• latlisa

**Den stora feta LCHF-tråden**

Om ni ska äta korv, vilken använder ni då? Fick rådet att handla på Lidl, dom hade någon med hög kötthalt, men jag handlar aldrig där, jag är en riktig Maxibrutta och Netto ibland, har ni några bra tips så mottages dom tacksamt!!

• latlisa
    Loreena skrev 2012-01-10 21:13:13 följande:
    Jag äter faktiskt falukorv, jag tycker att det funkar bra till vardags. 100 gram falukorv ger inte så många kolhydrater eg. Scan innehåller 4 kolhydrater/100 gram.

Ok, tack, då borde det kanske funka med en winerkorv också?
  • latlisa

Hittade mandelmjöl idag, antar att det är samma sak som om man hade mixat sötmandel själv. Tänkte göra kokos o mandelplättar, men kokosen får vara som den är, går ej att mixa ner den, funkar det tror ni?

• latlisa

Är det ok att äta fetaost gjord på komjölk, eller är det för myckrt kolhydrater i dom?

• latlisa

2 veckor idag, och inte har det hänt mycket på vågen inte Gråter Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på siffror, men jag är utav den sorten!!
    Det positiva är att jag inte är så gasig o svullen.

Till frukost idag blev det kokos o mandelplättar, tog i en nypa vaniljpulver och då försvann äggsmaken.
    Till det hade jag jordgubbar och grädde och det är väl en ok måltid?

En annan fundering jag har är om man kan äta för mycket grönsaker?

Läser den här tråden flera gånger varje dag men skriver inte så mycket, men man får flera bra tips och råd som man kan ta till sig!!

Ett stort grattis till alla som har lyckats att gå ner, men det är inte utan att man känner sig lite avis Skäms

Ha en bra dag alla där ute i solen!!!               

• latlisa

Det är många som har svårt att skippa vågen. Men två veckor är verkligen ingen tid alls.
    Det beror väl på hur liberal man är men jag ogillar faktiskt din frukost. Kokos-o-mandelplättar är oftast rätt ok, men lite väl kolhydratrikt för en frukost. Släng på jordgubbar och grädde också och du ger dig själv en dålig start. I synnerhet är detta viktigt när man bytt till LCHF nyligen.
    tveksamma rätter, sådana som innehåller mer än 7 gr/kh, ska ligga sist på dagen. Som frukost är det klart olämpligt.
    Jag skulle rekommendera att du läser på om principerna bakom LCHF. Det är inte bara vad man äter utan också när. Skaldemans böcker är bäst (IMHO).
    Och ja, man kan äta för mycket grönsaker. Om du äter dig mätt på grönt får du i dig för lite fett och proteiner. Huvuddelen av måltiden ska vara kött/fågel/fisk/ägg/ost, alltid

Åh det var synd, får väl tvinga i mig ägg och bacon i fortsättningen Skäms  men jag tänkte att det var mer lunch än frukost....
    latlisa skrev 2012-01-14 12:04:59 följande:
    2 veckor idag, och inte har det hänt mycket på vågen inte Gråter Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på siffror, men jag är utav den sorten!!
    Det positiva är att jag inte är så gasig o svullen.

Till frukost idag blev det kokos o mandelplättar, tog i en nypa vaniljpulver och då försvann äggsmaken.
    Till det hade jag jordgubbar och grädde och det är väl en ok måltid?

En annan fundering jag har är om man kan äta för mycket grönsaker?

Läser den här tråden flera gånger varje dag men skriver inte så mycket, men man får flera bra tips och råd som man kan ta till sig!!

Ett stort grattis till alla som har lyckats att gå ner, men det är inte utan att man känner sig lite avis Skäms

Ha en bra dag alla där ute i solen!!!               
  • latlisa
    Loreena skrev 2012-01-14 13:03:40 följande:
    latlisa
    Oopsies med smör och ost till frukost kanske passar dig bra? Det borde ju kolhydratsmässigt inte bli så mycket mer än en omelett. Vad säger ni andra? Jag tror jag ska prova att baka dessa själv någon dag :)

Oopsie-bröd
    Tid: 35 minuter
    Antal: ca 6 st Oopsies

Ingredienser
    3 ägg
    100 gram philadelphiaost
    Lite salt.
    Ev. lite bakpulver.

Gör så här
    Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men   dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas Skrattande det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?

Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid  och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra Drömmer
  • latlisa

Tack för alla råd och tips, ska försöka och äta mer ägg på morgonen hädanefter och se om det kan hjälpa något!

Jag ska hålla mig ganska strikt fram till den 3/2 för då är det fest, kan säkert hålla mig ifrån pot och dyl. men drickat tänker jag svälja med ett leende Skrattande 

• latlisa

Nu ska jag fuska, kan inte låta bli - rabarberchutney blandat med cf, mums till lax!!!

• latlisa

jag är så trött på att dricka vatten, är det ok att dricka funlight eller lightläsk?

Jag vet att det inte är bra men vad dricker ni andra? 

• latlisa

Jag är nog väldigt kräsen för inget av det tilltalade mig, jag är en riktig saft o läskmänniska, tyvärrSkäms men än har jag inte rört det, inne på 3e veckan nu! Vad händer om jag börjar dricka det? är det bara för sötsugets skull så klarar jag mig att falla för andra saker.

• latlisa

När ni äter hollandaise och bearneisesås vilka köper ni då?

• latlisa

Jag klarade inte av att äta strikt lchf, äter lite falu rågrut och finncrisp, lite godis i helgen slank det ner och lite god dricka också, går ju inte att bada tunna utan att dricka något gott Skrattande men annars kör jag på och skippar pot, ris o pasta o dyl. Får väl se hur det går men det känns bra men går väl inte ner så mycket men då får det väl vara så, nån ska ju vara tjock Skrattande

• latlisa

Hur mycket kolhydrater blir det på 4 finn crisp?

• latlisa
    jajja81 skrev 2012-01-24 17:18:34 följande:

Innehöll inte dom typ 3,7 kh/st har jag för mig.

Oj då men jag kör inte helt liberalt så det får gå....
  • latlisa

ska grilla korv o vill ha något substitut för korvbröd, någon som har något bra förslag??

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**