• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lexis skrev 2011-03-06 13:06:45 följande:
    Jo jag kan ju det här med så lite kolhydrater som möjligt, har även en vän som FÖRSÖKER förklara för mig, men att säga ät inge kolhydrater säger mig nada.  
    Jag menar har ni slutat äta bröd till exempel? Pasta? Fullkorspasta är det ok? Kan man äta biffar osv? Vill veta vad som man verkligen INTE ska äta.  
    Men du - går du in på länkarna så finns det ju matlistor bara ett klick bort!

Vet du vad som innehåller kolhydrater? Undvik det. Eller har du inget hum alls? 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Grålle skrev 2011-03-06 18:57:07 följande:
    Skulle man inte kunna göra en lista på vart alla bor? Skulle vara kul att tex. gå ut och äta lunch tillsammans och alla beställer "utan potatis, pasta eller ris". Om man är några skulle det vara kul att se servitisens min... Jag bor iaf i Nyköping.
    Göteborg här!

Ja, det vore roligt. 10 pers i kör "extra kryddsmör och ingen potatis tack"  
  • Linda1976

Kaya: I frysen eller framme. Ej kylen, då blir de torra.

• Linda1976
    LoveMyFamily skrev 2011-03-06 19:53:52 följande:
    Hej! Ska snart åka till fjälls. Vad kan jag ha med mig som lunch i backen? De andra i familjen äter hamburgare, korv med bröd..

Tacksam för svar
    Pones med pålägg, eller oopsies rullade med röra på bacon, lök, cf, majjo. Sallad på avocado,räkor,rödlök,majjo.

Äggmjölk! Ser ut som varm choklad

• Linda1976
    nassu skrev 2011-03-06 20:02:39 följande:
    Jag ser mitt kakao-pulver som jag hade i min chokladkaka.. gaaanska så mycket kolisar där! Vad ska man ha för kakaopulver riktigt ?
    Men hur mycket använder du? Det måste man ju ta hänsyn till! Jag har Green&Blacks ekologiska och det är 13,6. I Ögonkakao tror jag det är 22. Inte särskilt mycket, med tanke på att man tar 1-2 msk i en hel kaka.
  • Linda1976
    Mamma Tes skrev 2011-03-07 09:34:02 följande:
    Japp! Det ska jag testa nästa gång.

Linda: Provade dina pannkakor till frukost igår. Dom första blev jättebra och väldigt lika i smak och konsistens som riktiga. Men smeten blev så tjock under tiden jag stekete så fick späda många gånger med grädde och sedan vatten. Så dom sista blev liksom sladdriga och bara försvann i munnen. Använde 2 små stekpannor för att lättare kunna vända dom och det gick åt 0,5 dl smet per pannkaka så det blev rätt många eftersom ajg var tvungen späda så många gånger. Smeten blev ju som gele/jättetjock efter ett tag Men gott var det! Smakade väldigt likt ett annat recept jag har.
    Haha, du är inte tillräckligt snabb Jag kör med dubbla stekjärn för att hinna
  • Linda1976
    Loreena skrev 2011-03-07 10:59:35 följande:
    Jag har en liten fundering.. Vad brukar er matbudget landa på? Jag handlar bara kött och fågel från Sverige tex. och då blir det ju lite dyrare.

När jag ätit "vanligt" har matkassan landat på ca 2000, vilket jag tycker är helt ok. Jag är ju hemma och föräldraledig, och unnar mig inte så mkt annars så maten får kosta anser jag, men det behöver ju inte skena iväg hur som helst.
    Vi har ekonomi till att köpa "vad vi vill" för mat - och gör det också. Lägger nog 5-6000:- i månaden på Maxi. Mycket ekologiskt, närodlat, naturbeteskött osv. Jag tycker att mat och bra mat måste få kosta! Har man inte ekonomi till det så kommer ju saken i ett annat läge...
  • Linda1976

Lägger till att vi är 2 vuxna och 1 6åring vv.

• Linda1976
    pysselmajjo skrev 2011-03-07 17:45:52 följande:
    Hej!
    Är lite nyfiken på hur ni gör när de flesta andra äter semlor imorgon?
    Idag har jag bakat semlor av pones. Mycket kardemumma och lite vanilj i degen, samt ½ dl sukrin till dubbel sats pones (12 stora alltså). Har inte testat än, sambon får bli testpilot ikväll, stackarn

Ska göra 3 st och ta med till jobbet imorgon, till mig, lchf-kollega och en kollega som är nyfiken, hälsointresserad och "oh! Kan du inte göra en till mig också - jag provar gärna!". Sånt säger man inte nej till, så så får det bli.

Idag kom som sagt paketet med sukrin, sukrin melis, lakritspastiller (supergoda!), och smaker (kokos och kola) tänkta till äggmjölken. LCHFbutiken kan rekommenderas! 
  • Linda1976
    Asereht skrev 2011-03-07 19:54:12 följande:
    Åh, så lakritspastillerna ÄR goda. Då måste jag beställa. Lakrits är något jag verkligen saknar då det varit mitt favvogodis sedan barnsben. Du får utvärdera smakerna till äggmjölken sen då.
    Det ska jag. Jag har inte gjort äggmjölk på länge eftersom jag tröttnade, men nu ska jag satsa på det igen! 

Idag har jag bakat 6dubbel sats av Pones, för att fylla frysen. En sats till semlorna imorgon  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**