• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

På tal om frukost...

Vad säger ni om MÄNGDEN mat vid min söndagsbrunch? Det brukar se ut så här när vi äter frukost sent och slår ihop den med lunchen, men ibland känner jag mig som om jag har ätit alldeles för mycket efteråt...????

En kopp kaffe med lite gammeldags mjölk (kan inte låta bli, så mycket godare än grädde!)
    Ett kokt ägg
    En skiva bacon
    Lite stekt halloumi (kanske 1/6 pkt?)
    Smörstekta champinjoner (4-5 st?)
    3-4 stekta cocktailtomater
    2 små tunna skivor LCHF-valnötsbröd med Bregott, fet ost o några skivor salami med låg halt kolhydrater

K

• Kaya
    Differ skrev 2011-04-03 20:03:49 följande:
    Nu behöver jag lite hjälp känner jag - jag började med LCHF igår (tillsammans med min syster) och fram tills igår har meningen med livet för mig stavats kex (eller ja, snarare kex och bröd) och jag känner att jag behöver lite pepp från er som har gjort det här ett tag...

Vad är fördelarna utöver viktminskning?? Snälla berätta gärna om er ny strålande ny, ert nya extremt pigga jag och allt annat positivt som detta har fört med sig - jag behöver höra det!

Och kom också gärna med tips om vad ni tagit till för att minska suget efter just kex och sånt,

och säg helt inte Finn crisp eller dylikt för jag kommer inte kunna ha ngt som över huvud taget liknar bröd hemma för då äter jag upp hela paketet - jag vet inte om det framgått men jag ääälskar verkligen kex och bröd så det kommer bli väldigt svårt för mig det här...

Tack på förhand och vad duktiga ni verkar vara hela högen!!
    Välkommen i gänget!

Jag åt just en underbar kvällsmat - mitt favoritrooiboste samt en hel trave jättegoda krispiga KEX med olika goda ostar - LCHF-kex som består enbart av ägg, ost och sesamfrön = helt "tillåtet"!!!

Tidigare idag åt jag mackor av ett jättegott LCHF-valnötsbröd...

... så livet som bröd-och-kex-älskare (jag här också till den kategorin) är INTE slut vara för att man kör LCHF!!!

För mig har hemligheten varit att hitta alternativ till mina favoritsaker som kex, bröd, glass och choklad eftersom jag inte vill vara utan allt som jag älskar - det skulle inte vara värt det. Och det finns faktiskt goda LCHF-alternativ till nästan allting, utom kanske frukt. Men om man är riktigt sugen på frukt kan man äta lite hallon.

Jag har inte minskat i vikt ÄN men jag är bättre i magen och tycker att jag är piggare och har en mer hälsosam aptit och hunger/mättnad.

Lycka till!

K
  • Kaya
    Teskedsmamman skrev 2011-04-04 00:00:27 följande:
    Jag kör också omstart imorgon! Fast är ändå rätt nöjd med helgen.

De senaste helgerna har det varit kolhydrater från fredag kväll till söndag kväll, men den här helgen har det blivit vid 3 tillfällen, fredag med lite godis, lördag middag med tacos (iofs bara nachos och sweet chilisås som var icke lchf) och idag när maken hade köpt hem mat och inte tänkte sig för och jag KAN bara inte säga nej till lokala korvmojens chickenbits

Idag har jag dessutom bakat pofiberbröd och de där läskiga jordnötsmörmuffinsen (underbart goda) men första muffinsen höll på att kväva mig! Jag satte en smula i halsen och hostade i säkert 10 min!

Men gud så goda! Ska nog försöka ha sådana när jag blir tokgodissugen, nu tänkte jag köra hårt fram tills maken kommer hem från dresden igen och göra allt för att inte trilla av tåget tom den 12 april i alla fall, delmål är bra
    Vad duktig du är. Smart med delmål lagom långt fram så det liksom inte är Beach 2015 som hägrar där långt framme i fjärran...

Jordnötsmörmuffins??!! De låter lite livsfarliga men även livsfarligt goda, recept tack!

(Jag har undvikit jordnötssmör sen jag började med LCHF för de har väl ganska mkt carbs/100 gram men jag gissar att muffinsen har en massa andra ingredienser som gör att kolhydratyinnehållet blir OK?)

K
  • Kaya

Jag tänker försöka köra lite striktare under april månad än jag gjorde i mars. Det skulle som sagt var vara trevligt att bli av med de där irriterande extrakilona, och jag har definitivt inte rasat i vikt som jag har kört nu i snart 5 veckor... Frågan är vad jag kan ändra på utan att känna att jag tappar för mycket i livskvalitet (som är sjukt viktigt för mig, det ska va gött att leva annars kan det kvetta liksom...)

Detta borde funka:
    1. Försöka äta lite mindre portioner (även av mina älskade grönsaker)
    2. Begränsa godsaker med visst kolhydratinnehåll typ hallon till max en gång i veckan
    3. Byta ut några av de måltider som jag nu kör varianter av LCHF-"bröd" mot mer LCHF-strikta ägg-och-bacon-eller-kött-och-kryddsmör-måltider

Detta känns väldigt svårt:
    1. Undvika nötter och frön
    2. Dra ner på ost
    3. Undvika mejeri som grädde, CF, TY osv

Tips?

K

• Kaya
    ZettanA skrev 2011-04-04 08:25:11 följande:
    Måste bara slänga in ett inlägg som kanske peppar er lite Sambon å jag har kört Lchf i knappa 3 veckor nu. Eller sambon kör stenhårt medans jag kör en lite mera gi väg då jag inte blev av med illamåendet utan kolhydrater. Sambon har gått från 87 till 77 kg på dessa knappa 3 veckor.. alltså 10kg! å 8 cm i midjan. Jag har gått från 62 till 58-59 kg å tappat 5 cm i midjan. Det syns så tydligt på sambon i ansiktet hur mycke han har tappat.. Fan att jag inte fotade honom innan.

Sen ett smarrigt tips som vi har fastnat för. (till er som unnar er tomater ibland)   Mozzarellagratinerade tomathalvor med färsk basilika, salt, peppar och lite olivolja.. MUMS!!!!!!!!!
    Men gud! Vad inspirerande!!! Det där behövde jag nu--- för jag står och stampar!

Hur strikt kör du då som har fått så fina resultat?

Tomat o mozzarella - en gammal favorit *skriver upp på att-göra-listan*

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-04 08:00:58 följande:
    Kaya: Jag har väldig svårt att undvika hallon känns det som - men jag väger dem! Jag behöver inte 70 gram för att känna mig nöjd - det räcker med typ 30 gram - detär TVÅ gram carbs. Utrörda i cf får jag mitt hallonbehov tillfredsställt. 

Grönsaker: Kolla upp vilka som är verkligen carbs-snålast - broccoli, svamp. blomkål...

Om du inte är matsugen så är det lätt att det blir ett "bröd"-mål. Gör det till ett pannkaksmål istället. på ½ dl grädde och 2-3 ägg blir det kanske max 3 gram carbs, stekt i rikligt med smör eller gör fläskpannkaka för att få upp fetthalten.

Min matdag idag:

Fr: 1 bit frökex m räkröra, några hallon & en skvätt grädde.
    Lu: plättar på ovannämnda smet, cf, rödlök, caviar (2 gram/100 gram)
    Middag: Vet ej, mamma fyller år och är här och hälsar på. Inte riktigt läge att köra superstrikt i dag, men jag ska bara THE omarbetade kladdkaka idag iaf. 
    TACK för tips Linda. Ja jag försöker välja de carbsnåla grönsakerna, men jag är en riktig grönsaksälskare och kan lätt äta ett halvt litet blomkålshuvud, en halv zucchini och en stor sallad till en enda måltid... Så det blir säkert en hel del carbs sammanlagt bara av grönsaker.

LCHF-pannkaka kör jag ständigt! Älskar det. Men du, visst har du fiberhusk i dina också?

Är den pannkakan väldigt mycket bättre ur LCHF-synpunkt än t ex sesambröd? Mer i stil med oopsies när det gäller kolhydratinnehåll?

K
  • Kaya
    Chockocola skrev 2011-04-05 11:31:51 följande:
    A men skit oxå, ytterligare nåt som sket sigÄpple Tål inte hasselnötter och får väl fösöka lära mej att gilla valnötter. Tack för tipsetSolig
    Paranötter ligger väldigt bra till med 3-4 gram carbs per 100 gram. Har ätit massa såna igår och idag...
  • Kaya
    Bordeaux skrev 2011-04-05 11:38:11 följande:
    Yena
    Vill du ha ekokött i massor, så ragga upp en jägare och gift dig med
    Jag gjorde det, eller han raggade upp mig och jag visste inte från början att han är jägare
    Så när vi bor i Sverige lever/levde vi väldigt ekologiskt och nyttigt, köttet kom från skogen, grönsakerna från landet, svampen från skogen och äggen köpte vi direkt av grannens hönor. Saknar det ibland speciellt allt det vilda köttet.
    gifte mig nog med fel man...!
  • Kaya
    missypissy skrev 2011-04-05 11:17:54 följande:
    Denna veckan ser middagarna ut så här:

Måndag: Ostöverbakad lax med halloumi och sparris
    Tisdag: Marinerad kyckling med vitlökssås
    Onsdag: Bratwurst med smörstekt vitkål
    Torsdag: Fläskschnitzel med blomkålsmos
    Fredag: Löwbiffswok med kokosmjölk, broccoli, lök och svamp
    Lördag: Ugnsbakad torsk med persiljegräddsås
    Söndag: Ej bestämt (äter antagligen borta)

(Ganska tråkig vecka, brukar bli så när dottern är hos sin pappa. )

Sen äter jag ägg till frukost nästan varje dag, stekta i extra smör som jag använder som "sås". Det står man sig på länge. De få dagar jag inte är äggsugen kan jag äta sesamknäcke med smör och ost, blandade ostbitar, keso, creme fraiche med lite kanel....

Till lunch blir det oftast middagsrester, oopsie-smörgåsar eller bara lite ost. Äter inte så många gånger per dag, blir inte hungrig eller sugen på samma sätt!
    "Tråkig vecka"????? Hur ser en rolig matvecka ut för dig?
  • Kaya

Kan någon som har bättre koll än jag ge exemepl på hur en "FAKIR-DAG" skulle kunna se ut?

Kan man ta för givet att MÄNGDEN mat spelar extremt liten roll när man köra fakirnivå? Dvs om man nästan inte får i sig några carbs alls är det nästan omöjligt att äta så MYCKET så man misslyckas med att gå ner? Eller måste man fortfarande ha med sig relationen mellan kalorier in och kalorier ut nånstans i bakhuvdet? (vill slippa!!!)

Jag gissar så får ni rätta

Frukost: ägg + bacon
    Lunch: lax, räkor, äggmjölkslatte
    Middag: kött och kryddsmör (och svamp stekt i smör? är inte svamp nästan noll?)
    Annat: kokosfett om man blir hungrig

Improve this picture please.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**