Inlägg från: Fru Karlsson |Visa alla inlägg
  • Fru Karlsson

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knappisen skrev 2014-12-08 16:11:57 följande:
    Tack! Jag äter inte frukost utan endast kaffe med mjölk i. Det blir lite för mättande att ha grädde i kaffet för mig :( jag har försökt förut att äta frukost men min kropp mår bättre av att inte göra det. Min kropp behöver minst 4 timmar innan måltid känns det som och har för mig att jag läst att det är okej att skippa frukosten med lchf. Då blir det svart kaffe för min del :) hur blir kaffet med ägg i? Nyfiken :)
    Tror du äter för lite? Det är viktigt med frukosten.Försök äta något snabbt,en avokado eller äggröra och lite bacon,kokta ägg
  • Fru Karlsson
    Gladskit skrev 2014-12-08 15:59:37 följande:

Tänk på att det är energiprocenten från fett som ska vara det viktigaste. Alltså inte riktigt hur mycket kalorier du får i dig utan var de kommer ifrån. Och där ska fett dominera. Vilket inte alls betyder att du i gram räknat ska äta mer fett än vad du äter protein. Men eftersom fett innehåller 9kcal per gram och protein/kolhydrater 4kcal per gram är det inte svårt att komma upp i en hög energiprocent från fett.

Tommy förklarar det bra på sin sida http://www.tommytappar.se/
    under LCHF och Att räkna kolhydrater.

Det är också det här som gör att man på ett väldigt enkelt sätt kan förändra energiprocenten i en måltid. Tar du bort en ren kolhydratkälla så att du i princip nollar kolhydraterna och lägger till 50g avocado så förändrar du bilden helt. Utan att behöva lägga till en massa vispgrädde, smör och majjo vilket alla verkar tro är standard när man äter LCHF.

Jag har mer procent i fett så det är ändå övervägande.Det jag menar är att om man har fullfet creme fraiche i matlagning eller bea eller majonnäs så blir det direkt mycket kcal.Ska jag strunta i det? Är helt förvirrad,samtidigt vill man inte överäta det man inte förbrukar.
  • Fru Karlsson
    Knappisen skrev 2014-12-08 17:29:55 följande:

Försök att ha dagsintaget 5% kolhydrater (helst mindre då) 20% protein och 75% fett då? Du lan ju knappast äta 80% fett och 70% protein per dag..

Nej blev lite fel,såhär ser det ut idag: Kolhydrater 5g 1% (brukar inte ligga så lågt)
    14% protein 55 g, och fett 80% 147g.
    I två veckor nu har jag kört strikt och är under 10 g kolhydrater per dag så ska bli spännande och se vad vågen visar på Måndag:)
  • Fru Karlsson
    Knappisen skrev 2014-12-09 15:12:07 följande:
    Håller tummarna för ett bra resultat! :)
    Tack! Har bara gått ner 6 kg på ca två månader.Har 10 kg var till målvikt
  • Fru Karlsson

Ja jag räknar från starten:) Ja det gick ganska fort i början.Väger mig en gång i veckan men eftersom jag varit så strikt nu så var jag så nyfiken om det hade hänt nåt.Och -1,2 kg sen Måndag förra veckan.Är nog mest vatten men ändå!:)

• Fru Karlsson

Och då har jag ändå tagit två Choklad praliner och lite mörk choklad på Fredag eller Lördag. Det är skillnad på att smaka några och vräka i sig:)

• Fru Karlsson

Tack!:) Är roligare och väga en gång i veckan,då ser man liksom hela resultatet istället för några gram hit och dit:)

• Fru Karlsson
    Knappisen skrev 2014-12-11 19:17:33 följande:
    Jag kommer bara räkna viken en gång i veckan, men har så fruktansvärt lätt att gå upp i vikt så väger mig varje morgon för att se att jag äter okej! Jag tror att min kropp lätt samlar på sig vatten så äter Jag fel kommer det synas på vågen :o men du räknar kalorier va? Hur gör du då? Jag vill göra det men Jag äter nästan bara grytor så då är det så svårt.. Har en app på mobilen + köksvåg men det är så knepigt med grytor ;/
    Nej jag räknar mest kalorier men appen räknar ut kalorier också.Ligger oftast på 1500 till 2000kcal/dag.Varför äter du bara grytor?
  • Fru Karlsson
    Linda5 skrev 2014-12-12 09:57:44 följande:
    Helt totalt utanför allt vad lchf står för. Tycker du ska tänka om.
    Nej det där är INTE Lchf
  • Fru Karlsson
    Knappisen skrev 2014-12-11 22:16:55 följande:
    jag har gjort det några gånger men Jag tycker att det knepigt men inte svårt. Väga mat och skriva upp är ju inte direkt kärnfysik.. Jag är väl lat kanske.. Det är ju enklare om man äter en bit kyckling, broccoli och sås typ..
    Ladda ner appen Lifesum.Jag tycker den är jättebra! Och den räknar ut aotomatiskt hur mycket kolhydrater en måltid innehåller.Jag väger aldrig men på ett ungefär vet man alltid.Och man ska ju inte äta för stora portioner hellre:)
  • Fru Karlsson

Det här är en tråd för de som följer lchf.Gör man inte det till 100 procent som det låter som att du inte gör tycker jag det är lite konstigt man hänger här ger råd mm.Kanske ska prova viktväktarna istället?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**