• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hallå hallå

jag hinner inte läsa ikapp allt men har sett att ni frågat mig om nya jobbet, TACK SNÄLLA!!! Det är ett jobb inom samma bransch (universitetsvärlden) men istället för TRE timmars resa från dörr till dörr innebär det här jobbet EN OCH EN HALV timmes resa från dörr till dörr (fortfarande bara ett par dagar i veckan, i övrigt jobbar jag hemifrån även framöver), samt arbetsuppgifter som är mer anpassade till min bakgrund och min kompetens och det jag faktiskt kan och vill, istället för sånt som "blivit över" och som ingen annan har tid med!

Jag håller på och löneförhandlar och grejar med de sista praktiska detaljerna nu (högre lön än förut blir det också, och lägre kostnader för resorna eftersom det är närmare), så nu ser det ut att verkligen bli NYTT JOBB för mig i höst! *glad*

K

• Kaya

Oj då det där inlägget var så OT som det bara kan bli... sorry!

Angående LCHF är jag fortfarande kvar på torpet med mamma o pappa, åker hem till stan tidigt imorgon bitti. Så länge som jag är här är det EXTRA liberal LCHF som gäller, fuskar med standardmjölk i kaffet ibland, äter lite mer grönsaker, lyxar med hallon o grädde ibland, unnar mig LCHF-godis som bounty o ischoklad precis när jag känner för det, osv.

Men även mycket BRA LCHF-mat! Ägg o bacon, hårdost, lufttorkad skinka, mozzarella, kött med gräddsås (utan vetemjölsredning), LCHF-våfflor osv. Och inget som är absolut "förbjudet" - dvs så länge som jag har mina bounty och sånt så behöver jag inte sukta efter sånt som de andra äter, typ frukt och bullar och "riktigt" lödagsgodis...

Jag NJUTER och FIRAR NYA JOBBET och UMGÅS MED FAMILJEN och det får vara som det är!

Kanske kanske att jag kör en vecka fakir fr o m imorgon bara för att se hur min kropp svarar på det. Samtidigt vill jag absolut inte svälta mig och inte att kroppens förbränning går ner eller att jag blir jättekänslig för carbs efteråt. Det vore ju precis tvärtemot mina mål med att köra LCHF!!! Tips?

K

• Kaya
    Annanym skrev 2011-04-11 21:45:08 följande:
    Nu ska ni får höra nåt banalt/genialt. Som fick mig tillbaka på banan. En kompis hade köpt nya kläder och berätta i vilken butik och jag suckade hänfört och sa "Jaaaa, de har SÅ fina kläder, men de har ingenting i min storlek. Inte ett enda plagg." Och då sa hon väldigt enkelt "Nej, men det kommer de snart att ha."

Det där blev så peppande för mig att jag har hängt upp mig på det hela dagen och hållit mig fint i LCHF-skinnet. Jag blir glad av att tänka på den kommentaren och det faktiskt är sant. (Även om "snart" är ett synnerligen vitt begrepp i sammanhanget...)
    = RIKTIGT BRA KOMPIS DU HAR!!!
  • Kaya

Spikade nya jobbet idag... Är NÖJD med upplägget, lönen, det faktum att jag får HALVA restiden jämfört med nu! Och det verkar dessutom vara extremt trevligt folk på nya arbetsplatsen. Plus att jag är efterfrågad och behövd specifikt för den jag är och det jag kan, inte bara en person som kan ta hand om allt möjligt som ingen annan har tid med!

Spenderade dagen på torpet med dotter och föräldrar = världens underbaraste soliga varma aprilmåndag! (för en gångs skull hade jag tur och hade en jobba-hemma-måndag, annars brukar jag vara som mest uppbokad med jobb just på måndagar...) 

Jobbade lite lagom, promenerade i solen både ensam och med familjen, åt lunch UTE i solen (jättegott: spenatsoppa + LCHF-våfflor, en till förrätt med parmaskinka + parmesan + färsk basilika och en till efterrätt med lite hallon o grädde!), mot kvällen LÖPNING 40 minuter (i sommartights och tischa!), skönt bad i badtunnan, mys med barnen...

... och till middag mammas underbara stek med CF/gräddsås och ugnsrostad blomkål + spetskål med olivolja och vitlök + smörstekta champinjoner = GOTT GOTT GOTT. LCHF-valnötskaka, en bountyboll (den sista ) och några ischoklad till efterrätt... Och nu rooibos och en ruta 85%-ig choklad till sist (= alldeles för sött! jag tror jag smäller av!!!)

Life is good!

Det enda jag verkligen INTE gillar med mitt nya LCHF-liv, förutom mina "muffinsvalkar" runt midjan som jag BARA har när jag inte är i bra form (de ska BORT!!!), är känslan när jag springer av att vara seg i kroppen, ha nära till mjölksyra, ha ännu svårare än vanligt att öka tempot... En del av detta beror säkert på att jag har haft en period med väldigt lite löpning för att vara jag, jag har inte kommit igång än efter några månader med bara sporadiska springturer. men det är något annat i kroppen också, en känsla av att jag liksom inte kommer åt BRÄNSLET på samma sätt, att kroppen protesterar mot att behöva bränna fett istället för... glukos?

Det är lustigt för när jag har ätit jättenyttig fitnesskost typ GI tidigare och tränat mycket har jag ibland upplevt att löpningen har gått SUPERBRA precis ett dygn eller två efter en riktig "sockerchock" när jag typ har fikat på kondis och klämt några mazariner och dammsugare, eller varit på kalas och knaprat småkakor och kanelbullar. Ungefär som att kroppen vill retas och visa att snabba carbs är så himla bra för att prestera i löpspåret!!! :S (hoppas den smileyn passade där )

K

• Kaya

Oj då, känslan är att många här inne mår pyton på olika sätt. Hoppas ni mår bättre snart allihopa!

Jag fortsätter jubla över mitt nya jobb, att slita så man nästan kollapsar på nuvarande jobbet känns både mindre intressant och samtidigt lite lättare att stå ut med när jag vet att det blir ändring snart (det här jobbet har verkligen extrem arbetsbelasting i perioder, nu har det varit hysteriskt sen början av mars och lär vara så ett par veckor till, sedan ser det ut som om maj månad blir mer "normalstressig"... HOPPAS jag!).

Återvände till stan idag efter den härliga långhelgen på landet. Trött är jag och stressad är jag men jag äter OK (dvs som jag har gjort hela tiden, inte strikt men inte heller något "förbjudet") och jag är igång med träningen på allvar, ganska mycket löpning på landet och svettiga danspass idag och imorgon.

Nu luktar det gott i köket av ett experiment-knäckebröd som jag håller på och gräddar. Jag slängde ihop ingredienser på måfå och hoppas det blir gott: några ägg, riven parmesan, olivolja, sesamfrön, linfrön och kokosflingor till en lagom tjock smet som jag bredde ut tunt på bakplåtspapper. Jag ska snart ta ut det, skåra det, vända på det och låta det torka på låg värme. Det blir förhoppningsvis gott att knapra på till Desperate Housewives med Bregott på och en stor mugg rooibos... *NICE*

Men först en timme av jobb och lite nattning av barn!

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-04-12 20:13:58 följande:
    Jag veeet jag har dom redan! Jag har fettbindarvarianten också, men dom har jag ju inte tit på ett bra tag :-P Brukar iofs inte äta kolhydratbindarvarianten heller, men jag har 2 askar, så jag funderar på att börja med dom nu.
    Det jag tog idag är ett så kallat "fat burner" som innehåller massa skit som man inte borde få i sig. (inget förbjudet dock) och dom åt jag förra sommaren när jag gick ner i vikt så man blir ju lite töntig och tänker att det kanske var därför  
    Men jucea!!!! Du som brukar vara så klok. Vill ogärna vifta med pekfingret som Anna Skipper, men... fettbindare och kolhydratbindare i pillerform???!!! Vad är det för tokigheter.

Hoppas du inte tar illa upp, jag som har levt på Cola Light och morötter i några månader vid ett tillfälle dömer ingen. Blir bara nyfiken på tänket bakom piller!

K
  • Kaya
    PS. Det nya knäckebrödet som jag just provsmakade måste vara det godaste LCHF-brödet som någonsin bakats. Fortfarande varmt, härlig sälta från parmesanost, knisprigt av frön, med smältande smör på... DAMN!
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-12 22:14:51 följande:
    Recept tack!
    OK jag får försöka komma ihåg... det var lite häll-och-blanda-hejvilt-stil när jag gjorde det!

3 st ägg
    Riven parmesan (2 dl?) (OBS! NYRIVEN, en bit "riktig" parmesan som jag rev själv, inte sånt där färdigt "pulver" som finns att köpa...)
    Olivolja (kanske 0.5 dl?)
    Sesamfrön + Linfrön + Kokosflingor (ca 50 + 25 + 25 så det blev lagom fast smet!)

Jag avråder från att använda salt i det här brödet eftersom parmesanost är så salt.

Bred ut tunt på bakplåtspapper som vanligt och kör i ugnen ganska länge (40-50 min?) på låg värme (först 175 gr, sänkte sedan till 100 gr mot slutet). Ta ut och skåra efter ett tag och vänd på hela alltet så det får torka.

Nu blev jag så sugen bara av att skriva om det så jag måste gå och hämta ett par såna bitar med Bregott till mellis!

K
  • Kaya
    joller skrev 2011-04-13 09:22:37 följande:
    hihi ni skriver så mycket så man hinner knappt med ;), men måste säga att jag tycker ni e för goa som snackar bajsningsproblem mm. Hihi det gillas att ni e så öppna i denna tråden, känns mer familjärt :D

Idag känner jag mig på mkt bättre humör och mer sporrad än igår, första veckan känne lite tuff för mig emellanåt... men idag ska det nog kännas bättre :)
    Ska ge mig på blomkålsmoset idag tänkte jag, någon som har nåt speciellt tips???

Kram på er all och jag skickar ut lite extra pepp *pepp pepp pepp pepp pepp*Solig
    Blomkålsmoset är ALLTID gott men kan göras ÄNNU godare om man blandar ner inte bara smör och en skvätt grädde (ev också en skvätt olivolja...) utan också lite pressad vitlök samt finhackad persilja + nymalen svartpeppar = HIMMELRIKET! Riven (starkt) ost är också gott att ha i.

K
  • Kaya
    Linda1976 skrev 2011-04-13 10:06:45 följande:
    LOVELY!! Ska jag testa! Tack

50, 25 25 - är det gram?? *trög* 
    Nej, sorry! Det är bara proportionerna! Dvs jag tog mest sesamfrö och lite mindre av linfrö och kokosflingor. Jag mätte och vägde nämligen inte alls utan hällde bara på lite mer och lite mer tills smeten var undegär så tjock som den är när man gör det vanliga sesamknäckebrödet! (Det är ju en variant på det receptet, så mängden torrvaror ligger säkert nånstans omkring mängden sesamfrön i det vanliga knäcket! Kanske 2 dl sesam och 1 dl var av linfrö och kokosflingor till 3 ägg, 2 dl riven ost och lite olivolja?)

Jag lovar det blev makalöst gott.

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**