Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

**Den stora feta LCHF-tråden**

Livsviktig skrev 2011-09-19 14:55:19 följande:
    Va? Ska man blanda egen CF? Hur gör man då och till vilket syfte?

Då bör man nog göra egna fiskbullar också.   
    Jag tror hon menar att man ska smaksätta den själv. När de gör cf med smak har de en viss förmåga att peta i massa annat också så istället för att köpa paprika-cf så kan hon köpa vanlig och blanda i riktig paprika...
  • Habaladabala
    Bordeaux skrev 2011-09-19 20:14:00 följande:
    Det fick vi göra på dagis, vispa grädde till smör med el-visp. Det var väldigt roligt kommer jag ihåg och jag hoppas att sådant fortfarande görs på dagis/förskolor/fritids/vaddetnuheter.
    Det fick min treåring göra på dagis i våras så på vissa ställen sitter det kvar iaf
  • Habaladabala

Jag har precis varit och handlat rättika och tänkte prova rättiksgratäng till kvällens grillning. Någon som har nåt tips på hur den blir så lik potatisgratäng som möjligt?
    Hur smakar rättika egentligen? Jag har aldrig ens hållt i en sån förrut... Vad är det för nåt? Ser ju ut som nån blandning av morot och potatis eller nåt.

• Habaladabala
    Faile skrev 2011-09-23 13:09:52 följande:
    Vi gjorde en för någon vecka sen och jag tycker verkligen det blev jättegott. Själva gratängen gjorde vi precis som en vanlig potatisgratäng med rättika, lök, vitlök, svartpeppar och salt. Gratinerade med ost 10 minuter innan det var klart.

Många tycker man ska koka upp rättikan lite först för att få bort den "starka" smaken först. Men jag tyckte den var jättegod och inte på något sätt för stark, kanske är olika från rättika till rättika?

Smakar lite som rädisa fast inte lika stark tyckte jag.
    Tack.
    Med grädde också va? Eller behöver man inte tillsätta vätska?
     Ska bli kul att prova, kanske blir nya favoriten här hemma.
  • Habaladabala
    Sigrid skrev 2011-09-23 13:14:51 följande:
    Rättikagratäng är jättegott. Jag skivade och kokade rättikan 5-10 min innan jag la den i gratängformen, men om det är nödvändigt eller inte vet jag inte. Annars gjorde jag precis som med potatisgratäng. Sonen trodde vi åt potatisgratäng, så det var väl gott betyg:
    Okej, kanske ska förkoka lite nu första gången jag prova så kan jag minska koktiden nästa gång. Tack
  • Habaladabala
    Faile skrev 2011-09-23 13:57:49 följande:
    Hahaha glömde det viktigaste, ja grädde ska såklart finnas med
    Jag tänkte väl det. Men efter att ha gjort Zuschinilasagne på samma sett som jag gör vanlig (vilket blev väääldigt blött, med så mycket ostsås) så är det bäst att kontrollfråga.

• Habaladabala
    Habaladabala skrev 2011-09-23 14:44:41 följande:
    Jag tänkte väl det. Men efter att ha gjort Zuschinilasagne på samma sett som jag gör vanlig (vilket blev väääldigt blött, med så mycket ostsås) så är det bäst att kontrollfråga.
    sätt menar jag såklart....
  • Habaladabala

Ska jag skala rättikan? Och sen skiva den i ungefär lika tjocka skivor som potatis vid potatisgratäng?

• Habaladabala
    mopsmatten skrev 2011-09-23 20:57:48 följande:
    Jag gör microbröd på 1 ägg 25 g smör och 1 dl mandelmjöl blir jättegott vill man kan man blanda i 1 msk linfrö med Glad 
    Blandar man det på en tallrik? och kör hur länge i micron?

• Habaladabala

Nån som vet det här: ?
    Om man äter kolhydrater, vi säger t ex en vit macka till maten då förstör ju mackan middagen genom att blodsockret höjs, gör det någon skillnad då om man lägger till t ex potatis också då?
    Jag menar, om man väl fuskat spelar mängden någon roll då? Eller är det antal tillfällen?
    Är det bättre att äta två mackor vid samma tillfälle än en macka till frukost och en till middag?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**