• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hon den där skrev 2012-04-03 14:39:09 följande:
    vad tycker ni om den ändringen?
    Inledningsvis är man mer hungrig så då är det okej. Men försök att äta när du faktiskt är hungrig. Då tror jag att du ganska snabbt kommer skära ner på maten och skippa kvällsmålet helt.
  • Maruid
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:46:56 följande:
    Hur mycket kan man hoppas på att gå ner om jag äter så här (med nån liten måltidsändring då och då fast med LCHF tänk såklart) på 1-2 veckor allså hur mycket kan man hoppas på att gå ner första tiden?
    Det där är oerhört personligt och beroende på ålder, ursprungsvikt, gener, vätska i kroppen, hormoner, muskelmassa... Ja, jag kan fortsätta en lång stund.

Ät lchf för att du tror på det, för att det på sikt kommer att hjälpa dig att nå dina mål och för att du kommer må så mycket bättre.

Men väg och mät dig med måttband också då och då. Sedan kanske du är en person som kommer ha svårt med viktnegång eller en person som rasar 10 kilo på en månad. Det kan man sällan veta innan.

Man brukar dock säga att den som äter en lchf kost går ner mellan 0,5 till 1 kilo i veckan, inledningsvis lite mer eftersom man ofta bär en hel del vätska i kroppen.
  • Maruid
    skrotis78 skrev 2012-04-03 22:11:53 följande:
    Hej! Jag äter inte enligt lchf men fick härom dagen smaka supergoda fröknäcke, typ kex eller tunnt hårt bröd.
    Jag undrar om någon av er har recept på detta och kan dela med er?
    Jag uppfattade inte riktigt alla ingredirnser, men dessa kommer jag ihåg; linfrön, solrosfrön, sesamfrön, pumpakärnor, fiberhusk och flingsalt.
    Jag undrar alltså vad resten av ingredienserna är, mått och instruktion hur man gör.

Tusen tack på förhand!
    Skummade tråden och såg inte om du fått recepetet av någon annan.

Detta kör jag i alla fall:
    www.alltforforaldrar.se/56kilo/knackebrod-froknacke-2/
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-04-04 06:08:26 följande:
    700 g ner sedan i går! Jonas periodiska fasta verkar ju funka lika bra som 24-timmarsfasta! Får se om jag klarar 1 kg tills i morgon då, som jag gjort de andra veckorna
    Goda nyheter! Då tror jag att jag ska köra på två dagar fasta i veckan fortsättningsvis så snart jag är frisk.

Jag har måååånga fler kilon än de fem sista att bli av med men om fastan kan hjälpa till så varför inte.
  • Maruid
    Tonysflicka skrev 2012-04-06 11:19:26 följande:
    Hej alla... Jag har nyligen börjat med denna kosten.. Det var min sambo som drog igång detta pga mitt sockerbehov.. Har jättesvårt att låt bli om man ex är i butiken att köpa en vaniljmunk eller en cola light ahh detta är skitjobbigt..

Tips nån? Vad gör ni åt det om ni är i butiken och bara vill ha nåt,

Jag skulle egentligen vilja unna mig en flaska 50 cl cola light varje kväll sen kämpa igenom dagarna....

Nej jag behöver verkligen hjälp så tar gärna emot tips och vänner i samma sits som mig

Gärna nån som bo i närheten också så man kan träffas och peppa varandra.

mvh MALIN
    Ofta ger sig suget med tiden och det blir lättare att hantera. Förr kunde jag i princip inte gå in i en affär utan att köpa sockerbomber. Och att äta en fanns liksom inte på min karta, allt och åter allt var min melodi. Att ha godsaker hemma gick inte, då tog dem slut.

Men sedan jag började med lchf har jag suget mer under kontroll genom att se till att vara mätt och belåten. Äter jag mig mätt på bra mat och rikligt med fett försvinner helt enkelt nästan allt sug. Tidigare kunde jag äta en hel tallrik pasta och sedan gå till chips, läsk och godis framför TV men nu är det inte ens att tänka på att äta något efter middagen, kroppen vill helt enkelt inte.

Sedan tillåter jag mig IBLAND en coca cola zero, lite mörk choklad, lite nötter eller liknande. Dock försöker jag hålla det på ett minimum eftersom viktnedgången kan bli lidande om jag är för generös mot mig själv. Kan tillägga att jag avhöll mig från i princip allting som smakade ens lite sött under den första månaden med lchf för att vänja mig av med smaken.

Och om du är ärligt mot dig själv så är det ju något ohälsosamt i inställningen att du ska behöva genomlida dagarna för att få dricka en halvliter cola varje kväll. Det låter ju onekligen som ett missbruk som du borde göra allt för att bryta. Men bered dig på att det kan ta ett tag suget lägger sig så håll ut och kämpa på!
  • Maruid
    Lottalök skrev 2012-04-15 11:18:27 följande:
    Nån som vet om man kan ha med sig äggmjölk. Jag dricker alltid ägglatte när ajg är ledig men skulle vilja kunna hälla äggmjölk i kaffet på jobbet.
    Jag har ställt samma fråga för länge sedan och fick veta att det går men har ännu inte fått läge att testa. Måste säga att jag undrar om det skulle bli typ äggröra av det hela om det får stå. Testar du så berätta gärna hur det gick.
  • Maruid
    Silee skrev 2012-04-17 09:25:38 följande:
    spännadne, det ska jag testa idag!

förresten, är kikärtor och rödabönor lchf?
    och hur är det med vanlig mjölk?

tacksam för svar :)   

Vissa äter faktiskt små mängder kidneybönor eller sojabönor som har ganska lågt kolhyderatinnehåll. Jag vet att exempelvis Anna Hallén ibland använder sig av kidneybönor.
    Men ska man gå ner i vikt så är det kanske inte det första man ska ta till.
  • Maruid
    EEE skrev 2012-04-18 14:58:32 följande:
    Förlåt för tjatet om crosstrainern men nu har vi konstaterat att motståndet är för tungt. Lägsta nivån borde ju fungera som uppvärmning men inte ens mannen min som spelar fotboll fixade 5 minuter i streck sen tog han paus. Vi ska plocka isär den och se om vi kan fixa till det!

Jag mår bra av periodiska fastan som jag kör 16/8. Det är ungefär så jag alltid ätit så det har inte varit något extremt omläggning för mig. Jag erkänner dock att det blir lite tuffare de dagar som idag tex när barnen vaknar kl 05:15 och första målet mat ska intas vid 12:00. Jag dricker kaffe fram tills det är dags, så som jag alltid gjort.

Blir lite osäker nu, vad är okej att ha i kaffet/téet under fastan? 
    Ja, i princip så ska du inte inta kalorier under fastan om jag fattat det rätt så därmed går både kokosfett, grädde och mjölk bort.
  • Maruid
    Glass skrev 2012-04-18 15:22:40 följande:
    åh tack, ska kolla. Kollade lite snabbt nu och läste kokosmjöl. 
    Kan man göra det själv av riven kokos?  
    Nej det är inte samma sak. Kokosmjöl är inte gjort på finriven kokos utan på en produkt man får då man utvinner kokosmjölk. Det går inte att ersätta med annan kokos.
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2012-04-18 16:52:38 följande:
    Jag undrar om ni som ätit LCHF ett tag nu fortfarande får sötsug när ni ska ha mensen?

Är de vanligt eller ska detta försvinna iom LCHF? 
    Jag får lite extra sug vid mens och ägglossning ja. Insåg det efter ett par månader då jag ofta hade mina dagar då jag åt lite extra av tillåtna godsaker just runt dessa dagar.

Dock är mitt sug inte ens tillstymmelsen till vad det är om jag inte käkar lchf.
  • Maruid

Stjierna - Jag är nog lite kär i din blogg ; )

• Maruid
    HokusPokus skrev 2012-04-29 09:31:21 följande:
    Fast vad som är att fuska ibland och inte måste ju vara upp till var och en! Om jag väljer att äta nåt som inte är helt ok enligt lchf så är det upp till mig och inte nån annan. Jag har aldrig haft nåt direkt sötsug så när jag "fuskar" har jag liksom inget gigantisk sötbegärmonster som vaknar till liv utan jag kan lätt äta lite godis idag utan att bli extra sugen imorgon. Det finns faktiskt ganska många som äter lchf utan att ha varit sockerberoende och även ganska många som inte vill förbjuda allt otillåtet resten av sina liv (eller ens under viktnedgången) Kan inte alla bara sluta med pekpinnarna i den här tråden och låta var och en göra sina egna val. Jag menar såklart inte att man inte får påpeka när folk äter/dricker nåt galet, ibland är det ju omedvetet man gör fel och därför behöver råd men allt det tjat om hur dumt det är att fuska blir lite tröttsamt. Allas kroppar fungerar inte lika och alla har inte samma mål....
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**