• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jobbigt helg det här.

Gårdagen tillbringades 3 timmar på sjukan med sjuk liten son som visade sig ha dubbelsidig öroninflammation och virus ( som gett utslag och grejer ). Vakade halva natten då sonen har krupphosta och har fått andningsproblem tidigare, så sömen är noll.
    Maken håller på att bli sjuk och är nästan utslagen och just idag ska vi gå och se Mora träsk med barnen. Det finns liksom inte på kartan ens att skippa det, då Mora träsk är barnens husgudar här hemmaCool

Har i alla fall hittat en rutin som verkar funka för mig. Ligga under 20 gram om dagen så går jag ner. Blir det 25-30 gram så blir det stopp direkt.
    Att även tvinga mig själv till frukost verkar funka, så jag äter numera äggsmör på morgonen, någon lunch och sen middag. Dessa 3 måltider om dagen verkar vara rätt optimalt för mig, även om jag inte är direkt hungrig när jag äter.
    Resten skiter jag fortfarande i att räkna. Har 16 kilo kvar till målvikt nu ( -10,5 borta ) och hoppas att iaf 10 av dessa går lika bra som tills idag. De sista brukar dock sitta som berget så där räknar jag med att det blir lite krångel, men vi får se. Man kan ju ha tur Foten i munnen

Vad gör alla andra idag då?

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    MiaMajsan skrev 2011-04-16 09:05:33 följande:
    Jag fick aldrig svar på min fråga om vad det är för choklad ni äter? Är den "godkänd" för lchf? Eller fuskar alla?
    Jag äter Marabous premium 86%, även om Lindts 90% ska vara bättre kollismässigt. Har inte hittat den i nån affär här, så det får bli marabous, mycket god dock
  • Faile
    FiaFunderar skrev 2011-04-16 08:52:56 följande:
    Lördagen börjar bra! Igår hade vikten gått från 70,0 till 69,2 och nu ställer jag mig på vågen och den visar 68,7!! WOW vad glad jag blev! Minus 1,3 den här veckan. Innan juni vill jag helst vara nere på 65 men jag tror att det kommer ta lite längre tid men jag ska jobba på.

Maten igår blev köttfärsbiff, blomkålsmos och bea-sås både till lunch och middag. Sen kunde jag inte motstå en god munk som vi fredagsfikade med på jobbet igårkväll.

Idag blir det grillad biff. Men först ska jag sätta igång med nästa projekt här i huset: Furutrappan ska målas vit Skrattande
    Grattis, vad härligt att komma ner på 6:an!
  • Faile
    FiaFunderar skrev 2011-04-16 09:21:59 följande:
    Vad skönt ändå att du hittat nån slags rutin som funkar för dig. Jag har inte riktigt grepp om hur mycket kollisar jag äter om dagarna men jag kör aldrig på någonting över 5/100 regeln.

GRATTIS till dina 10,5 kilo. Hur bra som helst ju! Solig
    Tack
    Linda1976 skrev 2011-04-16 09:24:37 följande:
    Idag blir det en sväng hem till ex:et, då dottern absolut vill ha sin I-pod, och jag ska lämna av en bilbatteriladdare jag köpte i Ullared till honom. Sen blir det väl det heliga lördagsgodisinköpet för dottern.

Just nu sitter hon i soffan och moffar i sig en espressoglass (Kayas variant) och tror att hon busar genom att äta glass på morgonen. Själv är jag jättenöjd att få i henne mascarpone, äggula och grädde

Imorgon blir det ännu en matutmaning. Middag hos svärisarna. Nåja, kanske att jag gör ett pyttelitet undantag. 
    Ja, att äta borta är verkligen krångligt upptäckte jag när jag var hos mina föräldrar någon vecka sen.
    Och nästa vecka ska vi dessutom hem till svärmor i 10 dagar så det blir en verklig utmaning. Nu äter hon visserligen lchf men ganska liberalt, så vi får väl se hur det går.

Kommer vara förberedd denna gång iaf med sötningsmedel till kaffet, färdigbakat knäcke samt ingredienser till knäcke ( hon bakar inte alls ) med mig, som jag kan äta om jag känner att hennes alternativ blir för mycket.

Har aldrig varit på Ullared ( Gekås ) men skulle gärna vilja åka dit någon gång.  
    Vi ska till Vimmerby i sommar, kanske man kan svänga förbi där på nåt sätt?  *måstekollakarta*
  • Faile
    Nallebjörnis skrev 2011-04-16 09:31:00 följande:
    Åhh vad jobbigt.. hopps han mår bättre snart! min lilla är 16 månader ida faktiskt.. och hon har haft öroninflammation 3 ggr :(

Ja har åxå jätte svårt för frukost alltid haft men mannen brukar tvinga mig..
    Här blir dte dop och säkert en massa godsaker :(
    Men ska försöka hålla mig!!
    Stackare, det är så jobbigt med öroninflammation också för det är så lurigt. Svårt att veta vad som är fel eftersom symptomen ofta är helt diffusa.
    Trevligt med dop
  • Faile
    jeng skrev 2011-04-16 10:36:35 följande:
    Vissa tål lite frost, vissa kräver frostfritt! Så om ni fortfarande har frost så är du mer begränsad. Jag har inte satt ännu, och det var ju tur för nu har vi haft frost ett par nätter. Men snart så
    Vi har fortfarande frost på nätterna så det får vänta någon vecka till.
    Men annars alltså, jag skäms verkligen för hur vår balkong ser ut. Tänkte ha silverek ute över vintern ( av nån jävla anledning ) men innan jag hann byta ut de döda sommarblommorna kom snön och då var det ju kört. Jag har alltså alla balkonglådor ute med döda blommor fortfarande, så det ser väl ut som vi är trashet i området typ
    Men ska ta tag i det i veckan.
  • Faile
    sininen skrev 2011-04-17 15:51:26 följande:
    Oj, nu postade jag för snabbt. Jag skulle skriva med att jag håller på att bli lite knäpp med det här med kolhydraterna. Ni som håller stenhård koll, väger ni maten? 
    Jag väger ingenting men är just nu väldigt strikt med vad jag stoppar i mig. Grönsaker blir i stort sett endast vitkål, blomkål och haricot verts. Vi har andra grönsaker i maten, men de ger jag barnen

Annars mycket kött i olika former, sås där jag försöker att bara ta max en dl ( det ser man ju rätt bra ) och ägg ( ägg med majjo, äggsmör, omelett med ost osv ) och ost att äta på kvällarna istället för choklad.
    Samt lchf-knäcke med ost och skinka någon gång under dagen.
  • Faile
    Faile skrev 2011-04-17 17:29:23 följande:
    Jag väger ingenting men är just nu väldigt strikt med vad jag stoppar i mig. Grönsaker blir i stort sett endast vitkål, blomkål och haricot verts. Vi har andra grönsaker i maten, men de ger jag barnen

Annars mycket kött i olika former, sås där jag försöker att bara ta max en dl ( det ser man ju rätt bra ) och ägg ( ägg med majjo, äggsmör, omelett med ost osv ) och ost att äta på kvällarna istället för choklad.
    Samt lchf-knäcke med ost och skinka någon gång under dagen.
    Lustigt förmulerat, jag väger ingenting I wish.

Låter som jag ökat på köttet jättemycket men äter alltså samma fördelning som förut med halva tallriken grönt. Har bara blivit lite mer restriktiv med det gröna och skippar morötter, ärter osv för tillfället.
  • Faile
    gelemamman skrev 2011-04-17 19:31:38 följande:
    Hej!
    Tänkte höra om jag får studsa in här hos er, trots ni har startat långt innan mig??
    Jag har precis läst på en hel del om den här typen av diet och tror att den kommer passa mig rätt bra, fick den dessutom rekomenderad av en personlig tränare. Har försökt och köra den idag och det har gått helt ok tycker jag.
    Men jag måste erkänna att det känns helt knasigt och hälla vispgrädde i kaffet när jag är ute efter att gå ner i vikt!
    Sen måste jag bli lite nyfiken och fråga hur det har gått för er? Ni som har hållt på några veckor minst, har det verkligen fungerat?
    Jag har gått ner 8,5kg sedan 1a februari, alltså på bara 2,5 månad

Angående frågan om falukorv så unnar jag mig det ibland. Finns även goda kabanosskorvar ( chili/ost och andra smaker ) som är ok. Gärna högt köttvärde och under 5/100gram kolhydrater, brukar inte vara så svårt att hitta.

Jag försöker ligga på max 20 gram kolhydrater ( nästan allt från grönsaker och sås ) totalt. Bra grönsaker att äta till är vitkål ( strimlad smörstekt, riven i coleslaw, gräddstuvad, rå ) och blomkål ( blomkålsris och mos ). Dessa äter jag nästan dagligen och sedan lägger jag till en till grönsak, tex paprika, tomat, aubergine, zucchini ( hyvla med osthyveln och du har perfekta lasagneplattor ).
    Så mina portioner består av ungefär halva med grönsaker, en tredjedel kött och en tredjedel sås ( fett ). På ett ungefär, inte riktigt.

Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Faile
    Faile skrev 2011-04-17 22:21:22 följande:
    Jag har gått ner 8,5kg sedan 1a februari, alltså på bara 2,5 månad

Angående frågan om falukorv så unnar jag mig det ibland. Finns även goda kabanosskorvar ( chili/ost och andra smaker ) som är ok. Gärna högt köttvärde och under 5/100gram kolhydrater, brukar inte vara så svårt att hitta.

Jag försöker ligga på max 20 gram kolhydrater ( nästan allt från grönsaker och sås ) totalt. Bra grönsaker att äta till är vitkål ( strimlad smörstekt, riven i coleslaw, gräddstuvad, rå ) och blomkål ( blomkålsris och mos ). Dessa äter jag nästan dagligen och sedan lägger jag till en till grönsak, tex paprika, tomat, aubergine, zucchini ( hyvla med osthyveln och du har perfekta lasagneplattor ).
    Så mina portioner består av ungefär halva med grönsaker, en tredjedel kött och en tredjedel sås ( fett ). På ett ungefär, inte riktigt.

Lycka till {#emotions_dlg.flower}
    Men gud, stavar som en kratta gör jag också. Dags att sova snart tydligen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**