**Den stora feta LCHF-tråden**
Sponsrat eller inte, jag är glad på lchf då hyn är bättre (rosacean) magen mår bra och jag är mer glad. Sen får jag bara leva till 80+ besvärsfri istället för till 90+ med besvär så vet jag vad jag väljer. Var är faran i hemmagjorda såser, ekologiska och kravodlade grönsaker och protein. Ingen har kunnat säga att det är fel med frästa grönsaker till maten istället för pasta och potatis.
Kött från gräsbetande djur tex, är bra för miljön och ger dessutom kött med bättre fettsammansätning (mer omega 3), detsamma gäller ägg från höns som får gå ute och picka. :) Att det skulle vara sämre för miljön att äta fullfeta mejeriprodukter, det köper jag inte!! Däremot så blir den bästa mjölken av kor som går ute och betar - så det gamla sättet med fäbodar, lösdrift och kossor som går ute och betar i skogarna vore helt klart bäst ur närings och miljösynpunkt!
Viltfångad fisk är bättre än odlad fisk... odlad lax kostar 4 gånger så mycket fisk som det producerar i form av viltfångad fick som mals ner ill fiskmjöl och ges som foder. (Idioti!) Fettsammansättningen blir dessutom sämre på den "odlade" fisken.
Sedan måste man ju även se till transporterna... för nog måste det vara bättre att äta närproducerade ägg, mjölk och kött än att äta ris odlat i Kina eller att trycka i sig frukt från Sydafrika?
Hur som helst... debatten behöver nyanseras. Så vitt jag vet så förespråkar LCHF närproducerad och ekologisk mat. Man får det man betalar för. Köttdjur som mår bra ger bättre kött, mer näring och mindre miljöpåverkan... Så om man vill förbättra sitt samvete kan man köpa tex. gräskött.
Jag tycker inte att jag äter mer kött med lchf, det är ju inte så att jag byter ut pastan mot kött, men jag äter mer ägg och grädde än förut. :)