• organa

**Den stora feta LCHF-tråden**

Även om många här verkar sikta på att gå ner i vikt tänkte jag ändå skriva utifall det är folk som läser som har samma problem som jag hade (jag läste väldigt länge innan jag började skriva). Jag är nu helt viktstabil och maten har blivit enkel igen! :) Förändringarna jag gjorde var det som tipsades om här i tråden (tack igen till alla fina som tog sig tiden). Jag äter turkisk yoghurt med bär på morgonen istället för äggröra eller liknande, då är jag hungrig när det är dags för lunch. Sen har jag även sett till att äta mer nötter och lite frukt då och då. Förändringen av frukosten tror jag dock var viktigast.

• organa
    Sigrid skrev 2012-02-10 17:27:55 följande:
    Saffransfisk och broccoli blir det här ikväll.
    Skulle du orka dela med dig av receptet i recepttråden eller här? Lät väldigt gott! Coleslaw som The Kittycats skrev var det riktigt länge sen jag åt, måste göras.

Här blev det pepparbiff, smörstekt sparris och kryddsmör. 

Hade varit roligt om recepttråden blev mer aktiv, tror många här hittar på eller förändrar rätter på roliga sätt dagligen (inte för att jag dragit mitt strå till stacken men).
  • organa
    Noomi81 skrev 2012-02-10 18:17:05 följande:
    Lasagne. Chokladtäckta cashewnötter som godis.  
    oh! gör du egen "pasta" då eller hyvlar du zucchini?
  • organa
    Helle04 skrev 2012-02-11 19:20:28 följande:
    Har mått lätt illa idag....och inget känns som om det är gott. Äter mkt mkt mindre nu på lchf och det är en befrielse att inte bli så däst o sugen hela tiden. Har aldrig fattat hur jag knarkat kolhydrater.. Undrar om ngn känner igen det här med illamåendet. Tycker att maten är tung....behöver mer grönsaker...ngt råd?
    Hur äter du? Jag fick sådär i höstas, började med att jag kände enormt äckel kring ägg och sen även maten jag åt. Jag började äta turkisk yoghurt med bär på morgonen (inte att rekommendera om du försöker tappa vikt dock), men sen kom jag på att jag åt väldigt mycket mat med grädde och liknande i typ gratänger. Det blir väldigt mastigt i längden. Tips på maträtter:
    Marinerad fläskfilé (olja och soya som bas och sen valfria kryddor/vitlök osv) i ugn med fetaostsallad
    Lax med färskosttäcke (jättegott att smaksätta färskosten med pepparrot!) med broccoli eller vitkål
    Caprese är ett gott tillbehör till köttbit
    Halloumisallad med lite olja och vinäger ringlat på 

dvs mat där man får i sig fettet från att man steker i rikligt med smör och från ost, det funkar för mig. Det har även gjort att de gräddiga gratängerna är goda igen, nu när jag inte äter det hela tiden :P

• organa
    Lottalök skrev 2012-02-12 15:36:29 följande:
    Nån som vet någon bra sida på nätet där man kan skriva in vad man ätit och få hjälp med hur mkt kolhydrater man fått i sig på en dag?
    minmat och matdagboken har jag hört att många använder sig av, men jag tror att du måste lägga in alla livsmedel i gram.
  • organa
    Helle04 skrev 2012-02-12 16:01:57 följande:
    Testade turkisk yougurt m blåbär och mandel till frukost....urläskigt tyckte jag! :-O Idag åt jag kallskuret, oliver, parmesan, en creme fraiche sås lite tomater till lunch. Det kändes fräscht och illamåendet har lättat. Ja, det är den där känslan av att det blir för tungt som gör att jag mår illa tror jag. Kött bit o caprese lät gott...eller marinerad fläskfile mm. Måste nog bredda mig.  Har gjort lite köttfärsgrunkor i ugn och det har blivit läskigt och supertungt. Känner att jag saknar grönsaker...skall åka bort och hoppas då kunna festa på lite sparris, god ost o annat smaskens.
    Vad var läskigt med yoghurten? :) Din lunch lät väldigt god, jag brukar ha det som middag när jag vill äta något snabbt, gräva i kylen efter goda saker och lägga upp på en tallrik. Jag tycker att maten blir mycket fräschare om man gjort lite med grönsakerna, om jag bara kokar och saltar broccoli och äter till maten än att ha dom i gratängen. Sen tycker jag det är gott att skiva lite paprika eller liknande att ha på sidan när jag gör äggröra. Sparris och goda ostar lät väl utmärkt!
  • organa

Helle04: haha, kanske för att jag brukade äta naturell yoghurt förut innan lchf, då är den turkiska mycket krämigare och mindre sur i jämförelse. Tzatziki brukar jag göra på TY!

• organa
    Ellaria skrev 2012-02-13 11:22:24 följande:
    Om man ska dra ner på mjölkprodukter, räknas ost då? Jag får massa fett genom ost...
    De flesta brukar bara dra ner på grädde och cf osv, dvs sånt som innehåller mjölksocker. Men fortsätter äta ost och smör. Vad är din anledning att dra ner på det? 
  • organa
    Ellaria skrev 2012-02-13 17:21:03 följande:
    Står stilla i vikten och tänkte testa om det är mjölprodukterna som är boven. Jag är mycket överviktig (92 kg till 170 cm) och borde gå ner eftersom jag håller mig under 20 gram kh per dag men det händer inte jättemycket.
    Hur länge har du hållit på? Jag vet många det tog ett tag för att sätta igång för, speciellt om dom bantat innan. Jag tänker bara att om man inte hållit på jättelänge att det kanske kan vara värt att inte mixtra allt för mycket i början, men om man vill göra det se till att man planerat sin mat noga så det inte blir för enformigt - då tror jag det är lätt att man inte orkar. 

Har du mätt dig? Många säger att vågen står stilla efter de första vattenkilona men att måtten minskar och sen kommer vikten släpandes efter.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**