• stolla

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-01 14:30:15 följande:
    Tror att alla kan skriva under på att man ruttnar ihop om man har en strikt diet och manisk på vikten, fungerar ett tag men sen pallar man inte mer. Eftersom jag vägrar att klassa detta som en diet så lever jag därefter. Skrattande För mig finns det inget bättre tillfälle än när det är dags att laga middag. Jag drar igång hög och bra musik, häller upp ett halvt glas rött (inte alla dagar ) och dansar runt och fixar i köket. Att snurra ihop en halvlyxig middag som smakar underbart en tisdag, dessutom på nolltid som jag känner att det mesta blir när det handlar om LCHF är en stor bonus. Och att samtidigt gå ner i vikt? Haaaaaaaaaaaallelulja!
    Håller med, det är fantastiskt! Iof vet jag inte om det funkar på mig ännu, men det märks ;)
  • stolla

Ska göra gräddsås till kyckligen idag, vilket är ert bästa tips för att reda av sås? Nu är ju mjöl, idealmjöl och maizena histora men jag vill ändå kunna få till en lite tjockare sås ;)

• stolla
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 15:23:06 följande:
    går oxå att reda sås om man tillsätter ett ägg sista sekunden,men då måste det bort från värmen DIREKt!
    Okej, men det kanske inte blir så bra när man ska värma den i matlådan nästa dag?
  • stolla
    Maddisen80 skrev 2011-03-01 15:12:31 följande:
    Ja man kanske ska äta köttfärsås och grönsaker, men hur gör ni köttfärssåsen ,jag får aldrig någon smak på den spelar ingen roll hur mycket jag kryddar.
    Äter bara älgfärs, tycker köpt färs är smaklös. Så har du möjlighet, testa! Du kommer inte bli besviken
  • stolla
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 15:27:41 följande:
    vet inte,men kanske inte...testa! testa hemma inna kanske..
    Eller så låter jag min man testa det i matlådan imorrn hehehe
  • stolla
    katja74 skrev 2011-03-02 07:08:57 följande:
    Vad äter ni till frukost? Jag har gjort portionsomeletter med bacon, kokt ägg, ost och skinka, men jag behöver lite variation. Hit me!
    Idag blir det två kokta ägg med chilimajonäs och keso blandat med grädde och lite solrosfrön och kanel på.
  • stolla
    Linda1976 skrev 2011-03-01 22:08:43 följande:
    Tänk för enkelhetens skull att du vanligvis skulle äta 1 biff, 1 port pasta och 2 msk lightsås. Det är ju ingen konstig middag för en fettskrämd. I en port pasta kan vi säga att det är 300 kcal. Då ska du byta ut 300 kcal mot fettkcal. Tex: fetare kött och en ½ dl bea eller en rejäl klick kryddsmör.

Eller till frukost. 3 mackor innehåller normalt kanske 400 kcal (typ) och på dem har du skinka och ost. Byt ut de 400 kcal mot 1 msk kokosfett i teet och 1 dl yoghurt med paranötter. Då får du ihop ungefär lika många....

Läs Matrevolutionen så greppar du tänket bättre. 
    Vilken enkel och bra förklaring, den ska jag dra för min kompis för hon fattar inte vad jag håller på med. Tack!
  • stolla

Där jag bor finns en hamburgerresturang, Sibylla, och den är helt okej. Sen finns det typ 4 pizzerior, helt sjukt att dom kan gå runt. Tycker folk borde vara less på äckliga pizzor. Ett fik där det finns en salladsbuffe, funkar rätt så bra. Bara att be dom skippa pasta och sen ösa på med skinka, räkor, kyckling, nötter och extra dressing.

I närmaste stad finns Max och donken och då föredrar både jag och mina barn Max. Mer varierat utbud och fräschare. Sen jag började på lchf har jag inte varit dit, men burgaren i salladsblad ska testas nästa gång jag är där.

I helgen är vi bortbjudna på middag. Tycker ni att det är okej att fråga vad det blir för mat för att ev kunna föbereda sig på bästa sätt hur jag ska undvika kollisar?

• stolla
    Denebola skrev 2011-03-02 07:43:47 följande:
    Jag tycker att du kan ringa och säga att du äter lågkolhydratkost. Erbjud dig först och främst att ta med egen mat, men vill de fixa något till dig så berättar du vad som funkar.
    Problemet är bara att alla blir så provocerade. "-du som är så smal behöver väl inte tänka på vad du äter?"

Men hallå, det är ju därför jag inte är tjock! Puckon!!

Det är liksom enklare att skippa ta av kollisar och slippa diskussioner och påhopp
  • stolla
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 16:02:06 följande:
    Japp, man blir extremt korkad både som gravid och ammande. Jag tror inte på de studier som bevisar motsatsen. Drömmer Visst, det är säkert sömnbristen som är största boven och trött blir man ju både som gravid och förälder öht.. sååå...

Dessutom har jag hört att man blir dum av LCHF också, men faktum är att jag upplevde raka motsatsen när jag började i våras.
    Jag pluggar lite på distans och jag vet inte om det är inbilling men jag känner att jag kan fokucera bättre sen jag började med lchf. Jag kan koncentrera mig 100 % på böckerna (när jag väl ha tid och lust att sätta sig ner).

Min man sa förresten igår att han tycker att jag blivit lugnare och jämnare i humöret sen jag började och jag känner nog att han har rätt :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**