**Den stora feta LCHF-tråden**
Maskinisten skrev 2012-02-23 22:51:54 följande:
Det kan direkt nämnas att jag faktiskt är ganska ny i LCHF världen, börjar dock bli imponerad.Tycker mig förstå i denna och diverse andra trådar att många tycks hålla den väldigt varierande kosten ägg & bacon, morgon middag kväll, veckans alla sju dagar. Är det något jag bara har fått för mig eller är det bara ett fåtal aktiva forum skribenter?
Själv tycker jag ännu att kosten blivit mer varierad än innan LCHF, kanske just för att man provar en del nya varianter och kombinationer, så ännu har varje måltid varigt ett kulinariskt äventyr.
Vidare tycks het vara en hysterisk förkärlek till fett, nästan sjuklig jakt på det samma. Utan att döma så undrar jag om det är den klokaste attack vinkeln?
Vist har även jag provat kokos fett i kaffet osv. Men tämligen omgående i dieten beslutat mig för att följa de faktiskt enkla råd som kostdoktorn ger (Väldigt förenklat : bort med pasta, potatis, ris, spannmål, mm. & uppgradera allt mejeri till "premium" varianten & stek i smör), det tycks faktiskt funka utmärkt då jag hittills och i skrivande stund faktiskt har snittat en viktminskning med nästan 0,4kg/dag.
Nu har vi säkert alla litet olika incitament att prova och/eller välja en LCHF livsstil, någon jagar kg, någon cm. osv. Själv har jag inget annat än att faktiskt bara komma ned i vikt nog att det skall bli lika behagligt att vara fysiskt aktiv som på den tiden jag var någorlunda vältränad, skiter egentligen fulständigt i vad vågen landar på. Så här just i början (har LCHF:at i ca 10 dagar) är det dock av litet intresse för att säkerställa att det går åt rätt håll.
Vid korrekturläsning så ser jag att frågeställningen kanske är luddig, men vet inte riktigt hur att klä det bättre i ord.
/G
Min stil är att hålla intaget av kolhyderater lågt till frukost och lunch. Frukost blir ofta en ägglatte och fröknäcke med pålägg eller pannkakor. Till lunch blir det omelett av något slag. Och sedan middag kan bli vad som. Det fungerar utmärkt för mig och jag har ingen hejdundrande viktnedgång men sakta men säkert trillar kilona av.
Ideer till god och varierad lchf kost finns på många ställen. Har du inte sett denna blogg så rekomenderar jag den varmt:
varldensbastamatblogg.blogg.se/