• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tjo!
    Jag tänkte göra ett nytt försök med LCHF. Jag vill eg. inte gå ner så mycket i vikt, mest bli mindre svullen om magen och komma ur träsket jag är i nu med allt skräp som jag och min sambo trycker i oss. Min sambo som alltid har varit smal och aldrig behövt bry sig om vad han äter äter därefter också.

Sist jag provade så ledsande jag efter några veckor på grund av de vanliga biverkningarna; vadkramper, trötthet, yrsel, bismak i munnen och illamående. Den här gången tänkte jag börja lite mjukare och försöka hitta en kolhydratnivå som fungerar för mig. Jag tänkte även prova att skippa kaffet vilket var mitt substitut till socker förra gången och se om det blir någon skillnad.

Hur lång tid tog det för er innan ni kände er "normala" med den nya kosten? När försvinner biverkningarna - gör de det alls eller är det en permanent effekt av ketosen?

• Loreena

www.kostdoktorn.se/mat%C3%A5d

Vad tycker ni om de här kostråden?
    Jag tycker att de är ypperliga för nybörjare! Jag tror inte att man ska krånga till det för mycket i början och räkna för mycket så länge det fungerar.
    Om man börjar med att följa de kostråden och inte får någon effekt - så kan man ju prova att köra striktare och försöka hamna under 20 gram kolhydrater/dag, men att direkt börja med att köra någon slags fakirdiet tror jag kan göra att man tappar sugen. Vad tror ni?

• Loreena

Länken ska fungera om ni kopierar hela och klistrar in den i adressfältet.

• Loreena
    yena89 skrev 2011-07-05 13:10:37 följande:
    Jag räknade inte i början utan använde sunt förnuft, jag gick ner i vikt ändå :)
    Som du säger, sålänge man gå ner kan man ju köra en mjukstart, jag slapp iaf de flesta omställningsbesvären förutom tröttheten :)
    Sen när det tar stopp får man väga o mäta och hålla sig under 20g :)
    Det låter bra! :)
    Men om kroppen har bestämt sig för en vikt som den tycket är bra (inom normalviktspannet). Kan man då gå ner de sista kilona med LCHF? För mig är lchf ett sätt att må bättre, slippa svullen mage, skippa skräpmat och hantera sötsuget. Om jag skulle gå ner de sista två graviditetskilona så vore det en bonus, men det kanske är svårt så länge som jag ammar?
  • Loreena

Idag har jag hittils haft en riktig toppendag matmässigt! :) Jag har blivit mätt och nöjd!

Frukost: 3 ägg stekta i smör

Mellanmål: 1 dl vispgrädde och 1 dl hallon

Lunch: Kycklingfilé, sallad och beasås

Fett: 97 g Protein: 56 g Kolhydrater: 9 g Ikväll ska jag äta fiskgratäng till middag :)

• Loreena

Idag visade vågen rekordlåga 58.5! - 3 kg! :D Såklart en hel del vätska men det känna bra det med.
    Jag mår så himla bra av att äta såhär! Jag som haft problem med min mage sedan barnsben har aldrig mått bättre!
    Jag kör inte så strikt utan äter lite bär, frukt, tomater och så och brukar landa på runt 45 kolhydrater/dag. Det är hur som helt bra mycket mindre än innan när jag åt mackor 3 gånger om dagen och pasta 2 gånger typ...

Tänk va.. jag har gått ner tre kg och jag har mumsat i mig en hel massa grädde med bär, hemgjord chokladmousse och sånt... Jag måste ha nånting till fika när vanan sätter in. :)

Ha en bra dag!

• Loreena

Grattis AgnesGN! Det måste kännas toppen! Jag känner också att LCHF är superbra och kommer att göra det till en livsstil! :)

• Loreena

Vad packar ni andra i picnic-korgen när ni ska till stranden? :)

• Loreena

Måste bara citera vad som står på baksidan av Kungsörnens vita snabbmakaroner:

"Att pasta är nyttig mat är alla näringsexperter överens om. Den innehåller mycket kolhydrater av rätt sort, nämligen stärkelse. Kolhydraterna i pasta ger en låg och långsam blodsockerstegring."

Finn fem fel....

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**