, men LCHF, Atkins och GI är ju inte sådana... Är det detta man vill diskutera gör man sig själv stor orätt genom att hoppa på just de här dieterna i samma mening! Journalister och reportrar som inte är pålästa gör inte direkt några lysande karriärssteg när de går ut med faktafel i artiklar och program. Men det är ju deras eget val...

• jeng
    linelullan skrev 2011-09-05 09:32:33 följande:
    Jag behöver hjälp med frukost tips. Börjar bli väldigt trött på ägg och ägglatte var ingen höjdare.
    Vad äter ni till frukost som inte innehåller ägg men som mättar bra??
    Jag har fastnat på Low Carb brödet nu eftersom min butik har börjat ta in det! 2 skivor, rostade med smör, massa rökt skinka och brieost och så lite gurka! MUMS och det står man sig på en bra stund!
  • jeng
    sininen skrev 2011-09-14 08:10:24 följande:
    Våran närbutik har tagit in LCHF-bröd. Nu undrar om någon utav er har testat det? Vad tycker ni?
    Det är skitgott! Jag lever typ på det nu hahaha.... Gillar alla 3 sorterna men det ljusa och det med blåbär är bäst! Rostat ska det vara, men mycket smör och pålägg på!!
  • jeng
    ventilera mera skrev 2011-09-14 10:41:17 följande:
    Vad heter märket? Måste nog gå och prata snällt med personalen på brödavdelningen på mitt Maxi...
    Low Carb från CarbZone. Man kan se på deras hemsida var närmsta butik finns som har brödet!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**