• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tezzan1981 skrev 2011-08-25 16:03:22 följande:
    jag är iaf ständigt i ketos "enligt stickorna", så visst läcker det ketoner.
    men som sagt, ketos är man i även om man äter typ 50-100 gr.

Jag har dessa hemma endast pga att jag fick dem utskriva för flera år sedan (har diabetes)
    Okej! :)
  • Loreena

Dissan
    SB12 är bra att ha hemma och gurgla med om man känner att det behövs, tandtråd är också bra. Fastnar det köttrester mellan tänderna som ligger och ruttnar så luktar man apa i mun! Jag kan varmt rekommendera att använda eltandborste. Det är toppen! I början kan man läcka ketonkroppar via andedräkten, men det brukar stabilisera sig efter ett tag så att man inte längre luktar. Det fungerar helt enkelt så att de ketonkroppar som inte förbränns direkt, kommer ut genom utandningsluft och urin, såur viktminskningssynpunkt så är det ju något positivt... det är kalorier som du bokstavligen andas ut!
    I övrigt så tycker jag att mina tänder känns fräschare med LCHF. Man slipper sockerhinnan som blir på tänderna annars och bröd som fastnar på tuggytan.

• Loreena

Hur ska jag göra för att balansera min vikt? Min normalvikt har alltid varit ca 57 kg. När jag började med LCHF vägde jag 62.5 och ville ner till ca 58. Nu börjar jag närma mig 56 och det verkar fortsätta att ticka neråt. Jag försöker äta mer och unnar mig lite mer frukt, men jag vägrar börja äta bröd och potatis igen nu när jag äntligen mår så himla bra. Jag är lite rädd för att öka på kolisarna för jag vill inte få akne och magont igen.

• Loreena

Jag äter ungefär såhär:

Frukost: Omelett gjord på 2 ägg, 1/4 pkt bacon, 1/2 tomat, 4 skivor ost, en skvätt vispgrädde, lite purjolök

Mellis: Kaffe med vispgrädde

Lunch: LCHFköttfärssås, kyckling med fet sås.. lax el dylikt.

Mellis: Ca 1 dl vispgrädde + hallon eller LCHFäppelkaka.. Kaffe med vispgrädde

Middag: Samma som lunchen

Kväll: Några skivor ost, en mörk chokladbit, ett ägg eller två om jag är mer hungrig, en frukt om jag är sugen

Jag dricker mineralvatten, te och kaffe.

Jag brukar landa på ca 50 kolhydrater/dag och omkring 1900 kcal. Jag går med hunden och vagnen men tränar inget annat. Jag delammar fortfarande, men planerar att sluta snart.

• Loreena

Jucea
    Varför betalar du för att industrin ska blanda ut din creme fraiche och grädde med vatten, när du kan göra det själv istället? Använd tex. 1 dl fullfet creme fraiche i maten istället för 2 dl, späd med 1 dl vatten och red med en äggula eller någon annan lchfvänlig redning. Då får du ett magrare resultat, utan att betala extra för det.

Om du ska göra kall sås kan du ju använda kesella eller turkisk yoghurt istället för creme fraiche.

• Loreena

Alla är vi olika och tål olika mycket kolhydrater. En del behöver hålla sig under 20 kolhydrater/dag, andra klarar att äta lite mer. Jag klarar utan problem uppåt 50/dag. Man får prova sig fram för att hitta sin egen optimala nivå! Vad jag däremot inte klarar är att tex. äta turkisk yoghurt till frukost. Här är det ägg som gäller annars blir jag inte mätt utan får ett sug och svid i magen som håller i sig under dagen och påverkar övriga måltider negativt.

• Loreena

Alro
    Jag gör pannkakor såhär:

1 port

2 ägg
    1 tsk fiberhusk
    1/2 dl vispgrädde
    1/2 dl vatten
    mandelmjöl (vet inte exakt mängd, men ca 1/2 dl)

Jag steker dem i mycket smör, gör små pannkakor - 1/2 dl smet/pannkaka får flyta ut i mitten av stekpannan. Vänder när det är helt torra ovanpå. Steker på medelvärme på spisen eftersom att smöret lätt bränns annars. Serverar med mycket vispgrädde och hallon! Tycker de är toppen som substitut! Hade jag hittat mitt plättjärn i förrådet hade de varit perfekta som plättar.

• Loreena

Alrro
    Annars kan du prova att göra pannkakor på vanligt vis, men byta ut en del av vetemjölet mot fler ägg. Om du vill göra e nyttigare variant av pannkakor till barnen. Eller prova att göra äggplättar.

• Loreena

älvan83
    Promenader eller cykling tycker jag är bra träning! Det kräver ingen förberedelse och så får man ro i tanken samtidigt. Men inledningsvis kan det vara bra att inte träna för mycket, innan kroppen ställt om sig till fettförbränning så kan du känna dig svag i musklerna. Det går över efter några veckor. Så till en början räcker det med lugna promenader.

Popcorn är gjort av majs, alltså inte ok. Ost, oliver, skinkrullar, lite nötter är bättre som snacks. Gurkstavar med dip är också bra. :)

• Loreena
    älvan83 skrev 2011-08-28 09:38:51 följande:

Promenader och cykling blir de då man har barn och en hund.

Ska prova parmesanchipsen verkar jättegoda!
    Åh typiskt me att man inte får äta majs. Älskar majs i alla former
    Idag ska vi äta på kinaresturang ska ta en perkingsoppa älskar asiatisk mat men är lite osäker på vad man annars ska äta. Finns ju inget innehållsförteckning på menynTungan ute ok ris och nudlar är nono..

Jag tycker att asiatisk mat är svår att bli mätt på, när man bara kan äta grytorna. Du får se till att äta mycket och kanske planera in ett fetare mellanmål senare. Asiatisk mat innehåller ofta mycket glutamat, som är aptitstimulerande, så om du märker av hunger efteråt, så kan det bero på det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**