• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Varför är vissa kostvanor socialt accepterade och andra inte?

Folk tar hänsyn till veganer, vegetarianer, religion osv. och självklart sjukdommar och allergier. Varför kan man då inte göra något för en person som av andra själ äter en annan kost?

Var på bjudning igår där en kille som tydligen inte åt kött(inte allergi), men han blev serverad fisk. Mig däremot var det helt okej att servera en sockerstinn efterrätt som jag inför alla bordsgrannar inte kunde äta utan endast för artighetens skull provsmakade.
    Tårtan till kaffet kunde jag självklart heller inte ta av utan fick sitta och titta på när alla andra fikade. Och värdparet är väl medvetna om vad jag äter och jag sa för 2 veckor sedan när vi träffades att jag numera blir sjuk om jag äter för mycket kolhydrater (mår faktiskt urk om jag råkat göra det).
    Jag begär inga storverk, men kunde killen med fisken få specialkost borde väl jag ha kunnat få en skål med lite vispad grädde och några hallon både som efterrätt och till tårtan.
    De kunde ha frågat mig så kunde jag ha gjort något eget och haft med mig.
    Har inte tid att må dåligt idag då värdparets släktingar kommer hit så mitt välmående idag borde ju ligga lite i deras intresse.

Varför är det sådan skillnad?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Bordeaux skrev 2011-08-21 09:47:59 följande:
    Jag tror det har att göra med att vegetarianer, veganer och religion har funnits längre och därför hunnit bli accepterade. Jag tror många vet för lite om lchf och det lilla man vet kommer från tidningarna där Fredrik Paulun eller ola lauritsson uttalar sig om lchf. Och när de gör det hyllar det istället GI eftersom de tjänar sina pengar där sådant tänker inte folk på tyvärr. Det som är glädjande är att det kommer mer och mer positiva artiklar  om lchf i tidningarna samt att recepten blir fräschare.
    Hade diskussion igår med de herrar som satt runt omkring mig vid bordet. De hävdade bestämt att hjärnan behövde kolhydrater. Jag sa att det stämmer inte alls, men att man även om man utesluter de mest kolhydratrika livsmedlen så får man ändå i sig några kolhydrater och det räcker mer än väl. Lite av allt och undvika pasta var deras melodi.

Jag ville egentligen inte diskutera, men de släpte det inte. Jag bad dem läsa på istället för att hålla på att argumentera en massa.
    Och eftersom norrmannen var fruktansvärt snygg så kunde han ju få tro att han hade rätt, så jag tittade ödmjukt och nickade lite ibland
    Och norrmän äter väldigt mycket bröd så jag kan förstå att han har svårt för att tro att bröd inte skulle vara så bra alla gånger.
  • Mandel

Karlar!

Här var vi på storfest och jag hade fin klänninge och var hos frissan och satte upp håret. Har maken lyckats ta en enda bild av mig så det syns hur fin jag var? NEJ!

Antingen är det jag som fotar så då kommer jag inte med på bild och vid få tillfällen är det maken som är kamera man och han tar bara konstiga kort på halva människor med konstiga miner.
    Uppstyltade kort, kort under näsan, i mörker osv. Väldigt få bra bilder har han lyckats ta...

• Mandel

Har nu konstaterat att jag lider av någon j-kla fyllehunger eller liknade typ det sug man kan ha dagen efter. Om jag bara äter lite så mår jag bättre...
    Problemet är bara det att jag inget har druckit.
    Tror inte att jag lyckades få i mig så himla mycket extra kolhydrater på bröllopsfesten eftersom jag undvek bubbel, drinktilltugg, vissa saker till både förrätten och varmrätten, vin och på efterrätten tog jag bara ½tsk för att provsmaka.
    Bröllopstårta åt jag ingen alls.

Har visserligen en j-kla huvudvärk pga för lite sömn i helgen så det är kanske den som gör den där tomhetskänslan i magen.
    Trodde jag skulle må bättre i dag, men det gör jag ju inte. Blä!
    Vill helst av allt gå och lägga mig, men jag har alldeles för mycket att göra.

• Mandel

Nu på morgonen i garderoben kom jag till den otroligt positiva insikten att alla kläder som jag köper, men inte hinner med att använda inte kommer att bli för små om några veckor så som de alltid har blivit med alla andra "dieter".
    Då har jag i alla fall alltid försökt att äta lite och det resulterar ju i hunger och så ska man bara ta lite till och lite till och har man tagit en kaka kan man lika gärna ta 3 till osv.
    Vips så var garderoben full av kläder som jag inte kom i.

Det känns lättare att följa LCHF för resten av livet mot att svälta sig själv resten av livet...

• Mandel

Det finns så många kostrelaterade sjukdomar och besvär som kommer av spannmålsprodukter och socker (kolhydrater i allmänhet) och sedan har folk åsikten att det är LCHF som är "farligt".
    Umgås med en släkt där min svärfar är övertygad att det är den familjens vatten (egen brunn) som är dåligt och att det är därför de är dåliga i magen mer eller mindre allihopa. Det intressanta är att en av dem har provat LCHF några gånger och då blivit av med sina magbesvär. De övriga måste dock ifrågasätta LCHF's nyttighet...
    Hur konstigt det är och att det inte kan vara bra. Bättre att äta lite hela tiden än som jag äta två mål om dagen och så ett litet mellanmål. Och så håller det på.

Varför är jag så dålig på att argumentera och försvara min ståndpunkt när jag mer eller mindre blir påhoppad/ifrågasatt? Så här hemma i min ensamhet har jag hur mycket bra argument som helst, men när jag är bort tar det tvärstopp.
    Försöker inte ens diskutera mina matvanor med andra och lägger mig inte i andras matvanor så varför ska de ge sig på mig och ifrågasätta mitt ätande?
    Jag bryr mig inte om vad de äter och dricker så vad ger dem rätten att hacka på mitt? Det är alltid någon annan som börjar prata mat, inte jag!

• Mandel
    mamman i skogen skrev 2011-08-28 08:40:06 följande:
    Hmm om brunnen är orsaken till den dåliga magen så får de välan kolla vattnet det gör vi vart 5:e år i vår brunn då vi har lite hög järnhalt i vattnet men annars är det perfekt utan anmärkning och tjänligt. Är ju inte svårare än att ta ett prov och lämna in och svar får man ett par dagar senare...     
    Det är inte brunnen för de är konstiga i magen även när de är bortresta. Har nog snarare med vad de stoppar i sig att göra.
  • Mandel
    Hedebris skrev 2011-09-10 12:56:56 följande:
    jag vispade 2st äggvitor med elvisp tills det var riktigt hårt. Sen rev jag i mellan 1-2dl stark ost i. Lite salt och peppar.

Sen tog jag lagom pluttar med en sked och kastade i i fritösen. Vände dem efter några minuter när den fått färg.
    Men jag har ju ingen fritös!!! Hur ska jag då få ostbollar???
  • Mandel

OBS! Läs inte om du är känslig!

Vaknade inatt runt 23.30 och kände att nu går det åt skogen, jag måste nog spy snart. Lyckades somna om och vaknade sedan en timme senare och tänkte att jag provar att gå på toa så kanske illamåendet släpper.
    Har sedan jag började med LCHF varit väldigt hård i magen och nu bara "rann" det. 3:e gången jag var på toa i natt så återgick det till att vara "normal" fasthet. Klarade mig dock från att kräkas.
    Har bajsat ytterligare 3 gånger nu på morgonen/förmiddagen med normal fasthet och mår fortfarande lite halvurk.

Om det vore magsjuka skulle jag väl varit lös i magen alla tre gånger som jag var på toa på 1 timme i natt, eller?
    Varför var det löst de första 2 gångerna och nu normalt?
    Jag har inte ätit något annorlunda eller fuskat så vad sjutton har hänt?
    Jag tog en kopp te med kokosfett i lördags morse eftersom jag inte skulle hinna äta min normala frukost med ägg, bacon och kokosfett, men jag tog inte mer fett än vad jag har i vanliga fall, snarare mindre. Det borde väl ha påverkat mer än bara lite i tarmen, eller?
    Är det maten eller en bacill? Om det är en bacill, varför är jag inte fortfarande lös?

Någon som varit med om samma?

• Mandel
    FasterK skrev 2011-09-13 00:17:27 följande:
    Alltså! Vilka butikskedjor för de där fläsksvålarna vi LCHFáre kan äta? De verkar svåra att hitta. Jag vill ha fläsksvål NU!
    ÖoB har haft en sort, men jag tyckte att de var väldigt torra och typ mjölade sig som fastnade i halsen...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**