• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-02-20 15:43:57 följande:
    Ja, de blir högre! Typ 4-5 cm beroende på storlek. Och med grädde i blir det ju nästan riktig semmelhöjd!
    Finemang!
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-20 17:28:28 följande:
    Det borde väl gå att hälla över i burk? Med spad, Kan du länka din blogg?*ber fint * Tänkte spna på den där asiatiska soppan nu när jag har kokosmjölk OCH kyckling hemma
    Får testa att he över i annan burk (med spad och allt).

Blogg kommer här! Hoppas du gillar soppan lika mycket som jag gjorde
    phlox.blogg.se/

Jag ska testa att baka pones senare (blir detta recept då jag inte har kvarg hemma www.lchf-forum.se/index.php).
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-20 17:38:12 följande:
    Tack

Jag får nog greja ihop en egen variant, det var visst lite annat där som jag inte hade hemma
    Det blir nog jättebra ändå, jag använde bara vad jag hade hemma, utgick inte från något recept utan hittade på allt eftersom. Har du inte wokgrönsaker kan du säkert slänga i lite broccoli i stället, till exempel.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-20 18:39:04 följande:
    Sådärja, nu har vi provat allt (jag tvingar sambon att prova som inte har samma lchf-smaklökar som jag för att få ett objektivare synsätt )

Pajen blev jättebra! Jag förgräddade lite och kanterna blev brända fort fort, men jag bröt bort dem så blev det en kanonpaj. Enkel också! Fyllde bara med ägg, västerbotten, salt&peppar.

Och det mest spännande.... KARDEMUMMAPONES. Flickor! Jag är i semla-himlen!! Jag hade inget suckrin hemma, så det blev bas-smeten med ca 1,5 tsk kademumma. Hade nog kunnat ha i ännu mer, men men..... De blev jättebra!! Blir nog ännu bättre om man tar i lite suckrin kan jag tänka. Vispgrädde med vaniljpulver i så blev det en semla som heter duga!!

HURRA!!! 
    Vilket ponesrecept körde du på då?
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-20 18:46:27 följande:
    Det jag kopierade in i förra tråden.

3 dl pofiber
    2 tsk bakpulver
    2 tsk fiberhusk
    1 ägg
    1 dl grädde
    1 burk kesella

Nu hade jag inte så mycket grädde hemma eftersom det skulle räcka till semlorna, så det blev ½ dl vatten för att dryga ut och det märktes ingen skillnad alls. 
    Med tanke på hur många olika recept du länkade var jag tvungen att dubbelkolla
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-20 19:09:08 följande:
    Kan intyga att det blev så himla gott! Jag slängde i vad som fanns: blomkål, broccoli, bladspenat/broccoli/bönor/salladslök-blandningen, vitlök, ingefära (malen sådan), kokosmjölk, röd currypasta, grädde, en hel hög smör och lite vatten. Maken är helt lyrisk och dottern på 10 månader satt och vevade för fullt med armarna för att få mer Jag hade i ½ tsk currypasta och det blev lagom starkt för mig så jag hoppas inte hennes mage reagerar. Drack vatten gjorde hon dock en del Nu blev jag sugen på att testa en soppa med räkor. Undrar om det blir gott med lax? Tack för inspirationen!
    starkrose skrev 2011-02-20 18:38:45 följande:
    Hej hopp. Jag vet inte om jag är i rätt tråd. Jag har kört Lchf i 4 veckor nu och minskat en del i vikt, fått mer energi och allt är frid och fröjd....förutom att jag har en hjärtklappning hela tiden. Äter sedan länge Seloken för blodtryck + hög puls men nu sedan ca 10 dagar har Seloken (betablockerare) ingen effekt ALLS verkar det som. Kan det vara kostomläggningen? Någon sade det...och så undrar jag hur länge man ska ha det så. Kan man hoppas att det går över när kroppen vant sig.

jobbigt och oroande att ha en vilopuls runt 90. Ska ringa Vårdcentralen i morgon bitti och be att få komma upp och ställa om medicinen. kan vara något annat, men kan ju även vara kosten. Vad tror ni?? Jag är ganska så strikt Lchfare.
    Vad kul att det blev lyckat!! Tror att det kan bli jättegott med annat protein än kyckling i
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-20 19:14:30 följande:

*drool*

Fast självklart väntar jag till den 8 mars, allt annat är helgerån och häderi! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-20 19:31:03 följande:
    Precis. Jag hade inget! Måste beställa... Vilken nätbutik är bäst? Anyone?
    Jag köpte på bodystore, där köpte jag även shiratakinudlarna.
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-02-20 19:30:05 följande:
    Hola!

Tänkte påminna er om att bokrean drar igång och div LCHF böcker lite här och var! *drabbad av köpdjävulen*
    Ska vi försöka göra någon slags lagom seriös lista på bra resp. mindre bra böcker? De som har någon bok kan skriva något kort omdöme om den, och om den är rekommenderad, vilken typ av mat det är i den (strikt eller liberal), osv. Jag är alltid intresserad av boktips
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-20 19:35:02 följande:
    Haha, jag väntade till februari iaf. En del har ju moffat sen mellandagarna! Skrikandes 
    Jag veet! Jag såg saffranssemlor före jul *död och förbannelse* Skrikandes

Ok, kanske kan tänka mig att ta en semla några dagar i förväg då min darling kommer och hälsar på mig
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**