**Den stora feta LCHF-tråden**

byt ut florscoker mot <0.5dl sötningsmedel
www.tasteline.com/Recept/Var_basta_vaniljglass
Jag har hört att hela linfrön kan vara farliga att äta. Det ska bildas något giftigt ämne i kroppen när de bryts ner. Hur funkar det i så fall med krossade linfrön? Är de helt ofarliga och vad rekommenderar du att man gör med intaget? Jag har alltid linfrön på min gröt eller i min müsliblandning, min mage klarar sig inte utan dem.
Patricia
Det stämmer faktiskt att linfrön innehåller cyanväte eller blåsyra som det också kallas. Det är ett ämne som i teorin blockerar syretransporten i kroppen och skulle kunna leda till döden vid alltför stort intag. Studier har dock visat att detta är praktiskt omöjligt så länge man håller sig till ett normalt intag. Max ett par matskedar linfrön om dagen är helt ofarligt. Faktum är att det inte existerar något känt fall i hela världen som ätit sig till döds på linfrön, så riskerna är mycket små. Ät gärna dina linfrön krossade eftersom du lättare tar upp näringen då och får den gi-sänkande effekt som fibrerna i linfröna ger. Linfrön är rika både på protein, omega-3-fett och antioxidanter.