• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-03-07 17:05:12 följande:
    Tack för blodgivarsnacket Nu är jag anmäld   (så snabbt gick det att f tummen ur, att jag inte tänkt på att googla tidigare ... *suck*)
    Skitbra!!
  • Denebola
    Kostråd för blodgivare (hur man får i sig järn)

"Är det någon särskild kost jag ska ha innan jag kommer och ger blod?
    Svar: Nej du behöver inte tänka på någon speciell kost, men du bör äta ordentligt den dag du ger blod och gärna dricka lite extra. Det är också bra att inte vara för stressad när du kommer.
    "

Tolkar det sistnämnda som att kosten är oväsentlig så länge ens värden (vikt, Hb mm) är okej.
  • Denebola
    mills skrev 2011-03-07 18:51:32 följande:
    men hur torkar man? Jag kan inte sånt  
    Antingen på svag värme i ugnen, eller framme, utan påse/duk över. Har testat det sistnämnda och det blev precis som knäckebröd Gör man tunnare "kaka" så blir det som kex kan jag tänka mig.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-07 19:22:19 följande:
    Idag har jag bakat semlor av pones. Mycket kardemumma och lite vanilj i degen, samt ½ dl sukrin till dubbel sats pones (12 stora alltså). Har inte testat än, sambon får bli testpilot ikväll, stackarn

Ska göra 3 st och ta med till jobbet imorgon, till mig, lchf-kollega och en kollega som är nyfiken, hälsointresserad och "oh! Kan du inte göra en till mig också - jag provar gärna!". Sånt säger man inte nej till, så så får det bli.

Idag kom som sagt paketet med sukrin, sukrin melis, lakritspastiller (supergoda!), och smaker (kokos och kola) tänkta till äggmjölken. LCHFbutiken kan rekommenderas! 
    Hur mycket kardemumma resp. vanilj tog du?
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-07 20:54:41 följande:
    Dubbel sats Pones, tja.... kanske 1,5 msk kardemumma, eller 2.... Jag strödde på allteftersom och luktade på degen. När den luktade lagom så slutade jag hälla i. 1 tsk vanilj iaf!
    Haha Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Denebola
    tiiitti skrev 2011-03-07 21:17:14 följande:

vad de kokosfett utan smak som va den bästa?

Egentligen är nog det med smak "bäst" eftersom det är mindre raffinerat. Men så länge du undviker det härdade fettet i silverpaket i mataffären är allt kokosfett (med eller utan smak) bra.
  • Denebola
    tiiitti skrev 2011-03-07 21:27:08 följande:
    Ok. vilket smakar bäst da? tänkte jag skulle beställa lite från lchfbutiken
    Har inte testat deras sort, men jag skulle säga att smakfritt är mer mångsidigt än det med smak i.
  • Denebola

Har just stoppat in en sats ponessemlor i ugnen

• Denebola
    P3E skrev 2011-03-08 03:27:17 följande:
    Vad bra! Jag sa inget om att jag äter LCHF, om det skulle va ett problem så ska de se det på blodet, och inte bara pga. förutfattade meningar!
    Blodtryck, puls och blodvärde var iaf. toppen och de lyckades hitta ett kärl som dög så om 4v. ska jag iväg på tappning

Nu ska jag iväg till jobbet och sälja "några" semlor 
    Jag håller med. Det är blodets kvalitet som bör vara det avgörande.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-08 08:32:15 följande:
    Gomorron!
    Har det jäkligt med halsbrännan, så jag passar på att jobba hemifrån idag! Då kan man sitta i en ställning som man vet funkar, och slipper fara runt och hjälpa andra på kontoret (jag är lite allt-i-allo). Får ju alltid värre med halsbrännan vid mens och ÄL, men det brukar gå över efter ett par dagar, så jag hoppas det är bättre imorrn igen! Skönt iaf att det går jättebra att jobba hemma! Trivs superbra med mitt jobb! Alltså visst vill man vara på kontoret och jobba, men jag menar att det är ju skönare att kunna jobba hemifrån än att behöva sjukskriva sig, när man faktiskt KAN jobba i visa situationer. Jaja, det var ju lite OT

Vågar man göra halv sats på pones-receptet? Som sagt jag misslyckas ALLTID med pofiber, så jag vill gärna kunna prova ett par gånger ifall att det skiter sig... Skulle vilja överraska maken med lchf-semla, men han kommer väl bara hata det antar jag... han är lite anti alternativ bakning! Dessutom får han säkert riktig semla på jobbet idag och då tar det ju lite av idén... :-P

Insåg just när jag satt och funderade här att jag saknar ett vitalt köksredskap!! Mandelkvarn! Sånt där som man bara tar för givet att man har, för att man vet att mamma alltid har haft eller nåt... Det har alltid funnits. Men det är ju inte det första man tänker på att köpa när man flyttar hemifrån. (Vilket jag iofs gjorde för typ 15 år sen nu, men jaja...) Ett annat redskap jag saknar är potatispress! Också en sån där grej som man bara måste ha egentligen... Ja nu äter jag ju inte potatis, men det är många många många ggr som jag har saknat den!!!

Jaha, men alltså - jag har mandlar på påse och tänkte göra mandelmassa och mandelmjöl... så hur kan jag då få detta gjort utan mandelkvarnen? Jag har stavmixer, vanlig "drink"-mixer, nån form av liten matberedare..... Funkar nåt av det, eller borde jag åka och handla? 
    Jag tjuvsmakade en av mina semmelbullar igår (utan fyllning) och de blev GODA Lite små, men kanske mättande så det räcker till ändå, med grädde och mandelmassa i

Jag har testat att mixa mandel till mjöl, men det blir finare mjöl om man mal i kvarn. Plus att mandelkvarnen är jättebra att riva ost i.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**