• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

dotson skrev 2013-07-26 20:57:38 följande:
    Tack för tips om böcker! Återkommer om vilken det blev. Är det någon som har bra recept på glass för glassmaskin? Har gjort på grädde, ägg, vanilj, och sukrin men det blir för mycket grädde. Någon som har recept där man även har med mjölk?

Sök recept på äkta glass så är det mjölk o grädde som kokas ihop, kyls ner och blandas med annat sen körs i glassmaskin. Bar grädde är oftast en parfait. Lycka till.
  • Linda5

Kan man äta för mycket fett? Har aldrig "fått" äta fett och älskar majonnäs o smör. Nu när det är ok så undrar jag om man kan överäta fett.

• Linda5

Måste tipsa om Lidl. Bra näringsredovisning på paketer o burkar. Deras korvar och köttprodukter är jättebra. Mycket kött och lite tillsatser. Deras Delux sortimentet är ännu bättre än det vanliga sortimentet. Helt klart värt att testa.

• Linda5
    Annkris skrev 2013-08-07 20:30:47 följande:
    Hej alla ni luttrade LCHF:are! Jag har ätit enligt LCHF i en vecka nu, känns hel ok. Jag är ligger inom normalzonen viktmässigt, men skulle gärna gå ner ett par kg. Anledningen till att jag provar LCHF är dock att min mage inte funkar så bra, och jag tänkte prova om den mår bättre utan kolhydrater. Efter en vecka kan jag konstatera att den gör det, och jag har även tappat 0,8 kg. Allt funkar utmärkt, bortsett från löpningen... Springer i snitt 40 km/vecka, mellan 5 och 10 km per gång. Idag skulle jag springa milen för första gången sen LCHF-starten. Efter 1 km i makligt tempo, var min puls uppe på max och där låg den kvar tills jag efter 4 km kände att jag höll på att dö och fick stanna och GÅ!! Det har aldrig hänt under mina tio år som löpare. Trots att jag promenerade de två km tillbaka gick inte pulsen ner till normal nivå. Jag känner också en trötthet/ömhet i mina benmuskler efter den cykling som jag gjort i veckan. Kan inte minnas när jag fick träningsvärk efter cykling sist. Vad är det som händer? Är det LCHF:andets fel att det är så här? Går det i så fall över? Någon som vet?

Vet inte men min första tanke var. Din kropp är van vid kolhydratsdrift och kanske inte hänger med riktigt ännu att använda fettet istället. Detta är min tanke.
  • Linda5
    Vårdutbildad förälder skrev 2013-08-15 09:16:19 följande:
    Trodde du hade lämnat tråden eftersom det pratas om annat än LCHF Igår var vi borta på aktiviteter där lunch ingick. Det var Wallenbergare med potatismos och ärtor. Jag bad att få grönsaker istället för potatismos och fick en underbar mix av sparris, rädisor och lök. Till dessert var det glass och jordgubbar, men jag fick grädde istället för glass. Tänk att det är så enkelt och så gott att äta LowCarb! Till kvällsmat gjorde jag en smaskig omelett med svamp, halloumiost och rödlök, vilket jag verkligen kan rekommendera!  

För mig som är strikt känns det fel när du kritiserar jimman så. Verkar vara få som kör strikt och jag är mån om dessa då de ger mig motivation att kämpa på. Så för allas trevnad kan väl alla få ha sin åsikt?
  • Linda5
    Jimman skrev 2013-08-15 10:47:11 följande:
    Jag fick inget trevligt bemötande av vissa från start i denna tråd av vissa tyvärr o ja jag kör strikt sen 8 v o det ska man inte enligt vissa , men jag mår bra o har gått ner 13 kg på 9 v så jag kör på

Jag kör strikt med undantag för rödvin. Började januari-12 har gått ner 22kg.nu har set stått still några månader men jag mår toppen. Om du startar en strikt tråd så hänger jag på.
  • Linda5
    MTLL skrev 2013-08-15 18:45:31 följande:
    Vad anser ni vara strikt? Kan man få någon länk till den nya strikt-tråden? :)

Strikt för mig är inte över 20 kh/dag helst inte över 10kh. Under kosthållning finns den nya tråden. Jag är kass på länkar.
  • Linda5
    Såphia skrev 2013-08-16 20:01:55 följande:
    Snälla RAndersson sluta dyk upp här enbart för att locka nya besökare till din blogg. Såååå tröttsamt och totalt ointressant.

Men länken gick ju till LCHF recept. Får man inte tipsa så?
  • Linda5

Måste säga att många restauranger är väl medvetna om LCHF, i alla fall riktiga restauranger. I höstas när vi var i Malmö var servitrisen jätteintresserad och frågade om det.

• Linda5
    Widzy skrev 2013-08-21 14:03:38 följande:
    Är inne på dag 3 och är hungrig och sötsugen mest hela tiden... Har en matbudget på 225:/veckan den här månaden så får tyvärr vrida och vända på varenda krona för att få ihop det. Vid mitt senaste besök i mataffären köpte jag bacon, ägg, rabatterad köttfärs, gurka, paprika, parmaskinka, mozzarella, champinjoner, frysta grönsaker (5 g kolhydrater) och crème fraîche. Hade bea och smör hemma sedan tidigare. Denna mat räcker med lite tur tills imorgon så oavsett vad jag gör spräcker jag veckans budget redan efter fyra dagar...
    Vitkål är billigt nu så det är ett tips. Stekt, gräddkokt, ColeSlaw, pizzasallad, ratatoui, strimlad kokt istället för spagetti.
    Gör egen majonäs.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**