Inlägg från: ofrivilligbonusmamma |Visa alla inlägg
  • ofrivilligbonusmamma

**Den stora feta LCHF-tråden**

Är det någon som provat att göra maränger med sukrin ist för vanligt socker? Funkar det tror ni?

• ofrivilligbonusmamma

Imorse ringde fastighetsskötaren på och sa att han måste kolla vårt kök eftersom att det troligen läcker därifrån ner till grannens nedanför.. Och ja, det var nån läcka så nu är hela köksgolvet upprivet. Och jag har inte fått i mig nån mat än! Jag hann inte äta innan de kom. Spisen är urkopplad och jag vet fan inte vad jag ska äta när (om) jag väl kommer in i köket.
    Jag som var så sugen på pannkakor imorse..

Ursäkta lite o.t ;)

• ofrivilligbonusmamma
    helene306 skrev 2011-03-07 13:37:11 följande:
    Men vad trist! Har du inget du kan hitta på?
    Nej jag har ju inte det.. Funderar på att gå till närmsta affär och köpa nått ätbart. Eller så väntar jag tills de slutar för dagen..
  • ofrivilligbonusmamma

När ni ändå pratar om att äta för mkt för lite osv: Kan man äta för lite fett? Trots att man äter enligt lchf men man inte häver på en massa fett. Jag har kommit på mig själv med att äta ganska lite nu sen jag började med lchf.
    Typ 2 ägg till frukost, sen när (om) jag blir hungrig blir det kanske nån liten skål med TY eller någon korv med stekta champinjoner eller bara npgra skivor ost (ex.) och sen på kvällen en köttbit och till det CF med vitlök i.
    Det känns iaf som om jag äter för lite fett. (och för lite grönsaker) ;)

• ofrivilligbonusmamma
    helene306 skrev 2011-03-07 16:08:42 följande:
    Många minskar sitt matintag med lchf eftersom man håller sig mättare. Vissa äter bara en gång om dagen. Har du ätit för lite fett märker du det på att du är hungrig. Jag äter så här:

frukost 2 stekta ägg med 4 skivor bacon
    Fm kaffe med 1 msk cocosa
    Lunch Korvstroganoff med sallad och lite oliver
    Em kaffe med 1 msk cocosa
    Middag Köttbit med beasås/kryddsmör/kall sås alternativt latmat samma som frukost
    Men man kan inte hämma viktnedgång om man äter "för lite"? framförallt "för lite" fett?
  • ofrivilligbonusmamma
    jeng skrev 2011-03-07 17:06:03 följande:
    jag tycker det låter som för lite fett, men det beror ju såklart på vilka produkter du använder! du kan få in mer fett genom att lägga till en beasås med låg kolhydrathalt (tex lallerstedt) eller göra vitlökssmör till maten...

nackdelen med om kroppen får för lite fett är att den inte nödvändigtvis fattar att den ska in i fettdrift, för den tror inte på att den ständigt kommer att få fett! alltså vågar den inte göra av med fettet den har heller. 
    Tack för svar!
    Jag använder fullfeta produkter, typ arlas 40% grädde, fetaste cf:en, riktigt smör o.s.v., så på den fronten är jag "rätt". Kanske bara det att jag äter för lite av det.

Då kanske man ska öka på fettintaget lite :)
  • ofrivilligbonusmamma
    jeng skrev 2011-03-08 08:32:15 följande:
    Gomorron!
    Har det jäkligt med halsbrännan, så jag passar på att jobba hemifrån idag! Då kan man sitta i en ställning som man vet funkar, och slipper fara runt och hjälpa andra på kontoret (jag är lite allt-i-allo). Får ju alltid värre med halsbrännan vid mens och ÄL, men det brukar gå över efter ett par dagar, så jag hoppas det är bättre imorrn igen! Skönt iaf att det går jättebra att jobba hemma! Trivs superbra med mitt jobb! Alltså visst vill man vara på kontoret och jobba, men jag menar att det är ju skönare att kunna jobba hemifrån än att behöva sjukskriva sig, när man faktiskt KAN jobba i visa situationer. Jaja, det var ju lite OT

Vågar man göra halv sats på pones-receptet? Som sagt jag misslyckas ALLTID med pofiber, så jag vill gärna kunna prova ett par gånger ifall att det skiter sig... Skulle vilja överraska maken med lchf-semla, men han kommer väl bara hata det antar jag... han är lite anti alternativ bakning! Dessutom får han säkert riktig semla på jobbet idag och då tar det ju lite av idén... :-P

Insåg just när jag satt och funderade här att jag saknar ett vitalt köksredskap!! Mandelkvarn! Sånt där som man bara tar för givet att man har, för att man vet att mamma alltid har haft eller nåt... Det har alltid funnits. Men det är ju inte det första man tänker på att köpa när man flyttar hemifrån. (Vilket jag iofs gjorde för typ 15 år sen nu, men jaja...) Ett annat redskap jag saknar är potatispress! Också en sån där grej som man bara måste ha egentligen... Ja nu äter jag ju inte potatis, men det är många många många ggr som jag har saknat den!!!

Jaha, men alltså - jag har mandlar på påse och tänkte göra mandelmassa och mandelmjöl... så hur kan jag då få detta gjort utan mandelkvarnen? Jag har stavmixer, vanlig "drink"-mixer, nån form av liten matberedare..... Funkar nåt av det, eller borde jag åka och handla? 
    Jag har gjort pones med bara halva receptet eftersom jag inte hade tillräckligt med pofiber, det blev kanon :)
    Jag delade dock inte på ägget, utan det fick vara helt ;)
  • ofrivilligbonusmamma
    nassu skrev 2011-03-08 11:51:30 följande:
    Hej. Jag e glad! Provade en tröja idag som tidigare har varit spänd och obekväm och den satt som en smäck idag!!!! Känner mej så vår-fräsh.
    Grattis! vad kul! :D
  • ofrivilligbonusmamma

Innan jag började med lchf så blev jag hungrig ganska ofta och när jag blev hungrig ville jag äta (+ att jag små-åt ofta). Men nu när jag blir hungrig vill jag inte äta, jag orkar lixom inte ta mig tid att fixa iordning nått. Flera gånger struntar jag i att äta fast jag är hungrig eftersom jag inte vill äta nått. Lusten att äta finns lixom inte.

Är det nån som känner detsamma?  

• ofrivilligbonusmamma
    Kaya skrev 2011-03-10 08:58:38 följande:
    Kan man möjligen få recept på LCHF-chokladmousse också? Jag vet ingredienserna - vispgrädde, äggulor och riktigt mörk choklad, men minns inte mängderna eller i vilken ordning det ska blandas ihop så det blir en jämn smet (äggulorna i grädden från början eller blandas ner sist)? Jag tänkte lyxa med chokladmousse till helgen.

K
    3 dl vispgrädde
    2 äggulor
    100 g mörk choklad

Smält chokladen över vattenbad eller i micro - låt svalna.
    Vispa grädden, häll sen i äggulorna och vispa lite till.

Vänd sedan i grädden i chokladen (går lika bra att hälla chokladen i grädden).

Första gången jag gjorde moussen hade jag i äggulorna i grädden direkt innan jag börjat vispa, det jag märkte gå var att det tog väldigt mkt längre tid att vispa grädden till rätt konsistens, det blev även lite segare, nästan som början på em marängsmet.

Andra gången vispade jag klart grädden och hällde därefter i äggulorna, det blev nästan lite bättre då.

Sist jag gjorde moussen köpte jag en chokladkaka som var 125g, då sparade jag de 25 sista grammen och hackade dom och la sedan i det i moussen, det blev alltså chokladmousse med bitar i, mums!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**