• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-10 10:04:45 följande:
    3 dl vispgrädde
    2 äggulor
    100 g mörk choklad

Smält chokladen över vattenbad eller i micro - låt svalna.
    Vispa grädden, häll sen i äggulorna och vispa lite till.

Vänd sedan i grädden i chokladen (går lika bra att hälla chokladen i grädden).

Första gången jag gjorde moussen hade jag i äggulorna i grädden direkt innan jag börjat vispa, det jag märkte gå var att det tog väldigt mkt längre tid att vispa grädden till rätt konsistens, det blev även lite segare, nästan som början på em marängsmet.

Andra gången vispade jag klart grädden och hällde därefter i äggulorna, det blev nästan lite bättre då.

Sist jag gjorde moussen köpte jag en chokladkaka som var 125g, då sparade jag de 25 sista grammen och hackade dom och la sedan i det i moussen, det blev alltså chokladmousse med bitar i, mums!

Jag brukar smälta chokladen i vattenbad, vispa grädden, röra ner äggulorna i chokladen och därefter vispa ner chokladsmeten i grädden... Det brukar bli jättebra! Hur blir det om man har i äggulorna i grädden ist?
  • Loreena

Min favvofrukost just nu är keso + lite grädde med kanel på och kaffe med grädde till. Kanske skulle behöva ett kokt ägg till också för att bli riktigt mätt, men jag tycker det funkar bra... blir lite risgrynsgröts-känsla.

• Loreena
    vivi85 skrev 2011-03-10 10:12:52 följande:
    får man dricka kolsyrat vatten med smak??
    Japp :)
  • Loreena
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-10 10:11:14 följande:
    Jaha, det kanske jag ska prova nästa gång! :) Jadu, hur ska jag försklara.. Tänk dig vispad grädde med choklad i, haha ^^ Det blir som vispgrädde-konsistens.
    Okej, när jag gör på mitt vis och ställer det kallt en timme eller så så blir det fast men moussigt. Äggulan stelnar ju lite av den varma chokladen så det kanske bidrar till att det blir fastare. Men jag ska prova på ditt vis sen och se vad det blir för skillnad :)
  • Loreena
    jeng skrev 2011-03-10 10:19:49 följande:
    Jag har tydligen åkt ur ketosen. Skitmens! Inte bra till nånting
    Haha, men vad menas egentligen med ketosen? och vad händer om man åker ur den, sockersug?
  • Loreena

Frukost: Keso + kaffe med vispgrädde
    Lunch: Broccolisoppa
    Mellis: Brieost och oliver
    Middag: Kött, grönsaksgratäng och beasås :)

• Loreena
    Kaya skrev 2011-03-10 10:53:51 följande:
    Keso med grädde och kanel, det låter jättegott! Måste jag testa till frukost imorgon.

K
    Det är jättegott! :D
  • Loreena
    Vänta nu, LOKA och RAMLÖSA är väl ALLTID osötade!? *orolig*

K
    Ja, såvitt jag vet iaf. :) Du hade nog märkt om det varit socker i.
  • Loreena

Nu har jag varit bortrest och fuskat hela helgen. Så då är det bara att börja om igen då... Jag har svårt för att kräva att mina vänner ska laga annan mat till mig och köpa hem annan frukost.. jag har iaf ätit så lite kolisar som det går. Käkade kebabsallad till lunch ena dagen och skaldjurssallad till lunch andra dagen. Kebebsallad var ju hur gott som helst ju! :D Jag var inte ett dugg sugen på syrrans pizza och cola. :)

• Loreena
    stolla skrev 2011-03-14 11:13:21 följande:
    Måndag igen och vägning. Idag visade vågen 69 kg prick, fortsatt neråt sakta men säkert! Mår toppen av den här maten, jag har inte haft ett enda besvär hittills.

På lördag ska jag iväg och fira en kompis som fyller år. Det blir ju så klart lite dricka då. Ska ha lite lekar och grejer på dagen och middag på kvällen. På kvällen kan jag ta rödvin men på dagen vill jag gärna ha några flaskor av nåt annat. Jag undrar om det finns nån slags alkoläsk el cider på bolaget som INTE innehåller socker. Alltså nån slags lightvariant som ändå är hyfsat ok enligt LCHF? Nån som har tips?
    Du kanske kan göra drinkar med någon lightläsk ist? Det blir ju som alkoläsk fast du blandar den själv...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**