• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2012-02-17 08:13:48 följande:
    Men vaffan?!

Jag fortsätter upp i vikt juh! Har inte ändrat maten någonting, utan äter som jag har ätit det senaste året....
    Jag började med femal balans för 3 mån sedan och funderar på om det kan vara det som ställer till det? Men jag vet fler som äter och som inte har samma problem.... 
    Räkna på vad du egentligen äter ett par dagar. Det hade jag gjort.

Kanske har du nått en platå där kroppen egentligen går runt på mindre än du tar in. Kanske dags att strypa intaget en aning eller är du redan väldigt återhållsam?
  • Maruid
    Flisis skrev 2012-02-18 09:53:20 följande:
    Mådde bra till 5e dagen sen mådde jag så otroligt illa. Nästan så mycke som vid magsjuka. Syndade på kvällen och gav mig på det dagen efter igen. Mådde lika illa och la sen ner..
    Äter ni nån korv? Äter bara en sorts korv som är från en närliggande chark. Närodlat kött och "hemma stoppade" korvar de är såå goda, vet de innehåller mer kött än vanliga korvar men har ingen innehålls deklaration. Vad tror ni,funkar de? El är det big no no till allt utom ölkorv?
    Jag äter korv ibland, i mitt fall oftast en köttrik korv gjord på nötkött typ kabanoss eller chorizo. Gott ibland men framförallt äter jag den typen av mat när jag vill ha varm mat samtidigt som det måste gå snabbt.
  • Maruid
    EEE skrev 2012-02-19 00:01:56 följande:
    Hej! Behöver lite råd! Har kört lchf i 4 veckor nu och tappade massor av vikt i början men nu står det bara still. Jag har haft ett gottesug de senaste dagarna och unnat mig lchf-gottis någon kväll då och då för att stilla suget. Jag känner att jag redan har tappat stinget och blir så trött på mig själv. Hade det inte varit för att jag ammar så hade jag också velat testa den här strikta varianten. Jag antar att jag har ett sug för att jag får i mig för lite fett? Hur tusan ska jag tillföra mer fett på ett bra vis i maten?
    Själv dricker jag ägglatte (äggula, kokosfett, vatten, kaffe och grädde) som en bra fettkälla.
    Ser till att steka allting i rejält med smör.
    Kan klicka i en extra sked kokosfett exempelvis i stuvad vitkål eller blomkålsmos.
    Äter feta ostar eller avokado, lite nötter etc.
    Äter gärna kryddsmör till kött eller kyckling.
    Häller rejält med olja på min sallad.
    Smälter en sked kokosfett och blandar ner i yoghurt eller kesella.

Det finns hur många sätt som helst men fundera på vilket fett du egentligen gillar först.
    Själv äter jag mer än gärna fet fisk och ganska feta köttsorter som en lammkotlett. Det är bra källor till helt naturligt fett.
  • Maruid
    Juliec skrev 2012-02-19 02:08:16 följande:
    Jag har en väldigt viktig fråga här!
    Jag har ju börjar med LCHF nu, men tvekar lite på om det är rätta dieten för mig? Den fungerar jätte bra, känner inget sötsuk, mätt mellan målen, ja jag e nöjd!

Men jag ser inte LCHF som en livs långvarig livstil för mig, utan jag har bara lagt på mig lite+ att jag vill bli smal. är alltså inte överviktig utan jag är " mullig" Vill tappa ca 10-15 kg. Men efter jag har gått ner dom kilona så vill jag börja äta mer vanligt igen, fast i måttliga mängder, t.ex fullkornspasta, mörkt bröd, men fortfarande äta godis, läsk osv ca 1 gång i veckan. 

Borde jag använda mig utav en annan diet om jag nu bara vill bli av med de här kilona ?.. 
    Om du är mullig nu med den livsstil du redan har så är sannolikheten att det inte kommer fungera att återgå till samma livsstil efter en period med lchf. Antingen måste du ju förändra ditt ätande eller din livsstil i övrigt, exempelvis din motion.

Att gå ner med lchf och samtidigt börja träna riktigt rejält kan ju göra att du håller kilona borta även efter lchf. Men att återgå till samma gamla mönster borde inte fungera. Det är ju din livsstil idag som fått dig att väga 10-15 kilo mer än vad du vill.

Kanske kan du inte heller se att lchf skulle fungera på livstid för att du helt enkelt inte testat tillräckligt länge än.
    Jag sa själv att jag skulle ge lchf "fram till jul". Men då julen kom hade jag kört lchf i 16 veckor och det fanns inte en tanke på att gå tillbaka för jag mådde helt enkelt så mycket bättre.

Hoppas du hittar det som fungerar för dig i alla fall!
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2012-02-19 14:29:23 följande:
    Hej de där med ägg går bra för mig men jag måste ta bort de där vita stropparna innan jag kan laga ngt med dem. 
    Är de någon mer som gör detta? 
    De tar bara lite längre tid att fixa en omelett eller ngt annat med ägg. 
    Ja, jag tar också alltid bort dem. Men att det skulle ta längre tid vet jag inte. 10 sekunder kanske ; )
  • Maruid
    EEE skrev 2012-02-19 22:07:56 följande:
    Tack för svar!

Ägglatte skulle jag aldrig fixa! Grädde i kaffet duger fint åt mig. Jag har kokosfett hemma så jag ska nog försöka blir mer flitig med det! Ska testa att lägga en klick i kaffet och i yoghurten också. 

Jag har varit vad man kallar semi-vegeterian och åt enbart kyckling/kalkon och viss vit fisk, har nu utökat med nötfärs men där går min gräns så tyvärr går jag miste om de naturliga fettkällorna från "riktigt kött".
    Även jag var OERHÖRT skeptisk till ägglatte. Men den variant jag gör på 30 gram kokosfett, 1 äggula, 1 espresso, 1,5 dl kokt vatten, 1 msk grädde och lite vaniljpulver är fantastisk. Och jag kan säga att jag har jättesvårt för att äta ägg i nästan alla former och hatar äggsmak. Men detta funkar till min förundran och påminner väldigt mycket om en latte. Att testa det var nog det bästa jag gjort ; )

Men om du har problem med fettkällorna så satsa i alla fall på dem du klarar av och välj bort de andra. Men gillar du nötfärs kan du exempelvis veva ner en extra sked kokosfett eller smör där i. Eller i en kycklinggryta för den delen. Testa dig fram ; )
  • Maruid
    mimsan01 skrev 2012-02-20 08:19:41 följande:
    Ja så långt är jag med!
    Men undrade väl lite mer vad som fanns beprövat i tråden. Vill helst ha nåt som inte smakar.
    Jag har köpt Cocosa (både med och utan smak) och även det kokosfett dem har på lchfbutiken. Ser ingen skillnad mellan produkterna. Båda är ekologiska och den utan smak kan man nog inte ens märka någon skillnad på.
  • Maruid
    Noomi81 skrev 2012-02-20 12:09:05 följande:
    Finns det någon särskild anledning till att man inte tar med äggvitan? Frågar eftersom jag inte skulle använda den överblivna vitan till något, och jag hatar att slänga mat.
    Jag är väldigt skeptisk mot ägg som jag skrev så för mig funkar det helt enkelt inte att blanda med äggvita då det luktar väldigt mycket ägg.

Men jag håller med dig om att slänga inte är ett alternativ. Så normalt sett sparar jag vitan och så äter jag eller mannen den som omelett eller liknande. Man kan också frysa äggvitan och exempelvis göra maränger av det (om någon i familjen fortfarande äter den typen av saker).
  • Maruid
    EEE skrev 2012-02-20 13:46:01 följande:
    Vad är det för fel på kokosfettet från vanliga livsmedelsbutiken? Det silvriga paketet med blå text? 
    Det är härdat.
  • Maruid
    Juliec skrev 2012-02-20 23:28:44 följande:
    Är det någon som kan rekommendera någon dietist? Har ganska många frågor som jag behöver få besvarade.. 
    Jätte tacksam för hjälp :)  
    Det finns flera kostrådgivar, bland annat på denna sida:

www.kostradgivarna.se/

Där kan du komma i kontakt med människor som har utbildning och erfarenhet av lchf kost.
    Sedan är det nog också bra att läsa på exempelvis

kolhydrater.ifokus.se/

Där hittar du i spalten till vänster bland annat "13 artiklar jag som nybörjare..."
    Där kommer du nog få många svar på dina frågor.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**