• organa

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilda Tiger skrev 2011-11-15 19:06:44 följande:
    Tex är dagens siffror:

1577 kalorier
    9 kolhydrater
    94 protein
    130 fett

Tycker det låter rätt bra i mina öron... väger 77, det spelar ju roll då man ser siffrorna. Tycker ni annorlunda? Jag har ätit ganska ordinary idag, det ser ut ungefär så här varje dag.
    Har du provat att äta mer under en period, alltså inte fler kolhydrater utan fler kalorier? Om jag minns rätt från tråden gick du väl från en svältdiet till lchf men ätit lite kalorier från början? Jag tänker om kroppen kanske inte vill släppa på vikten för att den hela tiden får så lite energi. Lite berätta för den att här är det ingen brist på mat, du kan släppa på fettet. För en vän till mig lossnade det när hon började äta mer och här har jag läst om folk det lossnat för då dom börjat äta massor med kokosfett. För det är ju omöjligt att du inte ligger på energiunderskott på 1600 kcal om dagen. Jag hoppas verkligen att kilona kommer börja ramla av dig snart!
  • organa
    Vilda Tiger skrev 2011-11-16 07:48:02 följande:
    Åh, va jag uppskattar alla era kommentarer! Hade jag inte haft Jucea (hon hängde i tråden här förr och vi är vänner privat) och er i denna tråden hade jag säkert tappat sugen för länge sen. Jag är ju även "lovat" Anna Hallen, som skrivit LCHFböcker, att hålla ut minst ett halvår. Hon trodde som du, Organa, att min kropp är skadad av alla år av vlcd-kost. Jag har ätit mellan 1400 och 2200 kalorier, cirkus, sen jag började med LCHF för tre månader sen. Jag vete katten om jag VÅGAR äta mer än 2000 kalorier om dagen! Ser jag en 8a först i vikten igen, nu när jag har varit nere på 74 en gång, så pallar jag det inte.
    Det är alltid svårt att sätta sig in in hur saker känns för andra men jag resonerar lite såhär när jag läser det du skriver: Du är uppenbarligen inte nöjd med din vikt och som du gör nu fungerar det inte, någon gång kommer ju något att fungera och om du då gått upp några kilon kommer det bara vara några få mer att gå ner vilket för mig inte är så stor skillnad från utgångsläget. Jag tänker bara att det inte kan skada. Skulle ha satt en tidsgräns, äta fler kalorier under först en vecka, sen väga sig, har det inte blivit någon chockhöjning fortsätta en till vecka och se vad som händer, och kanske efter det dra ner igen.

För du äter lite, jag är normalviktig och viktstabil och räknade idag bara för att testa och har ätit 2300 kcal. Jag tycker du är jätteduktig som kämpar på och vill absolut inte övertala dig till något du inte vill utan bara ge min syn på saken, och jag håller verkligen tummarna att det ska släppa snart.
  • organa
    Angående att lita på kroppens signaler runt hunger, jag har alltid trott stenhårt på det, men nu börjar jag tvivla :/. Snälla hata mig inte för detta, ni är fantastiska som kämpar mot övervikt för att gå ner i vikt men såhär är min situation just nu: Jag skrev för någon vecka sen att jag sökte efter "fräschare" lchf-mat så jag bara blev illamående av tanken på det mesta man normalt äter. Började äta lchf-sallad i mängder då det gick ner och massor med ost. Men i samma veva som allt illamående kom så tappade jag även alla former av hungerkänslor. Nu försöker jag äta efter klockan för att jag har tydligt tappat vikt vilket inte var önskvärt. Det störiga är att jag fattar ingenting. Borde inte kroppen förstå att den behöver mat själv? Jag tycker det känns helt ologiskt och jag är verkligen less just nu. Vill abslout inte gå tillbaka till kolhydratsbaserad kost då min mage var hemsk då, men vad ska man göra, känns vansinnigt svårt att överäta på lchfkosten.
  • organa
    Mina småtroll skrev 2011-11-26 09:59:17 följande:
    Jag har för mig att jag tipsade om boken "lchf för kvinnor"? Inte för att jag har läst den själv, ännu. Men har sett en del här på nätet om folk som tipsar om den boken, att det är lite lättare o "fräschare" mat, inte lika tung. Du kanske kan kolla i den?

Jag är också sällan hungrig, äter på bestämda tider. Ibland äter jag upp allt, ibland orkar jag inte.

Om du inte vill gå ner i vikt kanske du ska addera lite lite kolhydrater? Eller mår du dåligt av minsta lilla? Jag tänker främst på rotfrukter, typ morötter, palsternacka m.m
    Jag kollade in den då :) Visade sig att min kompis hade den så jag lånade den. Det fanns massor med bra recept där och jag har testat flera stycken jag gillade. Det är bara så himla konstigt att man inte bli hungrig, kroppen själv borde ju fatta att den behöver få mat. För mig kom det från en dag till en annan med, ätit lchf i typ ett år och varit helt viktstabil och väldigt nöjd. Jag har börjat äta frukt nu i mängder efter maten, tänker att den sockerchocken kanske får igång aptiten. 
  • organa

Någon ville längre bak i tråden ha tips på "lättare" lchf. Jag fick jättebra tips om det när jag var inne i min "äckelperiod" när allt fick mig att må illa. Märk väl att jag äter en liberal form av lchf men här kommer iaf några tips!

Ceasarsallad 
    Tomat och mozzarellasallad med olivolja
    Keso med hallon
    Turkisk yoghurt med hallon och frön 
    Råa grönsaker till mat istället för tex smörstekta 

Jag har iaf börjat äta lchf igen efter en period av mer kolhydrater och nu smakar all mat bra igen. Dock kom den svullna magen som ett brev på posten när jag åt mer kolhydrater. Jag tycker det är socialt hemskt när magen blir så stor, går runt i kläder stora som tält. Ska till läkare i januari för att kolla upp, på ett sätt hoppas jag typ att jag har någon matallergi för att få en orsak, samtidigt som jag inte alls vill det såklart.

Vilda Tiger skrev 2011-12-15 14:33:49 följande:
    Jag har varit magsjuk och knappt ätit något på två dagar. Har kunnat dricka en del vattten, dock. En del av mig såg fram emot att ha fått gå ner några kg, som "man" ju gör när man haft magsjuka. Men vete FAN alltså, jag har gått UPP!!! Min kropp är fan rubbad...
    Jag lider med dig :/ Men om det är någon tröst så tänk att folk bara brukar gå ner i vattenvikt och ändå går upp det på någon dag. Du kanske åt lite mer kolhydrater och att det gjorde att din kropp samlade på sig mer vätska? Jag hoppas det löser sig med din läkare med.

• organa

Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?

• organa
    mamman i skogen skrev 2012-01-11 03:31:52 följande:
    Helt korrekt kolhydratr stimulerar hungern. Har du varit för strikt i din LCHF?
    Är man frisk och nått målvikt kan man vara liberal och äta gott och ganska mycket kolhydrater av bra kvalitet. Frukt och bär är en strålande källa, fruktos är det mest fettinlagrande och ska man minska i vikt är det ngt man kan och bör utesluta men för oss som är viktstabila och friska så kan man med gott samvete äta och njuta, det innehåller en del vitaminer och lösliga fibrer som våra magar klarar av. 
    Är du viktstabil och frisk kan du ju även se hur bra du tål vissa kolhydrater glutenfria att föredra då gluten faktiskt inte är bra för de flesta av oss. Unna dig lite mer rotsaker kanske tom potatis med jämna mellanrum eller små mängder av andra livsmedel. Amarant quinnoa, bovete ris etc i små doser om man är aktiv och tränar kan ju fungera.  
    Ja, kanske för var strikt för min kropp, i alla fall på slutet. När jag tänker efter gjorde jag små förändringar som att jag gick från att äta turkisk yoghurt med hallon och lite frön till äggröra på morgonen. Men jag var så himla glad över att ha blivit av med så mycket magproblem, jag ville absolut inte förstöra det. 

Amarant quinnoa? Är det annorlunda från vanlig quinoa? 

Jag tror faktiskt jag ska börja igen, men ännu mer liberal. Förut begränsade jag aldrig sallad till maten eller liknande men nu att utöver även lägga till lite rotsaker och kanske lite frukt och extra nötter. Jag ska tänka på det där om gluten!
  • organa
    rednose skrev 2012-01-11 06:36:33 följande:
    LCHF är väl bara viktnormaliserande om man faktiskt äter? Du skriver ju att du tappade vikt eftersom du tappade matlusten? Jag skulle tro att om du bara äter så behöver du inte vara orolig. Du kan ju tex istället för bröd och pasta alltid äta en god sallad till maten? kanske lite nötter i? yoghurt och bär till frukost så får du ju upp kolhydraterna utan att maten är speciellt fet, om det är det som gör att du tappar matlusten?
    Men det känns helt onaturligt att tappa matlusten utan yttre orsak (magsjuka eller mycket stress eller liknande). Jag har aldrig gjort det förut i hela mitt liv. Men jag ska ge det en tid nu och försöka testa mig fram hur liberal jag kan vara utan att magen börjar sätta igång. Jag tror det inte var att maten var fet som gjorde att jag tappade matlusten, alltid lagat mat med fullfeta produkter och gillar kryddsmör och liknande. Jag tror att det kanske var i kombination med hur jag åt över hela dagen. Äggfrukosten höll mig mätt så att jag knappt ville äta lunch osv. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**