• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-03-11 21:17:13 följande:
    Jag mådde jätteilla i två dagar i veckan, (efter två veckor på LCHF) betyder det att jag inte kom in i ketos fören efter 2 veckor. Mådde jättebra innan nämligen. känner fortfarande av lite illamående ibland. Hur lång tid brukar de ta innan de försvinner. Har blivit jättetrött med. Hade kunnat sova hela dagarna. Ja det är min tanke med.
    Ska man undvika för mycket fett då när man går över till GI?
    ja antingen så kom du in i ketos orentligt efter 2 veckor. kanske du råkade fuska till det omedvetet, eller hade du mens eller äl som kan påverka? massor olika saker kan ju påverka ketosen. man brukar ju också må illa efter ett fusk. man blir bakis, precis som efter alkohol.
    oftast försvinner det efter nån vecka... 

ja, när man ökar kolhydraterna så måste man sänka fetthalten. men det är rätt lite. ökar du till 40 gram kolhydrater så sänker du till ca 65E% fett. GI brukar också förespråka lite mer protein, men det är ju inte nödvändigt. 
  • jeng

sista fasen av GI utgår i princip från SLV:s riktlinjer!! MASSA kolhydrater alltså, men man ska välja fullkorn istället osv... Så fas 3 skulle jag inte rekommendera till nån egentligen Men fas 1 och 2 är riktigt bra! och lite mer än fas 2 kan man ju öka också, men jag skulle inte rekommendera 60E% kolhydrater....

• jeng

Mini Angla,
    Jag rekommenderar de flesta nya att lägga sig på 20 gram per dag, om det inte finns nån speciell anledning till att man inte vill ner så lågt.

Mejeriprodukter är bäst om du håller dig till vispgrädde och helfet creme fraiche, och ca 2 dl per dag. Då har du plats med lite grönsaker av bra sort, och sen restkolhydraterna som finns i ägg, kött, ost osv. 

Jag tolkar det du skriver som att du inte har nån direkt övervikt att ta tag i? Då kan du ligga lite högre på kolhydraterna och lite lägre på fettet om du inte skulle gill att ligga strikt. Då få rman hälsofördelarna, men går kanske inte nödvändigtvis ner i vikt! Men eftersom du pratar om sockerberoende, så kan det ändå vara bra att detoxa på 20 gram, och sedan när du känner att du har bättre kontroll på sockerberoendet så kan du öka på till kanske 30 gram först, och sen 40 och eventuellt senare upp till 50 gram. När du är uppe på 50 gram så är man mer på en variant av GI, även om LCHF också kan sträcka sig så långt. Dom går lite in i varandra. Men det kan vara lättare att berätta för andra att man äter GI än LCHF: Och GI börjar med en rejält strikt period som man äter ca 4-6 veckor, och seda ökar man. Och det är ungefär så jag rekommenderar till dig! 

• jeng

Buhuu... Det var upp på vågen idag igen, trots jättebra förutsättningar inför vägningen....
    Nu måste jag börja räkna....

Vet att jag har ätit mer strikt sista veckan nu, det har blivit så automatiskt. Så egentligen så borde det inte kännas så jobbigt. Jag trivs ju med det, och nu verkar kroppen acceptera det också. Men det är ju just räknandet och bokförandet som har varit så skönt att slippa!! Kolhudraterna klarar jag av att räkna i huvet ganska exakt, men inte fettE%, och det vill jag också kontrollera.  

• jeng
    Mini Angla skrev 2011-03-12 09:07:35 följande:

Jucea, åh tack för tipsen! Jag tror nog det du skriver är vettigt för mig ockå.
    Kallar mig inte överviktig nej, men jag har minsann inte gått ner alla kilon efter dotterns nedkomst i somras. Och nu är jag trött på att inte  komma i kläderna!

Men återigen, finns det något lätt sätt att räkna kolhydrater på?

matdagboken.se är ett bra tips. det är gratis, och ger bra information. lite krångligt i början, men man lär sig snart. eftersom man ofta äter samma rätter så kan man lägga måltider som favoriter så går det ju snabbt att fylla i sen!

det är ju inte bra kolhydraterna du bör räkna, utan fördelningen mellan fett och protein och kalorier ska ju vara rätt också. 
  • jeng
    P28 skrev 2011-03-12 09:26:14 följande:
    Jag har bantat med kalorier förr, och använde då Hälsovakten. Den var gratis då men kostar en rejäl slant nu tyvärr. Den är överlägsen alla andra matberäknare jag har provat.

Jag ska nog börja lägga in på matdagboken jag också! Väger du allt du äter, Jucea?
    Nej jag väger inte. Vi kör självscanning så oftast står det ju på paketet vad det väger. Jag kollar på paketet och delar upp. tex väger en gurka 400 och jag tar halva så blir det ju 200. Mer noga än så är jag inte, oftast, om det inte är kolhydratrika grejer, eller livsmedel som jag är osäker på!

jag fyller själv in i ett excelark. eftersom jag kan de flesta näringsävrdena utantill så orkar jag inte med allt klickande på matdagboken dessutom är mitt excelark kopplat till vägningen och såna saker då, men... Ja, har inte anv'nt det på ett bra tag nu, och ser inte heller helt fram emot att använda det igen... Det är ju skönt om man slipper föra dagbok, men i början så tycker jag man ska göra det, tills man lär sig. Nu ska jag göra det för att kontrollera så att jag ligger så som jag tror att jag ligger! 
  • jeng

Har precis räknat ut min köttf'ärssås. Utan tillsatt fett (som jag ju alltid har) så hamnar den på 4 - 64 - 24 E% så det var ju helt ok! Tyvärr är det tydligen 8 gram kolisar per portion, vilket låter som mer än jag trodde. Men iofs så kanske det blir fler portioner, men jag vill ju inte chansa på det utan tog hellre lite för få portioner så man fick rätt.

Vill inte ens tänka på vad det var i den där korvstroganoffen jag gjorde  

• jeng
    MrsQuitaz skrev 2011-03-12 10:51:34 följande:

Jag har en fråga ang ketos som jag hoppas att någon här inne kan svara på. Jag har ännu inte, efter 5 veckor, kännt at något annorlunda smak/stank i munnen och undrar om jag då kanske inte hamnat i ketos. Borde jag gå ner till 10gkh om dagen för att se om något förändras?

Inte nödvändigtvis, alla märker inte av ketosen. Mn visst kan du ju gå ner för att se om du märker nån skillnad. Men du har väl gått ner bra i vikt med, så då tror jag inte du behöver oroa dig!
  • jeng

Jag gör knäckebröd på 2 dl riven ost, 2 ägg och 3 dl sesamfrön, 1 tsk salt. kör på 175 grader varmluft i ca 20 minuter, sen tar jag ut och skär bitar, och så in igen, kanske 10 min till, ibland på lägre värme om de har fått färg redan! sen skär jag isäfr och vänder så det får torka på bänken. ibland blir det jättekrispigt, ibland blir det lite halvmjuk, men absolut inte MJUKT. jag tycker att sesamfrön får lite bränd smak om man har inne för länge, så därför kör jag kortare tid och sen låter torka på bänken.

Jag kör på bakplåtspapper förresten!! nästan ett måste. 

• jeng

Mills:
    Tyvärr har jag extrem dålig koll på just bakning, och de produkter man använder där! Hoppas någon annan vet bättre!!

Kaya:
    Som jag har sagt tidigare. 20 gram innebär ungefär 2 dl CF eller grädde + 200-500 gram grönsaker beroende på sort. Vill man ha mer mejeri får man minska grönsakerna såklart. Men 2 dl mejer verkar vara nån form av riktlinje! Sen fyller man på med kött, fågel, fisk, ägg och fett, och lagom med ostar och andra såna lågkolhydratprodukter. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**