• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-24 19:43:19 följande:
    Alltså, det var på nåt vis symptom av att stenarna passerade eller nåt? Om jag hade fått akut ont så hade det ju tytt på att en sten hade fastnat, och då skulle jag åka in direkt.
    Ja det är ju stor skillnad på en sten som passerar och en som fastnar. När en passerar så går det ju över till slut. det börjar med molvärk, stegrar vartefter stenen vandrar/passerar i kroppen och sedan når det en smärkulmen med väldigt ont och kräkningar och sedan försvinner smärtan då har stenen passerat.

Man kan ju ha molvärk pga överaktiv galla också men det är en helt annan sak och inte den kraftiga förlamande smärtan man får när en sten passerar.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    yena89 skrev 2011-03-24 19:55:27 följande:
    Det är ju just såna råd som gör att man får problem med gallan? lite fett=lite galla=stenar.
    Helt rätt.
  • Asereht
    Riskiflickan skrev 2011-03-24 20:01:49 följande:
    Många behöver ju behandlas även för passerande stenar, med exvis spasmofen.
    Eller kramplösande som papavarin (stavning?) som jag har. Passerande stenar är verkligen fruktansvärt smärtsamt. Jag skulle hellre föda barn två ggr på raken än att ha ett gallstensanfall. *rys* Tack och lov att min galla håller sig lugn.
  • Asereht
    bara lilla jag skrev 2011-03-24 20:17:21 följande:
    jag skulle bara vilja fråga er en sak, ag har haft extremt mkt blåsor i munnen i lite mer än en vecka (började med lchf för 2 veckor sen ungefär) dessa blåsor dök upp i samband med att jag började med lchf. Har haft blåsor förut, nån enstaka då och då, men inte så här mycket och såhär länge blir tokig snart.. någon som vet om det kan hänga ihop med lchf eller om ni vet isf det finns något vanligt förekommande livsmedel i lchf som kan framkalla blåsor? 
    jag har typ aldrig blåsor i munnen så jag tror inte det är något typiskt för lchf men det kanske är något livsmedel du reagerar på. Jag har ingen aning faktiskt så eg borde jag inte svara men jag gjorde det ändå. Drömmer
  • Asereht

Det är inte kalorier man bör ha koll på utan energiprocenten. Jag förstår fortfarande inte varför ni propsar på att börja räkna kalorier som inte har med lchf att göra.

• Asereht
    Riskiflickan skrev 2011-03-25 10:17:58 följande:
    Alla är vi olika, jag har gått ner 30 kg utan att stirra mig blind på kalorierna, om jag nu skulle sätta mig å räkna så hamnar det väl runt 2500 kalorier/dygn, å så mkt har jag då aldrig kunnat äta med andra dieter, å jag rör mig inte hejdlöst mkt direkt, utan vardagsmotion, precis som jag alltid gjort.
    Samma här, 20 kg på under 6 månader utan att räknat ett skit. Tränar gör jag inte heller och jag rör mig nog ganska lite mot normalsvensson speciellt vintertid. Om jag loggar min mat på matdagboken så ligger jag högt kalorimässigt som du men jag går ned i vikt. Detta rimmar ju helt fel enligt kaloriräkningen och ändå fungerar det. Nu har jag stått still i fyra veckor på vågen men ändå tappat flera cm till i omkrets på kroppen.
  • Asereht

Som jag skrev ovan har jag stått still på vågen i fyra veckor nu vilket ju känns lite sådär naär jag gått ständigt nedåt men eftersom jag vägarar att fakira och börja mecka med kroppen för mycket så äter jag normalt och väntar och ser vad som händer. Hittills är det -20 kg på under 6 mån så det är ju ingen fara på taket direkt.

Idag fick jag iaf en mycket positiv motiverande mätning då det trots att det stått still på vågen hänt en hel del i centimetrar iaf. Jag mäter mig varje månad och detta är skillnaden mot förra månadens mätning. Det råder inga tvivel om vart jag lagrar mest när jag går upp i vikt!

Bystvidd: -1 cm (-6 cm sedan nov-10)
    Under byst: -2 cm (-9,5 sedan nov-10)
    Midja: +- 0 (-12 cm sedan nov-10)
    Rumpa: -5 cm (-18 cm sedan nov-10)

• Asereht
    Annanym skrev 2011-03-25 11:04:13 följande:
    Det beror ju lite på vad man har för grundförbränning också. Väger jag 120 kilo kanske min grundförbränning är 2200 kcal mot kanske 1200 för en 60-kilosperson och att gå 100 meter till affären ger dubbelt så många kcal som för den som väger 60. (Neeej, det är inte faktiska "sanna" siffror, bara exempel. Jag har ingen aning om exakt hur det ser ut.)

Och en riktigt tung person har mer muskler än en smal otränad eftersom det krävs mer muskler för att hålla upp den tunga kroppen. Som vi alla vet: muskler bränner mer än fett och även där en liten bonuseffekt.

Nu säger jag inte att personerna ovan väger 120 kilo, men det finns klara skillnader på att ha 50 kilo att gå ner mot att ha 10 kilo att gå ner.
    Nä, 120 kg vägde jag inte ens när jag började även om jag inte var långt ifrån att nosa på 100 kilossträcket. Men självklart så är det väl så att man har lite lättare att gå ned om man har mycket att göra av med, förutsatt att man inte hållt på och jojobantat eller pysslat med svältkost innan för då har kroppen svårare att gå med på att släppa efter. jag har aldrig hållt på att banta i hela mitt liv så min kropp fattade grejen med en gång.

Jag hoppas kunna gå ned en 5 kg till sedan känner jag mig nöjd med min siffervikt. Skulle det gå att gå ned 10 är jag mer än nöjd men jag strävar inte efter det. Det får bli en bonus om jag kommer ända dit.
  • Asereht
    jeng skrev 2011-03-25 11:04:57 följande:
    Jag har fasen den där jäkla molvärken nu igen...

Tänker nu att det MÅSTE vara byxorna som skaver när jag sitter ner, för om det vore gallan osv så skulle jag väl ha precis samma känningar tex om jag låg ner eller stod upp? I fjällen hade jag ju ont hela tiden i princip, även om det kom och gick, men nu känns det ju i princip bara när jag sitter ner. Har dessutom för tajta byxor på mig idag, så det kan ju inte vara nåt annat än helt anturligt byxorna som skär in i revbenet eller levern eller vad det nu är man har där innanför...? Men det känns väldigt likadant.... Alltså typen av känsla är väldigt lik.
    Är det gallan så hjälper det inte att byta läge eller lätta på kläderna det är konstant värk och är det en sten tilltar värken hela tiden tills stenen passerat. För mig innebär det ordentlig överjävlig smärta och kräkningar när detta inträffar, själva passerandet alltså. Sedan tar det nästan ett dygn att återhämta sig, jag blir helt slut i hela kroppen. Men några sådana anfall har jag inte haft sedan jag började på lchf-kost. Känningar ja men anfall nej. Känningarna går över om jag tar en tablett. Fördelen med att få en diagnos är att man får rätt sorts läkemedel för att lindra eller ta bort smärtan.
  • Asereht

Skaldeman skriver så här i sin bok Ät dig ned i vikt:

"Själv räknade jag en massa under min viktnedgång men jag räknade aldrig kalorier.Jag hade nämligen varit med om att gå upp i vikt på 800 kalorier om dagen och strax därefter gå ned i vikt på den tre- eller fyrdubbla matmängden. Då insåg jag att det inte handlade om hur mycket vi åt, utan hur vi brände det vi åt."

Äter man minst eller mer fett än proteiner och kolhydrater tillsammans så startar man fettförbränningen i kroppen. Det är precis så jag gör.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**