Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-03 08:22:27 följande:
    Jag skrev ett lång inlägg som bara försvann! Blä!

TACK för alla svar. Jag känner mig LITE mer upplyst även om det verkar finnas många OLIKA åsikter och uppfattningar om LCHF i tråden...

Sitter på tåget nu och mår illa. Har visserligen just haft influensa och är inte helt bra än, men det kan säkert också vara lite omställning av kosten som spökar fast jag bara har nosat på LCHF i ETT DYGN!

Frukost: Varm choklad av vatten, kakao, Oatlygrädde. Dubbelmacka av oopsiebröd med Bregott, helfet ost, skinka och sallad. Dofilus.

Jag blev lite besviken på oopsiebrödet som jag bakade första gången igår, jag hade hoppats att det skulle kännas "brödigt" men det kan det såklart inte göra med tanke på ingredienserna. Det var mer som en omelett att lägga pålägget mellan. Nån som har tips på bra LCHF-bröd som känns/smakar mer som BRÖD? (Jag misstänker att då är vi inne på nötterna igen!?)

Till lunch har jag med mig äggsallad av 2 kokta ägg, en halv avocado, dill, helfet creme fraiche, lite majonäs. Till mellis jordnötter (jag vet, för mycket carbs per 100g men det var vad jag fick tag på i skåpet när jag steg upp kl 5 imorse... *gäsp*) Hoppas jag klarar mig på detta tills jag kommer hem sent ikväll!

K
    det är vanligt att man misslyckas med oopsie. Och då bir de mer äggiga.
    så här ska en oopsie se ut:
    http://ladydahmer.blogg.se/lchf/2009/september/lady-dahmerska-oopsies.html

annars är pones ett bra bröd eller lembas som jag personligen tycker om:
    http://ladydahmer.blogg.se/lchf/2010/march/drommen-om-en-aggakaviarmacka-kan-bli-verklig.html
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer
    ölger skrev 2011-03-03 09:04:08 följande:
    Har ju börjat läsa ikapp tråden men det är ju mååånga sidor

Vet att jag såg någon som skrev efterlyste sådana som gått ner det man vill och funderar på hur man fortsätter men nu hittar jag inte det inlägget... Jag är iaf en sådan

Jag har gått ner 19 kilo sedan april förra året och är ganska chockad över hur "lätt" det varit. Nu väger jag ca 68 kilo till min 175 cm och känner mig jättenöjd med det.

Hur tänker ni andra, tänker ni fortsätta med strikt LCHF när ni nått ert mål eller försöka hitta en balans som funkar med liiite mer kolhydrater?

För mig lutar det nog åt det sista... Jag hade kommit ner i 69 vid nyår och efter det tillåtit mig att äta lite mer kolhydrater och jag mår inte sämre av det. Har faktiskt gått ner ytterligare ett kilo sedan dess och inte känt att jag mått dåligt på annat sätt heller av kolhydraterna. En sak är ju iaf säker, kommer ALDRIG att äta så mycket kolhydrater igen som jag gjort före LCHF!

Vore iaf kul att höra lite hur ni andra tänker...
    jag vill nog äta mer kollisar. I form av grönsaker då. Ev. ibland unna mig en
    pastarätt, fruktsallad eller synda med lite socker osv.

men jag går inte tillbaks till en kost som gjort mig sjuk och som gör att jag tappar kontrollen.
  • Lady Dahmer
    vad använder ni för pannkaksrecept?

jag brukar fylla mina med avocado, massa ost, lite CF och rödlök. Det blir SJUKT gott.

ibland petar jag i kräftor eller räkor också.
  • Lady Dahmer
    Lexis skrev 2011-03-06 14:36:36 följande:
    Tackartackar! 
    Det där måste jag fråga om,i LCHF ska man ju äta hyffsat mycket ägg. Men hur blire me kolesterolet?  
    ingen fara för kolesterolet! Ägg är världens nyttigaste!

Däremot måste jag insistera på att du köper några böcker. Det finns skitbilliga pocketböcker på adlibris och bokus. (under 40 Köp gärna nåt med annika dahlqvist eller sten sture skaldeman. Det är viktigt att man är påläst när man kör lchf.
  • Lady Dahmer
    Lycka 1 skrev 2011-03-11 07:10:19 följande:
    Har nu ätit lchf i drygt 4 veckor.
    Första två veckorna gick jag upp 1,4kg. Tyckte såklart det var jobbigt men eftersom jag bantat med pulver flera gånger innan så visste jag att jag kunde gå upp.
    Bestämde mig då för att inte väga mig på två veckor utan spara till idag.

Det kändes verkligen i kroppen som att jag hade gått ner lite men även idag visar vågen på pluss.!
    Resultatet efter 4 veckor är +2,1kg.
    Hade hoppats på ett litet minus iaf...
    har du bantat mycket innan?

hur ser din dag ut? Vad äter du?
  • Lady Dahmer

lycka - jag tror inte de lilla du "fuskar" med påverkar din viktnedgång. Jag tror däremot att din jojobantning har satt spår. Använd måttband istället och sluta stirra dig blind på vågen. Ge det tid. Du kommer att gå ner.

• Lady Dahmer

jag går upp-ner-upp-ner fast kanske lite mer ner.

De senaste veckorna har jag rört mig från 80kg till 77. Men faaaaan va sakta det går.
    Fast i ärlighetens namn så äter jag nog lite för mycket grönsaker. Mycket avokado och tomater.

(däremot så mår jag ju superbra och svullnaden i kroppen har försvunnit)

• Lady Dahmer
    Oj vad ni skriver! Kul med en tråd som verkligen lever!

Vänta här nu, avocado!? Kan man äta för mycket av det? Jag trodde det var den allra LCHF-vänligaste grönsaken av alla eftersom den är så fet?!? (jag älskar avocado och äter gärna en halva åt gången!)

asså... jag äter ju en HEL avokado åt gången. Och tomat till. Det kan bli två st avokado om dagen. (jag äter omelette till)

• Lady Dahmer
    Faile skrev 2011-03-11 10:02:25 följande:
    Äggmjölken smakade som en helt vanlig ( fast godare ) skummig latte med härlig kokossmak i bakgrunden. Kan verkligen rekommendera.

Maken höll på att dö när jag sade vad jag drack hahaha. Men jag ska nog lura i honom den med
    jag lurade i maken.

utdrag från min blogg vid det tillfället:
    Jag för en stund sen: Oskar, vill du ha kaffe? Jag ska prova äggmjölk!
    Oskar ba; Amen ingen jävla äggmjölk i min!
    Jag: mmmm... okej.

Jag nyss: Var kaffet gott?
    Oskar ba: Mmmm haru kokos i?
    Jag: Nää, äggmjölk!
  • Lady Dahmer
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-11 16:51:16 följande:
    Vet ni här inne hur man ska äta när man är gravid, kan man fortsätta följa LCHF strikt?
    ja det kan man. frågan är snarare om man klarar det! mina värden var helt fantastiska så länge jag höll mig till lchf och min bm var positiv.
  • Lady Dahmer
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-14 07:35:05 följande:
    Vet någon om man kan äta kinamat på restaurang?? Tänkte självklart inte på nudlarna, men grytorna? På en hemsida stod det att tex biff med bambuskott bara innehöll typ 5,8/100. Lite över, men ibland kanske det inte skadar. Kan detta stämma?
    kinamat innehåller ofta väldigt mycket socker och glutamat.
  • Lady Dahmer
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-14 09:45:35 följande:
    Svarade på ett påstående i en annan tråd om att det troligen var farligt att amma på lchf eftersom kolhydrater är jätteviktiga för hjärnan, bebisens hjärna alltså...
    Jag undrade då hur barn till inuiter, samer och massajjer överlevde? De borde ju varit tämligen blåsta vid det här laget med tanke på att inuiter låg på 3E% kh eller lägre på traditionell kost
    grejen är ju att mjölken är lika kolhydratsrik oavsett vad mamman äter eller inte.
  • Lady Dahmer
    MrsMurphy skrev 2011-03-14 16:36:04 följande:
    Jag tycker att när man bara försöker hitta logiken i allt så känner man sig ju ytterst frågande till hur mänskligheten överhuvudtaget har utvecklats och kunna leva kvar på denna planet. Alla har ju så olika utbud överallt, men någonting som är genomgående är att frukt/grönsaker inte växer hela tiden året runt överallt i överflöd, allt har säsong. Och nu är det så dödsviktigt helt plötsligt att klämma i oss saker som det inte fanns en sportslig chans att få tag i i affärena bara för 40 år sen typ.  
    plus att frukten idag är mycket mycket sötare än vad den var för femtio, hundra år sedan. Vi har ju kultiverat den. (heter det så på svenska?)
  • Lady Dahmer
    Jackie85 skrev 2011-03-14 17:11:23 följande:
    Tänker starta med LCHF diet från och med nästa måndag. Jag helammar och behöver gå ner minst 10 kg. Vad rekommenderas till frukost för att man skall stå sig ett tag? Läkare brukat ju ge rådet att inte äta för mycket ägg, max 1 om dagen. Det känns dock som att de flesta äter väldigt många ägg just med LCHF kost...vad kan man äta istället?
    ägg och bacon.
    du får äta hur mycket ägg du vill. tio, tjugo om dagen om du så orkar.

1. glöm allt du hört!
    2. läs på!
  • Lady Dahmer
    Faile skrev 2011-03-16 21:11:46 följande:
    En sak jag funderar på i hela lchf-debatten är detta med bröstmjölk.

Ett argument för mättat fett är ju modersmjölken innehåller mättat fett, så hur kan det vara farligt.

Argument mot att som ammande kvinna äta kolhydrater, är att kroppen producerar eget så det räcker till bebisen.

Känns lite motstridigt om ni förstår hur jag menar. Nån som vet hur det ligger till med detta?  
    jag förstår inte riktigt. Båda påståendena stödjer lchf: mättat fett är bra och kroppen producerar kolhydrater till bebisen oavsett hur lite kollisar man äter.
  • Lady Dahmer
    Faile skrev 2011-03-16 21:21:43 följande:
    Ja alltså man säger att mättat fett är bra eftersom det finns i modersmjölken.
    Men man säger även att kolhydrater är dåligt, trots att även det tydligen finns i mjölken.
    aha.

jo men BEBISAR behöver ju massa kollisar för att växa till sig.
    den naturliga amningslängden är ju mellan  - 4 år och förr i tiden (och i kolhydratsfattiga kulturer) fick barnen i sig sitt behov av kollisar genom den.
  • Lady Dahmer
    Faile skrev 2011-03-16 21:32:52 följande:
    Fast nu blev jag fundersam.
    Kan man inte då bara säga att barnet istället får det mättade fettet för att växa, men att vuxna inte behöver det?

Aja, får läsa svar imorgon. Börjar bli trött nu så jag snurrar bara till allt, läser imorgon. Sov gott.
    det kan man säga. Men då har man fel.
  • Lady Dahmer
    Nikhita skrev 2011-03-18 23:12:42 följande:
    På tal om restauranger osv...

Var på ett ställe som heter Subway som säljer olika sorters mackor.
    Som tur var hade dom sallad också så tog en sån.
    Jag frågade om de hade nån dressing utan socker.
    Hon såg mest ut som ett frågetecken "Hmm nej det tror jag inte att vi har, men den har knappt nåt fett i".
    Då sa jag "Jo fett går bra, men inte socker"

de ska ha majonnäs
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**