Inlägg från: ofrivilligbonusmamma |Visa alla inlägg
  • ofrivilligbonusmamma

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-03-15 09:36:25 följande:
    Hur gör man pones, jag har missat receptet ? skulle vara intresserad att prova
    3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver (vissa tar bara en)
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg (kan med fördel ta två)
    50 g smält smöt
    ½ - 1 dl grädde

Smält smör. Blanda ihop torrvarorna.
    Fördela i kesellan i torrvarorna.
    Blanda i ägget/äggen. Blanda i smält smör och grädden.
    Låt stå och svälla i 10-15 min.
    Knåda ihop till 6 bullar, lägg på bakplåtspapper.
    Grädda i ca. 15-20 minuter i mitten7undre delen av ugnen.
    Låt svalna.

(Eller så blandar man ihop alla torrvaror förutom fiberhusken i en bunke, blandar ihop allt flytande i en bunke och blandar i fiberhusken i det flytande och låter det svälla och blanda sedan ihop allt.)
  • ofrivilligbonusmamma
    jeng skrev 2011-03-15 09:38:51 följande:
    Min mage reagerade ju på ponesen som om det hade varit vanligt bröd jag åt. svullen, gurgel i magen, och dessautom trodde kroppen att det kom kolhydrater så den drog ju på insulinet med blodsockerfall som följd och yrsel och skakningar pga det...

Kanske din kropp är som jag, och tror att bröd är bröd, oavsett vilken form det råkar komma i... 
    Jo kanske är det så, men det var ju konstigt att det funkade den gången jag gjorde utan kardemumma, alltså helt "vanliga" smörgåspones. För då kände jag ingenting av dom :/
  • ofrivilligbonusmamma
    jeng skrev 2011-03-15 09:52:56 följande:
    inget sötningsmedel i dina kardemummapones?
    Inte första gången jag gjorde dom. Igår hade jag dock i lite sukrin. Men det är inte heller något jag haft ont av tidigare eftersom jag använt det i t.ex. TY och fil.
    Lite mysko man känner sig!
  • ofrivilligbonusmamma
    Annanym skrev 2011-03-15 10:50:05 följande:
    Har nån testat att göra typ tekakor? Hur gräddar ni då? Temperatur och tid?
    Menar du att bara "platta till" dom? Jag gjorde det sist jag gjorde pones. Jag gräddade i en kvart i 200 grader (som receptet)
  • ofrivilligbonusmamma
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-15 11:07:27 följande:
    Menar du att bara "platta till" dom? Jag gjorde det sist jag gjorde pones. Jag gräddade i en kvart i 200 grader (som receptet)
    eller om det var 10.., gissar på 13 ^^
  • ofrivilligbonusmamma
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 09:44:44 följande:
    hej alla!! Är inne på tredje dagen nu och det känns superbra!! har inte varit hungrig en enda gång. har inte  varit sugen på något, jo frökexen som ja gjorde igår har jag gått och nallat lite på :P Men jag tänker lite såhär att det är mkt bättre att jag nallar lite på frökexen än att jag småäter som innan.. Däremot undrar jag om ni har något bra substitut för ris? Tänkte göra en stroganoff idag men vill gärna ha någoting till.. det blir så tråkigt med bara sås och korv känner jag...

Blir lite less, hittade en sida om lchf och där stog det att det var helt okej med filmjölk.. lite längre ner står det att man ska vara försiktig med filmjölk.. jag har alltså köpt fel filmjölk det var den 10% som var okej.. men var hittar man den??.. men äh jag äter den filmjölken jag har hemma med måtta så får jag hitta något annat när den är slut.. 

En positiv grej är att jag börjar få med min man i det här också :D Jättekul, men han behöver defenetivt inte går ner i vikt men han behöver absolut bättre kostvanor för det är oftast han som lurar i mig massa strunt jaja :D Det var det.. ha en bra dag i solen!!
    Vissa gör "blomkålsris", har själv aldrig provat. Går att googla på :)
  • ofrivilligbonusmamma
    Kaya skrev 2011-03-16 11:39:51 följande:
    Och så en fråga till! (är helt överaktiv nu när kroppen har fått riktigt bränsle igen... )

Recept på LCHF-pizzabotten please! Har en massa goda ostar och italiensk salami hemma, med vitlök, kryddor, oliver, olivolja och några tomatskivor blir det ju värsta lyxpizzan... *mums*

K
    Jag har hittat ett recept (som jag inte har provat än dock). Men jag tycker att det låter gott iaf ^^
     http://trueblonde.blogg.se/2009/february/godaste-pizzan-ever-lchf.html
  • ofrivilligbonusmamma
    Kaya skrev 2011-03-16 11:48:38 följande:
    TACK ofrivilligbonusmamma!!! Det såg gott ut, det måste jag testa!

Undrar bara om det fattas en sak i receptet, ska inte pizzan tillbaka in i ugnen en stund till när man har lagt på alla toppings? verkar konstigt annars... hmmm, jag får prova mig fram!

K
    Haha, jag har inte ens tänkt på att det inte står nått om det. Men jo det antar jag att man ska göra, annars blir det ju bara som en väldigt stor hönö-kaka med alldeles för mycket pålägg på, ungefär ;)
  • ofrivilligbonusmamma
    FiaFunderar skrev 2011-03-16 12:01:12 följande:
    Ja frågan är bara vilket man ska köpa. Men har sett att många rekommenderat 100% Whey. Det innehåller 84% protein och 4/100g kolhydrater.
    Min sambo dricker Whey-80, den har 5g kolh/100 g.
    I en shake använder man antingen 0,75 dl puulver eller 1 dl pulver. I en dl pulver finns det 1,85 g kolh. I 0.75 dl är det 1.4 g kolh. Sen ska det vara 3 dl mjölk (eller vatten). Så det blir inte mycket kolh. i en shake om man använder vatten.

Bara för att ge er exakta siffror sådär, haha ;)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**