• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lottalök skrev 2012-02-08 10:45:19 följande:
    Älskar den här tråden. Följer den dagligen för att höra eran kunskap på tips och ideer. Är dålig på att själv göra inlägg. Jag äter LCHF gjort det i 1 1/2 v nu. inte märkt så stor skillnad än. Har fortfarande ett stort sug efter socker som jag hoppas släpper snart. Har inte någon abstinens längre vilket jag hade första v. Men som sagt suget finns kvar och det irriterar mig väldigt. Kommer det försvinna?
    Suget försvinner normalt sett om man håller sig lågt i kolhyderater. Ju lägre du ligger, desto mindre sug brukar ekvationen vara. Har du koll på vad du äter och hur mycket?

Men vi alla fungerar också olika. För vissa tar det längre tid att bli av med suget och för andra försvinner det direkt.
  • Maruid
    Hjärtegryn skrev 2012-02-08 10:18:04 följande:
    Igår hittade jag en Atkins bar som hade 2,8 gram kh per servering som det så fint stod med stora bokstäver på framsidan. Gissa om jag blev glad och smällde i mig en direkt. För att sedan inse att det var 14 gram i den!!! SÅ otroligt irriterad!! Hur kan man få skriva så!!

Men jag gick ner 2 hg igår iaf :D

Vad köper ni alla sånna här grejor som pofiber och mandelmjöl etc? :S
    Med Atkins så pratar man ofta om net carbs och net count.
    På deras märken står det inte 2,8 carbs utan 2,8 net carbs.
     Läs mer här om vad det betyder;

lowcarbdiets.about.com/od/products/a/netcarbs.htm
  • Maruid
    tvillingarna svensson skrev 2012-02-08 10:58:02 följande:
    Ställer åxå frågan ang kokosfett. Hittar bara det kokosfett i kyldisken som man har typ till ischoklad? Men det är väl inte det rätta? Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut det här =) Någon skrev om mandelmjöl & jag har beställt från lchf butiken på nätet =)
    I vissa affärer säljs Kung Markattas kokosfett och även Rene Voltaires kokosfett.
    Den senare är i alla fall väldigt mycket dyrare än produkter på nätet.

Dock finns det många hälsokostbutiker som för kokosfett från Cocosa, Biofood etc.

Annars kan man köpa på nätet, vilket jag själv gör. Både lchfbutiken och bodystore har bra kokosfett till okej pris.
  • Maruid
    Lottalök skrev 2012-02-08 11:07:20 följande:
    Jag försöker hålla strikt och tror jag gör rätt iaf. det jag dock märkte igår när jag kom hem från jobbet så va jag inte alls så panik hungrig som jag tidigare varit. Då har jag knappt orkat vänta på middagen utan ätit nåt samtidigt som jag lagat. Igår va jag fortfarande mätt och nöjd efter lunchen så middagsportionen vart inte så stor heller. Efter middagen brukar jag ta en kopp kaffe och har grädde i vilket gör att suget på kvällen ändå försvunnit. Tänkte jag skulle köpa coccosfett bara jag hittar rätt sort. Läste här högre upp att det mättar bra att ha i kaffe och te. Bara att slippa suget och hungern efter jobbet och på kvällen känns helt toppen. Det går bra när jag jobbar och har fasta rutiner, men suget ökar om jag e ledig och är hemma. Det är som att man helatiden vill ha nåt att tugga på då.
    Är det sug eller lite tristess?

För för min del märker jag att jag kan gå runt och fundera på att stoppa något i munnen om jag inte riktigt sysselsätter mig med något. Men i mitt fall handlar det mer om tristess. Är jag sysselsatt tänker jag inte ens på något ätbart och har jag ätit en bra frukost kan det gå många timmar innan hungern gör sig påmind igen.

Men var annars försiktig med mjölkprodukter, bär och nötter etc (om du ens äter sådant) och se till att få in tillräckligt med fett. Och ge det lite tid så ger det förhoppningsvis med sig.
  • Maruid
    fyrbarnsmamman skrev 2012-02-08 12:30:43 följande:

Nybörjare!!! Jag bakade en LCHF-kaka, med mandelmjöl, cocosflingor, smör och ägg. Gräddade detta i ugnen. Dekorerade tårta med vispgrädde och bär.

Min fråga: Är detta nyttigt??? Kan jag äta detta som em fika, varje dag???

Fråga två: Spelar det någon roll hur stora portioner man tar, så länge det är kolhydratfritt??

Jag vill nämligen gå ner i vikt. Väger 65-66 kg, hade varit drömmen om man kunde gå ner till 60-62kg. Tips?!

Ska du äta lchf och gå ner i vikt så är principen att äta mat. Inte kakor, godis eller liknande.

Det du ska göra är att äta mat, två eller tre gånger om dagen och alternativt något mellanmål om det behövs på grund av hunger. Att äta så kallat tillåten kaka varje dag fungerar inte för någon och är väl inte heller eftersträvansvärt.

Ät kaka eller dessert när du är bortbjuden eller har gäster. Se till att låta det var just något extra. Och helt ärligt, behöver du em fika eller kaka eller handlar det om att ditt sug inte är under kontroll? Om det handlar om att du är sugen varje dag ska du absolut INTE äta denna typen av saker för att suget då stimuleras och sannolikt stannar eller till och med blir värre.

Är man nybörjare gör man sig själv en tjänst om man låter blir allt vad godsaker heter under minst två veckor och gärna längre för då bryter man också av suget på ett effektivt sätt. Det är i alla fall så jag personligen upplevt det.
  • Maruid
    Frajda 80 skrev 2012-02-08 12:55:49 följande:
    Jo det har vi med men det var dyrt ca 50-60 kr.
    Mandelmjöl kostar ungefär så mycket för runt ett halvt kilo oavsett var du köper det tror jag.
    På lchf butiken kostar 400 gram 74 kronor.

Du kan köpa mandel och mala själv med mandelkvarn. Dock ska du kolla kolhyderatinnehållet som på mandel kan skilja sig väldigt beroende på sort, odlingsplats och säsong. Mandelmjölet från exempelvis lchfbutiken innehåller 4 kolhyderater per 100 gram.
  • Maruid
    Tillde skrev 2012-02-09 08:00:11 följande:
    Ett tips till alla kaffe med mjölkgalningar! Drog i mig säkert två dl grädde/dag i kaffet, sååå onödigt men jag självdör om jag inte får mitt älskade kaffe med mjölk/grädde! Fick tips om sojamjölk, var lite skeptisk men gjorde ett försök och hittade "Alpro soya osötad" på Coop med 0,2kh/100gr och det var GOTT!! I'm in heaven! Känns sååå bra att kunna "unna sig" kaffe utan att dra i sig onödiga kh!!
    Men hur är det med soja egentligen? Vad jag hört så är det många av kostrådgivarna som helt avråder från soja. Eller det gäller inte sojamjölk?
  • Maruid
    The Kittycats skrev 2012-02-09 10:40:40 följande:
    Jag har hört samma sak som du, jag försöker undvika sojaprodukter och sojalecitin så gott det går.  Har inte hört om något undantag för sojamjölk.
    Vad jag har läst (kommer inte håg var nu) så är det mer ok att äta sojabönor, då det är en mer "ren" produkt som inte har blivit processad. Men jag vet inte om det är  sant, för jag har som sagt bara läst det en gång, och jag minns inte var... Obestämd

Anna Hallén skriver: Väljer du sojaprodukter? Ja, då får du acceptera att du äter bensin, för mycket omega 6, lekitner och fytoösterogen.

www.perfekthalsa.se/2011/06/

Länken ser konstig ut för mig, men annars går det ju att kopiera den och klistra in istället.
    Länken fungerade för mig i alla fall och då var jag alltså inte helt ute och cyklade.

Men det är precis detta jag menar med ätandet. I jakten på att ta bort kolhyderater är det ingen hälsovinst att äta saker som kanske till och med är skadliga för oss. För frågan är vilka effekter det ger längre fram.
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-02-09 11:04:15 följande:
    Börjar bli hungrig. Jaha, då är det bara att göra som Katrin skriver, dvs sysselsätta sig och tänka på annat. Dags för lunch om en halvtimme ungefär.
    Hmmm, borde inte din hunger styra när du äter istället för klockan?

Och Katrin i all ära en som hon själv uttryckte det i programmet Debatt på tv "Jag är ingen kostrådgivare".
    Jag menar man kan ju läsa hennes bok som inspiration och förströelse men den är ju knappast en LCHFbibel.
  • Maruid
    copycat35 skrev 2012-02-09 15:35:04 följande:
    Tips på lchf frukostar emottages tacksamt. Kan tyvärr inte äta ägg just nu då jag blir äcklad av bara tanken, har förätit mig på det
    Fröknäcke med något gott pålägg kör jag oftast på. Och ofta dricker jag en ägglatte till det för att stå mig bra.

www.alltforforaldrar.se/56kilo/knackebrod-froknacke-2/

Annars är det pannkakor på fiberhusk som jag älskar.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**