• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

missypissy skrev 2011-04-05 13:35:09 följande:
    Denebola skrev 2011-04-05 12:57:07 följande:
    Det vill jag också veta
    Nej tråkig var väl lite överdrivet! Men det är mat som inte tar så mycket tid och energi att laga. Laxen och kycklingen är infrysta rester från nån helg tillbaka, korven steker man till på nån minut och schnitzeln likaså. Det gör det ju inte till tråkig mat, men jag tycker mycket om att laga mat och experimentera lite. Min matglädje har varit borta i många år, men nu med LCHF har jag fått tillbaka den, och nu står jag gärna timmar vid grytorna (de dagar jag hinner det).

Så under mina dotter-veckor lagar jag gärna långkok, gör extra goda såser och liknande. Inte så mycket för dotterns skull (hon äter fortfarande helst korv och snabbmakaroner ) men vi har oftast min exsambo här på middag och då är det roligt med extra god mat. Inte alls lika kul att laga mat till sig själv!

Ungefär så här har jag tänkt matsedeln för nästa vecka (grönsakstillbehör och andra tillbehör har jag inte bestämt riktigt än):

Måndag: Fisksoppa med aioli
    Tisdag: Helstekt vitlöksspäckad kyckling med vitvins- och vitlökssky
    Onsdag: Getost- och basilikafyllda pannbiffar med basilikakräm
    Torsdag: Grillspett med marinerad entrecote (eller annat bra nötkött, det beror lite på vad jag hittar till bra pris), kall örtsås
    Fredag: Wraps med kryddig räkröra
    Lördag: Ostgratinerad fläskfilé med timjansås
    Söndag: Ej bestämt, vi brukar vara iväg söndagar och äta borta

Kanske inte ser så annorlunda ut mot denna veckas matsedel, men det är mer tid vid spisen och mer kärlek och omsorg vid tillagning!
    Impad!
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-05 17:33:33 följande:
    Ja, nudlarna i sig är ju rätt nära noll på allt! Men man behöver ju lite smaksättning av dom,dvs nån sås som dom kan koka runt i och dra åt sig..... Får fundera vidare
    svamp? noll av allt... lite svamp + vitlök + olivolja?
  • Kaya

määähhh... här ställer jag en helt seriös fråga om hur en dag på fakirnivå skulle se ut, och så pladdrar ni på om pottor, ankor och skippers så ingen har tid att svara... *surar*

... vilket är det allra charmigaste med den här tråden! Pladdret alltså...

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-05 19:32:27 följande:
    jag har 83/83/9 idag.. men det är ju INNAN kvällsgottat... hmm... får man skylla på att dom verakr tycka att 80/80/20 är lite för lite per dag?
    Nej nu orkar jag inte hålla mig längre. Snälla orkar du förklara vad 80/80/20 är... så slipper jag googla?

K
  • Kaya
    yena89 skrev 2011-04-05 17:51:57 följande:
    Mina dagar består av kött, ägg och beasås, kryddsmör och äggmjölk xD blir väl 1-2 kolhydrater för det mesta men men xD
    Tack för svar!

Men är det alltså några få saker bara som man "får" äta när man äter strikt? Med andra ord, skulle det gå LIKA bra med lax och räkor och olivolja t ex istället för kött och bea? Eller är det något med just kött som är sådär alldeles extra perfekt LCHF?

Jag bara undrar om "fakirvarianten" måste vara så enformig som det verkar...?

Finns det någon lista någonstans över helt-eller-nästan-kolhydrat-fria livsmedel? I så fall skulle man alltså kunna äta allt på den listan, och om det är något magert - t ex kyckling - så kan man bara lägga till X gram fett i form av smör eller något och då skulle man i måltiden som helhet uppnåden där perfekta skalmans ratio, eller?

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-04-05 19:41:38 följande:
    Haha, javisst!
    80/80/20 innebär 80 gram fett / 80 gram protein / 20 gram kolhydrater (max)
    Det är nån form av extremvariant av LCHF som Dr Dahlqvist har hittat på, som man kan ta till när vågen står still. Det är så pass extremt att man typ inte ska testa det om man inte testat typ allt annat först (väldigt lite kolhydrater, ta bort mejeri, ta bort hårdost osv)...

Det blir ju bara ca 1100 kcal...
    OK, tack! Och här måste man alltå räkna lite eftersom 80 gram protein t ex inte motsvarar 80 gram kött eller fisk.

Hmmm... intressant!" Tack igen.

K
  • Kaya

Idag "tvingades" jag äta lunch ute med en person jag inte känner. Lite svårt var det... Bad om "kycklingmacka med bacon" utan brödet och bad att få fetaost istället. Det blev ganska OK förutom att halva tallriken bestod av ett BERG av majschips! (nachos) Dem lät jag förstås bli (min lunchkamrat åt upp en del av dem)... men jag åt följande:

kyckling (filé, kall i skivor)
    fetaost
    grönsaker: sallad, groddar, tomat, lök, haricots verts, sparris, svamp, paprika (försökte äta ganska lite av tomat, lök, paprika)
    nån konstig vit gägga med några bitar i som jag förmodar skulle vara bacon (men det var inte vad JAG menar med bacon!), den smakade som helt okryddad tzatziki så jag tror i a f inte det var någon sockrad dressingvariant

Hmmm... inte så särskilt gott men men, gratis är ju bra...

Nu längtar jag efter mina LCHF-våfflor som jag ska äta senare innan träningen!

Idag har jag ont i magen och känner mig stressad, fet och fläskig. Är lite ledsen för att de effekter jag kände av LCHF i början (efter 1-2 veckor när illamåendet slutat) verkar vissa dagar vara som bortblåsta - dvs detta att vara helt lugn och glad i magen, att vara mer morgonpigg, ha mer energi, bättre humör, osv...

... just nu är jag trött, arg, less, har kort stubin och ont lite här och där!

*kollar almanackan*

K

• Kaya
    babbelina skrev 2011-04-06 20:35:54 följande:
    Hej, hoppar in här=) Jag har börjat med lchf för 2 veckor sedan och har gått ner 1 ynkans kilo..   Jag älskar att laga mat, men jag hatar kokböcker tycker att det är som att måla efter siffror (eller så är jag helt enkelt för lat för att läsa )
    Har väll inbillat mig att det ska gå lika bra för det, men kan man äta för mkt fett?
    Äter inga jätte portioner men lyxar till maten med grädde, creme fraiche osv. Äter inget med mer än 5g kolhydrater i då heller inga mängder.
    En dag kan se ut så här:
    frukost ägg röra 3 skivor bacon
    Lunch Kött, sås och blomkålsmos
    mellanmål en bit brie
    Middag strömming med grädde och broccoli
    Sen blir det lite paranötter på kvällen.

Men som sagt det är MKT fett i maten, dricker en hel del kaffe med en skvätt grädde i också.
    Är jag helt ute och cyklar??
    Grattis till minuskilot! Jag har varit igång FEM veckor och känner mig absolut inte ett enda gram lättare! (väger mig inte men har bra koll på hur kroppen känns, hur kläderna sitter, hur det ser ut i spegeln etc)

Jag kör ungefär som du - inget med mer än 5/100 och lyxar med grädde, lite grönsaker som blomkål/broccoli och nötter/frön som snacks etc.... och dessutom en helt del varianter på LCHF-"bröd" eftersom jag älskar mackor. Och på det här viset går jag tydligen INTE ner i vikt...

Laddar för att köra lite striktare ett tag men vill inte att maten ska kännas helt fri från njutning och olika smaker, så jag måste fundera lite hur jag ska göra...

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-06 21:55:46 följande:
    Kaya, ett hett tips nu när det börjar bli lite varmare ute är ju grillad fläskfile med nån god marinad, och bara en sallad med fetaost eller bacon eller lite dressing tex. Det blir striktare utan att kännas jättestrikt. Håller man sig till olika sorters grönsallad och "pyntar" med lite tomat eller rödlök eller annat gott, så blir det ju rätt få kolhydrater!
    tack snälla! Det ör precis sådan inspiration jag behöver nu! Idag tycker jag att jag har varit "duktig" men självklart är jag inte särskilt "strikt"...

Frukost: Äggmjölkslatte på en äggula,kokosfett, hett vatten, kaffe. Rökt skinka och 2 ägg + en äggvita stekt i smör, isbergssallad.
    Lunch: Konstig kyckling-fetaostsallad med massa grönsaker och bacondressing (se ovan)
    Mellis före träning: 3 små LCHF-våfflor (ägg, grädde, fiberhusk, smält smör) med bladspenat och ost på, 2 st ischoklad (gjord på kokosfett, pepparkakskrydda och 100%-ig italiensk choklad! GOTT!), te med lite grädde
    Middag (sent, efter träning o städning): 4 stora köttbullar (av ekologisk blandfärs - yes, nedsatt pris på eko-kött på mitt lilla Coop igen! - plus kryddor, ägg, lite grädde), Keso, rött te, 4 st ischoklad (se ovan)

Kommentera?

K
  • Kaya
    Mandel skrev 2011-04-07 07:15:35 följande:
    Panering utan ströbröd?

Hittade ett recept på stekt fisk med linfrö och hackad mandel i paneringen, men självkalrt även ströbröd. Vad kan jag ha istället för ströbröd i panering? Kan jag rosta en pones och göra eget ströbröd på?
    Har aldrig vänt kött/fisk i mjöl när jag panerat förut så det är enkelt att utesluta.
    kokosflingor och/eller sesamfrön tycker jag blir väldigt gott till panering av fisk
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**