Tom Araya skrev 2012-02-29 23:01:46 följande:
Några forskningsrapporter kan jag tyvärr inte hänvisa till, har främst läst artiklar i ämnet.
Nu var ju inte frågan att ställa kolhydrater mot fett, utan val av fett vid LCHF-diet.
Vid en fettrik diet borde det vara än mer viktigt, förutsatt att det stämmer med teorierna om olika fetters effekter såklart.
Jag undrar om alla LCHF-förespråkare/brukare avvisar detta och varför?
Finns det något som visar på mer långsiktiga positiva effekter än just viktnedgång för LCHF?
Finns någon forskning som visar att LCHF inte har negativa effekter på lång sikt?
Jag menar att vad som inte är entydigt resultat av forskning är inget argument om man inte är konsekvent.
Fast det är väl just kring olika fetters "farlighet" som studier och åsikter går isär. Man har ju i många årtionden hävdat att mättat fett ger höga blodfetter och nu helt plötsligt så blir forskarna mer och mer enade kring att det är socker som är den största boven i det dramat.
Själv konsumerar jag nog mest rapsolja med tanke på all majonnäs jag äter och jag kan för mitt liv inte äta fettranden på kött. Det har en sådan slemmig konsistens så jag får kväljningar om jag försöker...
Hur länge menar du med långsiktigt? Som jag har förstått det så finns det inga långa studier på dagens kostråd heller, tyvärr. Det enda beviset som finns är att folk blir fetare och diabetes ökar pga folk överäter, men alldeles för många står ovetandes till varför.
Och det är väl inte bara själva viktnedgången man strävar efter om man äter enligt LCHF. Det handlar om ett bättre allmäntillstånd och bättre miljömedvetenhet.