• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ops! Glömde visst ost! :)

• Loreena

Jema
    Du kan laga LCHF-mat som passar alla. Det enda som skiljer är tillbehören. Du äter ovanjordgrönsaker till istället för ris, pasta och potatis. Övriga familjen kommer antagligen inte att klaga för att det blir mer creme fraiche, grädde och smör i matlagningen. Det är heller inte dåligt att äta mer naturliga fetter även om man inte äter LCHF. Antagligen så kommer ni märka att maken och barnen håller sig mätta längre och småäter mindre. Sedan jag började med LCHF har jag gått ner 6 kg och sambon som äter som vanligt - fast han äter min mat, har gått ner tre kg. Så var med andra ord inte rädd för att använda naturliga fetter i matlagningen. När du väl kommit in i det, så kommer du inte tycka att det tar längre tid. Det tar tex. inte längre tid att göra köttfärssås med creme fraiche i än vad det tar att laga utan...:) Du kommer även att märka att maten smakar godare när du lagar mat med creme fraiche och grädde... det är faktiskt svårt att misslyckas eftersom att fett är smakbärande. :)

• Loreena

Idag ska vi åka upp till Dalarna i ett par veckor, hyra en stuga och hälsa på släkten. Håll tummarna för att jag klarar att sköta mig! Det blir ju en hel del bilåkande och en hel del fika.. men jag ska se till att vara förberedd med min Frozzypack med hallon och grädde. :)
    Jag har redan gått ner mina kilon så om jag fuskar så "gör det inget". Men det gör nåt ändå för jag mår apdåligt om jag äter kolhydrater har jag märkt! Jag blir trött, i det närmaste deprimerad, får ont i magen och/eller migrän.

• Loreena

"Hemma" igen efter två underbara veckor i Dalarna. Usch, jag gillar verkligen inte Göteborg. Tur att vi kan flytta hem igen snart! :) Det gick hyfsat bra att hålla sig till LCHF trots att jag var gäst hos svärföräldrarna halva tiden. En hel del grädde i kaffet blev det för att jag skulle stå mig på den begränsade mängd LCHFvänlig mat som fanns. Men nu är jag som sagt hemma igen i mitt eget kök och kan gotta mig med goda köttfärsgratänger, såser etc igen. :)

Har ni varit ute i skogen något? Det finns massor av trattkantareller nu! :D Jag har laddat frysen så nu kan jag mumsa gräddstuvad svamp i höst. :)

Min mormor fyller 70 imorgon och hon fick en tidigt födelsedagspresent. En LCHFkokbok blev det som togs emot med betydligt större entusiasm än jag  väntat mig! :D Hon talade sig varm om smörstekta omeletter och att äntligen få äta den feta randen på julskinkan igen (urk) :D

Hon som tidigare på läkares inrådan levt på lättprodukter och snabba kolhydrater och därmed har fått en hel del övervikt och välfärdssjukdomar att kämpa med.

• Loreena
    Sigrid skrev 2011-09-20 11:17:05 följande:

Idag ska vi ha möte med ingående lunch. Jag har sagt till att jag vill ha en stor sallad istället för potatisen så jag hoppas att jag får det. Har laddat upp med lite ost, nötter och en LCHF-macka ifall lunchen blir knaper. Svårt det här när man inte bestämmer maten själv.

När ni blir bortbjudna till vänner, ber ni om specialkost då? Vi har varit bortbjudna en gång sedan vi startade och sa till då, vilket de inte tyckte var konstigt alls (skönt), men jag kan tänka mig att alla inte är så mottagliga för att gästerna vill ha speciell mat.

Jag brukar fråga vad de tänker laga, och säga att de inte behöver koka någon potatis till mig.. jag äter lite extra sallad och sås istället. Det kluriga kan vara det där med desserter. Det kan man behöva ta med själv om man inte ska sitta där med en slät kopp kaffe.
  • Loreena
    Sigrid skrev 2011-09-20 19:44:40 följande:

Ni som tror på LCHF som livsstil vad ger ni era barn till mellis?

Vår son äter samma mat som oss hemma, men i skolan är det ju det som serveras. Men han behöver oftare mellis än oss vuxna... vad tycker ni att jag kan ge honom. Vill inte ge för mycket frukt. Han får ofta en LCHF-macka men det skulle ju vara kul att kunna variera sig lite. Så ge mig tips på bra mellis (även för oss vuxna ).

Jag brukar variera sonens mellis så gott det går. Han gillar frukt så det får han ju förstås, även om jag försöker att ge andra saker också. Ibland får han en babyomelett gjord på ett ägg och en skvätt vispgrädde, ibland får han mjukt kokta grönsaker, några leverpastejsbitar... ibland blir det ostrullar med smör i... ibland en knäckemacka... ibland turkisk yoghurt med bär. Jag försöker i första hand se till så att han inte äter fettsnålt och att de kolhydrater han får i sig i huvudsak är långsamma. :) Han är bara 1 år så det viktigaste tycker jag är att han får i sig tillräckligt med näring, är nyfiken på mat, tycker om att äta och vill smaka nya saker.
  • Loreena

När sonen börjar i förskolan så tänkte jag i första hand basera hans frukost på ägg. Eftersom att han ändå kommer att få i sig en massa kolhydrater på förskolan, så kan jag ju ge en bra frukost hemma först! Och till kvällen så tycker jag att det är viktigare att han äter riktig middag med oss, än att han äter gröt eller smörgås.

• Loreena

Ikväll blir det någon slags gratäng med tomatskivor i botten, toppat med bacon och lök och så en jäkla massa ost på. Jag hoppas att det ska bli pizzaliknande fast utan botten... Vi får se hur det blir :)

• Loreena
    loglady skrev 2011-09-24 08:55:33 följande:
    Vad tror ni om detta upplägg:

Frukost: 2 Finncrisp med smör, ost skinka och grönsaker. Kaffe med mjölk.
    Lunch: Turkisk yoghurt med bär/nötter/mandel/kokos.
    Mellis: Ostrullar med bregott.
    Middag: Kött av något slag med sås + varma eller kalla grönsaker.

Verkar det bra att äta såhär eller är det för mycket/lite? Har runt 20 kg övervikt men realistiskt vill jag gå ner 10 i alla fall.
    Mitt förslag på förändringar :)

Frukost: Omelett stekt i smör, med bacon, grädde, ost och grönsaker i - Mums! Och du står dig på det lääänge
    Mellis: Kaffe med vispgrädde
    Lunch: Kött/Fisk/Fågel + sås och grönsaker
    Middag: Kött/Fisk/Fågel + sås och grönsaker
    Kväll: Någon bit ost kanske, lite oliver, något annat gott

Se Finncrisp och nötter som nödproviant. Basera dagen på riktig mat!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**