Inlägg från: Egensinnig |Visa alla inlägg
  • Egensinnig

**Den stora feta LCHF-tråden**

sevila skrev 2011-02-28 08:33:25 följande:
    God Morgon

Jo idag så var det väg, och mät dags :s

Förrra måndagen när jag vägde mig så visade den 81,2kg
    igår var jag otålig och vägde mig och då visade den 80,1kg men imorse visade den 80,5kg :S

Men jag ska påpeka att det var först i Torsdags som jag började med LCHF trots att jag inte åt ngt, bröd,potatis eller pasta innan dess heller, men innan torsdas så svältbantade jag,
    hmm jag är inte jätteglad för resultaten men jag känner mig väldigt bra förutom att jag måt lite illa då och då, och är lite svullen måste jag erkänna förstår ej varför :S

Hmm jag hade hoppats på lite bättre resultat men men det får väl duga, och måtten har inte förändrats ett dugg,, jo 1cm runt rumpan och låren :S
    Det är väl jättebra! Allt man går ner är ju positivt. Och kommer du från svältbantning kunde du lika gärna gått UPP i vikt - så var NÖJD!
  • Egensinnig

Jag har ju LCHF:at sedan i somras och kört hyfsat strikt med få avsteg. Men det senaste har jag blivit mer o mer liberal och det slutade med fruktansvärda magsmärtor så nu är jag riktigt avskrämd. Ett dygn av intervallsmärtor och sängläge. Är fortfarande jätteöm över hela magen o svullen. Så nu blir det superstrikt för att få magen att bli bra. Tror att det var en färsk kokosnöt som ställde till det - åt nästan en hel i fredags och det var nog för mycket fibrer och kolhydrater på en gång för magen. Idag blir det ägg, bacon, kokosfett, smör och skinkstek - punkt.

Någon annan som fått ont i magen av kolhydrater/fibrer??

• Egensinnig
    Denebola skrev 2011-03-01 21:53:15 följande:
    Trodde det skulle finnas några fler i Sveriges näst största stad... Tyst
    Tror marknaden är mättad här då vi haft BK och MacD så länge innan MAX dök upp. Och jag känner inte nån som gillar MAX...*duckar o förväntar mig mothugg*
  • Egensinnig
    Linda1976 skrev 2011-03-01 21:40:31 följande:
    Hereford Beefstouw (med res. för stavning!), Texas longhorn, El Corazon (tapas! perfekt), FOND (man kan be om annat tillbehör - de är superserviceminded), Vinotapas (Övre Husargatan) - också bra tapas.

Fika däremot är det värre med-  jag brukar ta en kaffe med vispgrädde och en liten chokladbit - EspressoHouse och Condeco.

SukhoThai har bra buffé för då kan man ta wokade grönsaker istället för ris (lunchbuffé) - men man kan ju göra likadant på kvällen...

MAX lowcarbburgare är ju en klassiker om man är på Allum. MAX finns ju annars bara på Ullevi och där hänger man ju inte så ofta precis... 
    Lägger till Cafe Kosmos - de har GI-rätter plus att man kan välja extra aioli mm istället för potatis o dyl - och så är det supergott! Ligger på Västra hamngatan.
  • Egensinnig
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:07:13 följande:
    Jag har läst någostans någon gång om kramp i vaderna och lchf.
    Kan inte komma på vart bara.

Nu har jag iaf fått kramp i vederna. Vaknar på nätterna av att det krampar och på mprgonen har jag ofta ont.
    Någon som vet varför det kan bli så med just lchf?
    Kan jag ha brist på något då?
    Ta en magnesiumtablett en timme innan du lägger dig så är det stor chans att det hjälper. Se också till att du får i dig tillräckligt med vätska och salt. Rubbningar i vätskebalansen kan också ge kramp.
    Jag hade problem i 3-4 månader men nu är det borta och jag har slutat m magnesium
    ( magnesium kan dock göra en lite hård i magen - kan vara bra att veta,....)
  • Egensinnig
    Knasis skrev 2011-03-03 10:27:09 följande:
    Varför steka i kokosfett istället för smör?
    För att kokosfettet är så nyttigt och även lär öka förbränningen en smula.
    Ett enkelt sätt att få i sig det helt enkelt!
  • Egensinnig

Nu har jag slutat experimentera m kolhydrater och magen mår bra igen. De 3 extrakilon försvann de med.
    Slutsatsen jag drar är att jag mår dåligt av kolhydrater även om det är så lite som 30-40 g/dag. Runt 5-10 g mår jag bäst och står still i vikt. Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad!!! Lite kul att jag vågade testa eftersom jag varit hyfsat strikt sedan augusti.
    Otroligt skönt att känna sig mätt o nöjd igen och att magen är platt o lugn.
    Dessutom får jag PMS och mensvärk från HELVETET när jag äter mer kolisar - it just aint worth it!

Fortfarande 3 kg kvar till målvikt men nu sitter kläderna ganska bra och jag kan med lätthet shoppa kläder - lite fööör lätt faktiskt

• Egensinnig

Fantastiskt vilken fart o fläkt ni har härinne mellan gångerna jag tittar in!

På tal om socker håller jag på och gör en 3-våningstårta med päronmousse och After-eight mousse. Tror att det totalt i fyllning, smörkräm och sugarpaste är ca 2,5-3 kg socker!! Och ca 50-60 bitar. Inget för mig men jag tror att födelsedagsbarnet som fyllt 40-år blir nöjd

Bakade någon form av knäckebröd på en höft till frukost. Po-fibret var slut så jag freestylade ur skafferiet:

Mandelmjöl
    ägg,
    smör
    linfrö
    sesamfrö
    Fibrex
    salt.
    fiberhusk

Rörde ihop och bredde ut på ett bakplåtspapper o grädde på 180 g i ca 20 min. Blev riktigt gott! Så 2 sådana knäckemackor m bregott, gräddost och skinka fick det bli + en balja kaffe.

Har ingen aning om vad som bjuds på festen ikväll så jag tar med lite reservmat och har i bilen - blir nog kokta ägg, babybelostar och paranötter. Sedan ska jag grunda med en sen och fet lunch så ska det nog gå bra.

Vad äter ni andra till frukost idag?

• Egensinnig
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:28:23 följande:
    lök innehåller 6g kolhydrater,här är det bara jag som äter det,och det är sällan!
    Jag äter det ofta! Det är ju så liten mängd så antalet kolhydrater är försumbart. Det är en användbar smaksättare och dessutom nyttig!
  • Egensinnig

Angående nötter så köpte jag en påse Nutisal blandade mandlar igår. enligt paketen är det 0,5 g kolhydrater/100g. Det KAN ju inte stämma? Och läser man innehållsförteckningen så kom maltodextrin som ingrediens nummer 2! Plus att de innehöll skorpmjöl eller något liknande.
    Hur som helst vräkte jag i mig den i brist på annat till lunch och märkte inget magont eller sug som tur var.

• Egensinnig
    mian71 skrev 2011-03-05 11:19:38 följande:

Jag tänkte testa att göra Pones idag eftersom jag är så himla sugen på räksmörgås. Men inte har jag kesella hemma.. tror ni jag kan använda Philadelphiaost?

Det finns Pones recept utan kesella ( googla) också men jag tror att Philadelphia funkar också men att konsistensen möjligen blir mer kompakt.
  • Egensinnig
    MrsMurphy skrev 2011-03-06 02:54:41 följande:
    Jag har tänkt att ta upp detta att jag får råfrossa mellan varven. Jag har läst att man kan bli varm, inte kall. Men kompisen sa att när man får feber, dvs man blir varmare så upplever man kyla så jag hoppas att kroppens reaktion slår lite slint i förbränningen. 

Dagens lärdom: Jag vet att jag säger att jag är liberal men jag tror att vi mestadels ligger under 20 vilket är tämligen strikt. I afton lite småfulla så blev det glasstårta och salta pinnar i överflöd och killen har varit parkerad på toa i 2 timmar innan vi tog oss hem, vi bor vägg i vägg. Katastrof! Jaja, man kommer inte göra avsteg i första taget iaf, men jag tycker det är skrämmande vilka bieffekter av avsteg som infinner sig.   
    Jag håller med - och det har blivit värre och värre över tid för mig. Nu är jag tokkänslig och blir urdålig på minsta lilla. Hade önskat att jag kunde äta lite mer kolhydrater då och då men jag blir så sjuk att det inte är värt det. Lite trist faktiskt. Framförallt gluten som jag blivit överkänslig mot tror jag. Går säkert vänja sig tillbaka om man skulle vilja det. Socker mår jag inte så dåligt av men det har jag istället fått avsmak för - smakade en tsk av min tårta igår och jag kan känna på smaken att det är en god tårta men kroppen säger - SPOTTA UT det där!!!
  • Egensinnig
    nassu skrev 2011-03-06 06:32:56 följande:
    Gomårrån!

Pannkakorna låter ju som nåt man kunde prova även om det känns omöjligt att det kunde smaka som "vanliga" :)

Ska vi köra genomgång hur länge man hållt på med LCHF ? Och om man vill kan man ju lägga till hur mycket man gått ner (för de som äter i syfte att gå ner i vikt, inte alla juuh)

Själv e jag ju bara på första veckan (10:onde dagen ;) )
    Morn,morn!

Jag började 9 augusti 2010 och har alltså hållit på i ca 7 månader. Har gått ner 12-13 kg  och 17 cm i midjan, 10 runt stuss. (Gick först ner 15 kg med vanlig kaloribegränsning så totalt 27-28 kg.) Nästan allt gick jag ner första 3 månaderna.
    Äter oftast ganska strikt - ca 10-20 g kolhydrater per dag. Har nu ett normalt BMI och ska ner max 2-3 kg till - men kroppen VILL inte ner mer så jag får kanske vara glad att jag står still o mår bra!
  • Egensinnig
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:01:50 följande:
    Hur mycket kolhydrater "får" man äta för att det ska räknas som LCHF? Äter visst inte alls så kolhyratsfattig kost som jag trodde. Jag har lagt in gårdagens måltider på matdagboken.se och det blev följande:

Frukost: Turkisk yoghurt med lite hallon (ca 10 st)
    Lunch: Blomkålsgratäng (gjord på vispgrädde, creme fraiche, cheddar, vitlök) med bacon. Till detta lite sallad och tomat.
    Middag: Svampsoppa (gjord på champinjoner, creme fraiche, vispgrädde, 1 gul lök)

Summa summarum blir detta 35g kolhydrater. Är inte det ganska mycket? Och jag som trodde att jag åt LCHF-mat. Vad ska man göra för att dra ner på kolhydrater? Mindre mejeriprodukter? Men då åker ju även fettmängden ner.

Tips mottages tacksamt!
    Spontant är det din frukost som drar iväg - men det beror på mängderna du tar per portion. Kan du hitta ett annat frukostalternativ kan du säkert "spara" 6-10 gram bara där. Och sedan är det mängden mejeriprodukter precis som du skriver själv.
    Men det beror ju också på varför du vill äta LCHF? Hälsovinsterna får du på 35 g utan problem, kan hända att du får viktminskning också om du är ute efter det.
    Personlingen mår jag allra bäst om jag ligger på 10-20 g kolhydrater/dag och går bara ner i vikt m jag i princip nollar kolydraterna = kött, ägg och fett
  • Egensinnig

Och ang fettmängden - drar du ner på tex grädde får du lägga till smör och kokosfett tex istället för att få rätt proportioner,

• Egensinnig

Igår gjorde jag semlor på pones. Inte alls dumt tyckte jag själv men familjen tyckte de var sådär...
    Bakade vanliga pones med kardemumma o liiite sukrin i. Dock blev de väldigt kompakta - blir era också såna? Tycker de blev fluffiga när jag gjorde förra gången, men då var det ett recept med mer ägg i.
    Blandade mandelmjöl m sukrin o grädde som fyllning + vispad grädde. 2 små slank ner och idag visade vågen ett kilo upp - ja,ja det är väl bara vätska.

Vad ska ni äta idag? Behöver INSPIRATION!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Egensinnig
    Sirling skrev 2011-03-17 23:38:48 följande:
    Då kanske jag leder ligan med mina 177?
    nope - 1.84 stolta cm här Fast jag har varit 1.87 men krymp efter 3 diskbråck.
    målvikt 85 kg - snart där!
  • Egensinnig
    musli skrev 2011-03-19 19:41:57 följande:
    Hur lyckas man få i sig 81 g protein? Jag är mätt efter 1½ karré-kotlett....
    Det får jag lätt i mig på en dag - tex 200 g kött till lunch och middag + 4 ägg till frukost - och lägg till lite ost på kvällen så ligger jag på 100-120 g protein på en dag.......
    Hur mycket äter du på en dag? ( jag kanske är en gluffgluff o borde minska?)
  • Egensinnig

Slänger mig handlöst in i debatten ocm kalorier. Oavsett vilken kosthållning du håller så förbrukar du en viss  mängd energi per dygn. Håller med Jucea om att kolhydraterna naturligtvis beter sig annorlunda i kroppen och påverkar insulin och därmed fettinlagring.
    Du kan helt klart äta mer energi/kalorier på LCHF utan att gå upp i vikt iom att du inte har en lika aktiv fettinlagrings om du har på kolhydratsbaserad kost.

MEN - att gå ner på LCHF kräver trots allt att du ligger på energiunderskott. (Det finns inget magiskt trolleri som gör att du går ner i vikt. ) Och det är inte något som alla hamnar på per automatik - tvärtom. Majoriteten rasar i början och sedan går det trögare. Kalorier är inte något bra mått vet vi ju alla men det enda välkända sättet vi har har att mäta energimängd.
    Min högst personliga erfarenhet är att jag snabbt rasade 5-6 kilo och sedan står jag still om jag inte kalorireducerar. För att gå ner måste jag ligga på ca 1300 kcal per dag. Nu har jag legat still i vikt i 5-6 månader genom att äta som det faller  mig in inom LCHF-s ramar. Snittar på 15 g kolhydrater/dag men är uppe i 40-50 vissa dagar.
    Min kropp vill sannolikt inte ha mindre fettdepåer och tycker att min nuvarande vikt är bra även om jag rent kosmetiskt skulle vilja väga 5 kilo mindre.

Summa sumamrum - ät ren och bra LCHF-kost, går du inte ner får du titta på hur mycket energi du får i dig i relation till vad du förbrukar. För mig spelar det ingen roll vilka livsmedel jag väljer( mjölkproidukter, vin osv) däremot gör kalorimängden det.
    Och acceptera att din kropps idealvikt kanske inte överensstämmer med vad du önskar dig.

• Egensinnig
    Asereht skrev 2011-03-25 11:30:54 följande:
    Skaldeman skriver så här i sin bok Ät dig ned i vikt:

"Själv räknade jag en massa under min viktnedgång men jag räknade aldrig kalorier.Jag hade nämligen varit med om att gå upp i vikt på 800 kalorier om dagen och strax därefter gå ned i vikt på den tre- eller fyrdubbla matmängden. Då insåg jag att det inte handlade om hur mycket vi åt, utan hur vi brände det vi åt."

Äter man minst eller mer fett än proteiner och kolhydrater tillsammans så startar man fettförbränningen i kroppen. Det är precis så jag gör.
    Det är bara att gratulera att det funkar bra! Som vi tidigare konstaterat funkar det olika för olika individer.
    Och att SSS idéer inte är allmängiltiga är väl också ganska fastställt - annars hade han ju tex inte behövt skriva en bok för kvinnor när det visade sig att Ät dig ner i vikt itne funkade för många kvinnor.
     Annika Dahlkvist är ju inne ett annat spår med att begränsa till ett visst antal gram av makronutrienternaper dag.
    Alla får hitta sin väg helt enkelt.
    För min del spelar det ingen roll om jag kör fakir eller moderat LCHF - vikten står still. Enda sättet att få den att röra sig neråt är att helt enkelt äta mindre - samma fördelning på makronutrienterna men mindre energi. Det finns många som vittnar om samma erfarenhet när man inte har så många kilo att gå ner.
    Vi börjar på olika ställen med olika förutsättnignar och har olika mål!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**