Inlägg från: kanske en till |Visa alla inlägg
  • kanske en till

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tänkte börja dricka en kopp te-mbt varje dag. Någon annan som dricker det? Hur ser er fördelning ut (smör/kokosfett) när ni dricker mbt? Kaffe eller te spelar ingen roll. När på dagen dricker ni er?

• kanske en till

Tack för svar! Jag kör periodisk fasta och äter först vid tolv varje dag, funderar därför på om jag ska bryta fastan och köra mbt på morgonen.. Har ätit en del kolhydrater ett tag nu och mår definitivt inte bra av det. Kan helt enkelt inte kontrollera mig själv när det gäller bröd, godis etc. Är en "antingen eller" människa

• kanske en till

Nu vill jag gå ner 3 kg innan slutet av september vilket borde vara lätt om jag skärper mig och blir av med vattnet som kolisarna binder kvar i kroppen.
    Hur mycket har ni gått ner?
    Läser ni Martinas blogg? Den är riktigt bra tycker jag! Läser även kostdoktorn och Katrin zytomierskas blogg. Har ni några andra bloggar att rekommendera?

• kanske en till

Hej! Jag började med lchf (igen) på nyårsdagen. I morse vaknade jag och kände mig svag, kallsvettig och lätt illamående. Jag utgår ifrån att det har med lågt blodsockret att göra. Någon som känner igen och vet ungefär hur länge sånt här håller i sig?

• kanske en till

Tack för svar! Jag rocken sked jordnötssmör och drack lite vatten så nu känns det lite bättre. Jag hoppas att det går över på några dagar

• kanske en till

Millifjor, hur många timmar fastar du? Jag funderar på att fasta 16 eller 24 timmar för att komma in i ketos snabbare. För visst fungerar det väl så?
    Idag vaknade jag utan några omställningsbesvär, är dock trött som attan men får skylla på nattvandrande barn och rethosta.

• kanske en till

Hur tänker ni kring kcal? Räknar ni dem eller enbart kolhydraterna per dag? Har lagt in det jag ätit i Shapeup i två dagar nu och kcal springer ju fort iväg när man äter fullfeta produkter. Läste hos kostdoktorn att man bör hålla koll på kcal men att man i någon studie kommit fram till att man kunde äta 300 kcal mer per dag på en kolhydratsfattig kost.

• kanske en till

Angående magic bullet the, funkar det med en vanlig shaker oxå eller måste det vara en mixer för att det ska bli bra?

• kanske en till

Vågen visade på - 2.7 kg idag. Har kört sedan nyårsdagen. Antar att det mesta är vatten men det är ändå uppmuntrande att se siffrorna på vågen!

• kanske en till

Blev magsjuk inatt.. Sitter just nu och försöker få ner lite Resorb. Känns så typiskt när man väl kommit in i lchftänket och kroppen börjat fungera bra igen efter några dagar sockerabstinens. Lite bittert oxå, hade jag vetat att natten skulle bli så här hade jag lätt kunnat ha smällt en stor godispåse från Hemmakväll som alla andra inne på bion igår ; D

• kanske en till

Hade en fruktansvärd dag igår. Mannen åkte in på natten med ambulans och jag fick bli kvar hemma med barnen. Sedan var det bara att vänta och vänta. Som tur var så gick allt bra men all väntan och oro skapar ett enormt sug i mig. Jag åt konstant från det att han åkte in tills igår kväll, och inte var det ett dugg lchf-vänligt. Det här är verkligen ett problem för mig, jag har alltid bedövat och för den delen förhöjt mina känslor med mat. Idag blir det nya tag med löparrunda och fasta så jag kommer in i ketosen snabbt igen.

• kanske en till

Jag brukar alltid nalla bra recept här ifrån och vill nu dela med mig av två ropprecept jag gjort i helgen (båda är från kokaihop.se):

LCHF bröd
    Ingredienser

200 gram linfrö
    50 gram sesamfrö
    50 gram hasselnötter
    50 gram mandel
    50 gram kruska kli - Jag tog 50 g fiberex istället.
    2 tsk bakpulver
    1.5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
    50 gram smält smör
    1 dl creme fraiche
    250 gram keso
    6 st ägg
    Instruktioner

1. Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor. 1 skiva

• kanske en till

Åh allt kom inte med. Här kommer resten

LCHF-Nutella
    Sötning väljer man hu själv om man vill ha

175 gram Hasselnötter
    4 msk stevia strö/sukrin
    2 msk kakao
    2 msk kokosolja
    1 krm vaniljpulver
    Instruktioner

1. Mixa hasselnötterna i en matberedare/mixer tills det blir lite av en massa.

2. Tillsätt kakao, sötning efter smak, kokosolja och vaniljpulver och mixa tills allt blandas till en "röra". Tillsätt mer kokosolja om du vill ha en mindre tjock nutella.

• kanske en till

Så nöjd idag. 3.6 kg ner sedan 1 januari! Vet att det mesta troligtvis är vatten men ändå. Tycker att mycket av det ryggfett jag fick när jag var gravid har försvunnit.
    Den här livsstilen passar mig, aldrig hungrig och god mat!

• kanske en till

Hur gör ni inför ett planerat avsteg? Vi ska ha födelsedagskalas för äldsta sonen om en vecka och jag har då tänkt äta tårta etc. Det blir mitt första avsteget sedan starten vid nyår. Jag vill ju inte få ont i magen eller svullna upp som en padda under kalasets gång.. Tips mottages tacksamt (även på hur jag fort kan ta mig in i ketos dagen efter igen).

• kanske en till

Jag har ett rätt stört förhållande till mat och undviker därmed ordet fusk. Jag väljer ibland vid särskilda tillfällen att äta kolhydrater och njuter då. Jag ser lchf som en livsstil och ett sätt att gå ner i vikt på. Jag kommer när jag nått mitt viktmål att fortsätta äta lchf för att det är gott och för att jag inte tror att kolhydrater i allt gör hög utsträckning är bra för kroppen. Jag kommer att med gott samvete äta lite mer kolhydrater ibland t.ex vid kalas, i jämförelse med hur jag åt innan är det en god droppe i havet.

• kanske en till

Ursäkta om jag går lite mot strömmen här men även kostdoktorn och flera andra på kostdoktorns forum skriver om att kcal in och ut fortfarande är det som påverkar viktminskningen. Fördelen med en fettbaserad kost är att det är svårt att överäta samt att du håller dig mätt längre vilket gör att det totala kcalintaget på en dag minskar. Sedan tvistas det om att man eventuellt kan äta något fler kcal per dygn när du går på fettdrift jämfört med kolhydratskost. Äter du lite kolhydrater i sin tur så hamnar du i ketos och kroppen använder lagrat fett i sin förbränning istället för kolhydrater som den annars i första hand väljer vilket oxå naturligtvis påverkar.
    Jag är ingen kostexpert men det är så här jag har fått det förklarar för mig.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**