• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-08 10:00:03 följande:
    Sådär ja. Jag höjde värmen lite (vill ha lite färg) och lät dom stå inne ett tag till. Nu SER dom iaf goda ut! Ska bli spännande att smaka sen!
    Jag funderar på om det inte är så enkelt som att pensla dem med lite ägg innan man gräddar dem för att få färg Ska testa nästa gång (kom på det för sent igår). Mina blev för övrigt väldigt saftiga (får se hur de är idag, men det spelar nog mindre roll när man fyller med grädde mm)!
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-08 10:34:02 följande:
    Ursäkta det sena svaret. Jo, så gjorde jag. Men den här gången blev mina Pones "sandiga" och torra. Det jag gjorde var att använda EN tsk bakpulver, ta TVÅ ägg och CF istf. Kesella. Undrar om det blir för torrt då? Ska köpa mer Kesella och ge det EN chans till.

Hmm, bara 15 sidor att läsa ikapp. Men, nu ska jag till bm, det får bli senare idag eller kanske inte alls.. om jag inte hinner.
    Det var inte att de inte svällde tillräckligt (med tanke på fiberhusken som ju kan bli knastrig)?
  • Denebola
    Nikhita skrev 2011-03-08 11:52:48 följande:
    Jag har ingen koll på det nej, men antar att om jag skippar den turkiska yoghurten så bör det bli bra.

Undrar även ang mjölk i kaffet, vad tjänar man på att byta ut till grädde?
    Är en sån som gärna har rätt mkt mjölk i kaffet, kör just nu med röd.
    Mer fett, mindre kolhydrater.
  • Denebola
    Nikhita skrev 2011-03-08 11:57:21 följande:
    Jämförde kaffegrädden med mjölken. Kolhydraterna var detsamma.
    Är det kanske skillna dpå kaffegrädde och vanlig grädde?
    Jaha, du tänkte på kaffegrädde... Jag använder alltid vispgrädde. Men oavsett, så är det mer fett i kaffegrädde än i standardmjölk.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-08 12:01:45 följande:
    Det går inte att göra smoothies på äggmjölk istället då? Jag har adlrig gjort äggmjölk, så jag har ingen aning! Men det finns säkert fler här som vet. Annars får du försöka hitta nåt som inte innehåller kolhydrater.

Jag dricker en del lightläsk, men å andra sidan så vet jag ju att jag klarar lightläsk utan att trigga igång kroppen! För nån som är sockerberoende skulle jag inte rekommendera det. Man får prova sig fram. Bubbelvatten med citron är det ju många som dricker tex.
    Kokosmjölk är gott i smoothies. Några kolhydrater i, men bättre fettprocent än yoghurt. Och inget kasein, om man är känslig för det.
  • Denebola
    stolla skrev 2011-03-08 13:38:33 följande:

Hello!

Det flyter på bra för mig med maten. Dock tycker jag att det är svårt att vänta med att äta tills jag är hungrig. Det är ju massa annat som ska hinnas, ungar som ska äta, ungar som ska skjutsas hit och dit, bebisen som ska sova. Jag föredrar att äta nåt hemma innan jag far nånstans för att jag inte ska frestas att stoppa i mig nåt skit. Idag innan jag for hemmifrån vid 11 så åt jag upp blomkålsmoset från igår och jag är fortfarande mätt.

Det verkar vara många här i tråden som bakar allt möjligt, både "fika" och bröd. För min del känns det bara omständigt och lite onödigt eftersom det är bara jag som ska ha det. Det finns ju så mycket annat gott jag får äta så jag känner inget som helst behov av, eller saknar bröd. Jag tycker det är enkelt att utesluta kolhydrater och lägga till extra fett.  Men kanske blir det annorlunda när man kört med lchf länge?

Jag bor ensam så hade jag tänkt så hade jag aldrig fått något att äta Skämt å sido, jag tycker att det är kul att prova nya saker. Lite grann även med "baktanken" att hitta saker som även carbsätare kan gilla, om jag skulle bjuda någon gång.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-08 14:07:17 följande:
    Kanske det blir nån liknande reaktion som vissa får på sötningsmedel? Kroppen tror att det är nåt sött på g, och så sätter den igång insulinet som leder till katastroflågt blodsocker och hunger..?? För nån blodsockertopp lär jag väl knappast ha fått av bröd som motsvarar typ 4 gram kolhydrater iaf... Men för lågt blodsocker känns det absolut som jag har!
    Du kanske inte har fått blodsockertopp, däremot ökad insulinproduktion, som sänker blodsockret trots att det inte behövdes?
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-08 14:12:08 följande:
    Ja precis, det var så jag menade....
    Undrar varför bara, vad det är som sätter igång det... 
    Haha, ja det var ju det du skrev Läste lite fel minsann.
  • Denebola
    tiiitti skrev 2011-03-08 14:49:08 följande:
    Ja så kör jag med.
    När man är här inne och läser och ser hur alla räknar och minimerar blir jag tveksam till mitt sätt.
    När någon har beskrevit en måltid reagerar folk att de är vääldigt mycket kolhydrater, samtidigt som jag har tyckt de ser väldigt bra ut. får väll helt enkelt ge de ett par veckor och se hur mitt funkar.
    Jag tror det är viktigt att tänka på att alla har olika referensnivåer. En del ligger själva väldigt strikt och kan då "förfasa sig" över hur "högt" andra ligger, men det är ju helt individuellt hur man vill och klarar att ligga, så du måste alltid utgå från dig själv och inte lyssna så jättemycket på andra (om du inte vill ha tips och råd förstås).
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**