• jajja81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ni som kör med Stevia, vart köper ni det nånstans? Finns det nån webbshop ni kan rekommendera?

Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81
    jessica.ivarsson skrev 2012-01-09 15:59:08 följande:
    hej!

jag börjar me Lchf idag och är nybörjare... jag undrar hur snabbt ni gått ner i vikt? och hur mkt? jag har en övervikt på 20 kg och äter så här nu för att bli av med ett hemskt socker coh kolhydrats beroende..

ngn mer som är socker beroende som äter lchf?? hjälper det??  

Jag kan lugnt säga att jag var beroende av socker tills för en vecka sen, då jag började med lchf.

Jag blev nästan manisk på kvällarna när barnen lagt sig. Gick igenom skåp,kyl,frys i jakt på nåt att äta. Hittade jag nåt så åt jag upp det, för att ett litet tag senare återvända tillbaka igen för att hitta nåt mer att äta på. På nätterna när jag var upp och gjorde välling till sonen så åt jag alltid på något då med.

Inte en gång den här veckan har jag varit in i köket på kvällarna och rotat efter något gott. Har känt mig helt nöjd som det är. Såå skönt! Jo, en kopp te varje kväll har jag tagit.

Nu på en vecka har jag gått ner 2,3kg och minskat magomfånget med 3 cm!        
  • jajja81

God kväll!

Läser varje dag vad ni skriver, men det var ett tag sen jag gjorde nåt inlägg. Kommer ett litet då och då.

Jag är så nöjd och glad över att jag bestämde mig för att börja äta enligt lchf. Så skönt att bli mätt efter varje måltid. Massa nya goda recept har vi hunnit med att testa också.  

Inte en gång har jag ens varit sugen på något gott, känns för bra för att vara sant.

Träningen har jag med kommit igång med, den här veckan har jag kört både crosstrainer,plankor,magövningar hemma, styrketräning på gym och konditionsträning på gym. Idag tog jag med mig minsta sonen ut på en rask promenad när han skulle sova. Solsken, ett par minus ute, så skönt. Slutade med att vi var ute i 1½ timme och gick. Imorgon väntar en vända på gymmet igen för mig. Vilodagen för min träning fick vara i torsdags.   

Ska bli spännande att väga och mäta sig på måndag. Det känns som att magen blivit lite mindre, är inte lika uppblåst mer. Känner mig bara allmänt piggare och fräschare.

Idag åt vi fyllda lövbiffsrullader i sås, ungsbakade grönsaker toppade med fetaost, flingsalt och en grönsallad till. Sååå jäkla gott! Och mätt belv jag. Är fortfarande proppmätt och vi åt för mer än 2 timmar sen. 

• jajja81

Ny vecka, ny vägning och mätning. Vågen visade -1,6 kg och - 1 cm i midjan! :) Känner mig nöjd. Totalt - 3,9kg och -4 cm i midjan.

• jajja81

Har precis skrivit klart vår veckomatsedel.
    Fördelen med att skriva den är att jag planerar in minst en ny maträtt varje vecka, speciellt nu när jag äter enligt lchf. Annars så hamnar man ju lätt i samma gamla vanliga tråkag maträtter. Speciellt då vi har en superkräsen 6 åring som äter i stort sett ingenting. Mager som en sticka är han med så därför får man ibland lov att kompromissa och göra sånt som man vet han äter.

Tänkte dela med mig av min veckomatsedel om nån är intresserad:

Måndag: Tjockpannkaka/Kokospannkakor med grädde och hallon
    Tisdag: Hemgjorda köttbullar stuvade makaroner/gräddstuvad vitkål
    Onsdag:Helstekt kotlettrad kokt potatis/kokt broccoli, gräddsås
    Torsdag: Lax i ugn med fetaost & timjan, kokt potatis/baconlindad sparris
    Fredag: Kycklingfile i ädelostsås, ris/ugnsbakade rotfrukter
    Lördag: Tacos  
    Söndag: Fiskgratäng, kokt potatis/gräddkokt blomkål

Till samtliga måltider serveras det en grönsallad och vatten till mig och mjölk till dom andra.  

Idag åt jag kokospannkakor, kanske inte den nyttigaste maträtten. Helt okej blev dom, men dom mättade så otroligt. Fick nästan truga i mig den andra halvan av pannkakan.   

Träning idag blev:

20 minuter crosstrainer
    Plankor 1 min x 3
    Olika magövningar även nån ryggövning.

• jajja81
    Husali skrev 2012-01-16 17:26:20 följande:
    Alltså... Jag har ju kastat ut vågen, så jag har ju inte exakt koll. Men på Onsdag ska jag skrivas in på gymmet, och då räknar jag med vägning.

Shit, det händer grejer. Det är så jävla skönt!

Vet inte hur det blev så, men av någon anledning så orkade jag inte riktigt äta turkiska yoghurten till frulle längre. Var nog förra veckan. Det va i samma veva som jag testade oopsies första gången. Yoghurtfrukostarna försvann... Nöjer mig med två ägg, eller en oopsie med något gott på.

Har haft ett par jeans liggandes i skåpet, som måttstock, liksom. Har inte kunnat ha dom sen före min sista graviditet. Testade dom senast förra veckan. Det fattades fortfarande centimetrar i midjan för att få ihop dom.

Idag testade jag igen. Och dom bara gled upp! Så sjukt. En vecka!!! Och jag gissar att det är bojkotten av yoghurten som gjort susen!
    Härligt Jobbat! Vilken liten förändring det behövs för att göra stor skillnad.
  • jajja81
    Habaladabala skrev 2012-01-17 11:23:03 följande:
    Åhh det där lät ju jättegott! 
    Vad använder du för rotsaker när du gör rotsaker i ugn?

Jag måste också ta tag i saken och göra ordentliga matlistor. 

På måndag börjar jag jobba igen efter 4(!!) års mammaledighet och då lär vi få styra upp en hel del med all planering. Hitills har ju jag varit hemma om dagarna och har haft all tid i världen att planera dagens middag och även handla det som eventuellt fattas men det kommer det ju inte finnas samma tid till nu.

Jag använde grön och gul paprika, en morot (för sambons skull), lite röd lök, smulade fetaost,timjan och flingsalt över. Hade även både smör och olivolja på.
  • jajja81

Ja tänk, när man väl fått sova hela natten för en gångs skull ja, då visar vågen på +0,5 hg imorse! Hahaa, tydligen är sömn och viktnedgång inte bra för mig!

Men nu har jag bestämt mig. Vågen ska få flytta hem till min syster. En gång i månade ska jag väga och mäta mig hädanefter och bara njuta av livet. Man (iaf jag) blir liiite smått hysterisk av den sabla vågen och springer och väger mig i tid och otid. Orkar inte! Så nu flyttar vågen på obestämd tid.   

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**