• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-03-25 11:53:35 följande:

Inte länge till våffeldagen Glad. Någon som vet någon bra LCHFsmet man kan göra våfflor på?

Det ÄR väl förresten redan Våffeldagen?
  • Kaya
    Knasis skrev 2011-03-25 12:41:11 följande:
    STÖRRE tuttar av LCHF??!!! NEJ!!!! Vill inte!!! Jag hoppas ju på att de ska bli mindre i takt med resten av mig.....

Varför skulle de bli större förresten??
    Vet inte, har bara noterat en viss effekt...

... men det kanske är olika för olika människor. Jag är inte överviktig i medicinsk mening så jag har inte direkt något överflödsfett i tuttarna som ska bort i samband med att jag går ner mycket i vikt. Jag vill bara gå ner några kilo extra hull som jag inte har lyckats träna bort.

Jag har efter 3.5 vecka med LCHF förmodligen inte gått ner ett gram men jag inbillar mig att kroppens underhudfett har omfördelat sig på ett positivt sätt....

• Kaya

Dagens ljuvligt goda lunch:

Zucchini, blomkål och vitlök fräst i massa rapsolja och kokosfett, kryddat med sambal m.m.
    En fryst laxportion, tinad och panerad med äggvita + kokosflingor + lite fiberhusk + kryddor och stekt tillsammans med grönsakerna mot slutet av stektiden
    Efter: te med grädde och 3 st ischoklad

GOTT!

• Kaya
    P28 skrev 2011-03-25 13:13:42 följande:
    Angående PMS:en så har det i mitt fall att göra med preventivmedel. Jag har länge ätit P-piller, även testat minipiller och hormonspiral, men när jag satte in kopparspiralen kändes det som om jag fick mitt liv tillbaka. Min PMS var inte så hemsk som de flestas, men det smärtade och störde mig något så oerhört när jag blev arg och irriterad på en sak ena veckan som inte rörde mig ryggen en annan vecka. Men det kanske du redan har testat?
    Åh! Vad glad jag blir!!! har precis satt in en kopparspiral och vill GÄRNA höra om positiva erfarenheter! (har mest läst skräckhistorier på nätet... usch!)
  • Kaya
    jeng skrev 2011-03-25 13:21:49 följande:
    Fråga mig inte hur det fungerar, men det är ju tydligt att korppen omfördelar sig på lchf smalare midja och större tuttar
    Är väl inte så konstigt om en av effekterna av LCHF är att man "ställer rätt" kroppens hormoner efter att ha sabbat hormonbalansen med massa carbs?
  • Kaya
    helene306 skrev 2011-03-25 16:05:07 följande:
    Jag fick Cerazette efter första barnet. De reagerade jag jätteskarpt på! Efter 2½ karta slutade jag och blev normal. Efter den upplevelsen vill jag inte ha med hormoner att göra! Jag blev tipsad om hormonspiral men när jag pratade med bm sa hon att är man känslig finns det risk att man reagerar. Dessutom vill jag inte ha tillbaka acne eller ha minskad sexlust Jag har kopparspiral och är jättenöjd!
    Tack och lov!
  • Kaya
    MrsMurphy skrev 2011-03-25 14:05:00 följande:
    Jag satte också i kopparspiral för ett par månader sen, inte märkt ett skvatt av den. Lite småblödningar men ingen galenskap.
    Suveränt!
  • Kaya

Min förhoppning är att LCHF kan fungera som en enkel långsiktig lösning för mig som har kämpat så länge med "nyttig" mat men ändå inte riktigt mått bra, kanske pga att jag har varit känslig för kolhydrater (efter jojobantning, experimenterande med vegetarisk low-fat-diet i många år i ungdomen osv).

Kanske hjälper LCHF mig att bli av med några oönskade kilon, om inte känner jag redan hälsoeffekterna så det är ganska OK ändå.

För mig är hela poängen att kunna äta sig mätt, att inte behöva svälta sig och vara småhungrig hela tiden, att må bra i magen och hela kroppen och att tycka att det man ser i spegeln är OK: Därför är kalorier, antal kilo på vågen och energiprocent helt ointressant för mig. Men jag har inga som helst problem med att skumma förbi inlägg som handlar om kilon, gram, centimeter, kalorier eller E% (det skrivs så mycket så man får ändå skumma för att hinna läsa ikapp allt! ).

K

• Kaya

PS. Idag efter ett hårt och skönt combatpass lagade jag världens godaste LCHF-middag.

VÅFFLOR - såklart! (vispade äggvitor hårt och blandade ner hela ägg, grädde, lite fiberhusk, smält smör, stekte i nya våffeljärnet med smör = världens godaste lätta fina våfflor) med följande topping:
    Rökt lax, avocado, löjrom, creme fraiche, röd lök, sallad

HEMMAGJORD GLASS: mascarpone, grädde, äggulor, sukrin, vaniljpulver, citronessens = JÄTTEGOTT!

Och så en stund senare till kvällens rooibos-te (ny supergod sort!), 25 gram svindyr finchoklad.

Brukade klämma 50 gram billig mörk choklad nästan varje kväll förut... men nu blir det 10-25 gram FIN mörk choklad nån enstaka gång ibland bara.

Life is good!

K

• Kaya
    mills skrev 2011-03-25 23:29:18 följande:
    Men är det mycket gi som är glutenfritt? eller ändrar du själv så det blir det då? För när jag kollar på de recepten känns det som att ingenting fungerar (okej för att göra det svårare för mig själv äter jag inte kött heller ) Jag är nämligen otroligt ålig på att laga mat och kan inte själv "se" vad jag kan ändra på utan måste följa ett recept till punkt och pricka typ  
    LCHF är väl liksom automatiskt glutenfritt? Eller vad är det för recept du menar? Gluten finns ju bara i sädesslag och om man undviker allt vanligt bröd, pasta osv och reder såser på annat sätt än med vetemjöl slipper man ju det. Jag har ätit extremt lite gluten sen jag började testa detta, jag hade lite kruskakli i ett bröd en gång men det vet jag inte ens om det innehåller gluten?

Kolla på nätet efter LCHF-recept, det finns en bra sajt med massa recept som jag inte minns vad den heter just nu. Där hittar du säkert massor som är både gluten- och köttfritt!

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**